Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

اختلالات خوردن در کودکان و روش های درمان آن

607388.jpeg caption

رژیم گرفتن و کاهش وزن یکی از اهداف اصلی در نوجوانان است که گاهی رسیدن به این هدف از طریق روش های منطقی و تحت نظر پزشک انجام می شود ولی گاهی از راه های غیرمعمول نظیر غذانخوردن، خوردن داروهای خودسرانه و استفراغ های عمد این اتفاق می افتد.

تعریف اختلالات خوردن

اختلالات خوردن دسته ای از اختلالات رفتاری خطرناک است که فرد وسواس روی میزان عذاخوردن، وزن خود و هیکل خود دارد که گاهی میتواند عواقب جبران ناپذیری را برای فرد بجا بگذارد.

تعریف انورکسیا نروزا

انورکسیا نروزا یا بی اشتهایی عصبی به معنای از دست دادن اشتها به علت استرس و ترس از افزایش وزن است. این حالت یک اختلال روانی است که فرد از رسیدن به وزن طبیعی و نرمال امتناع میکند و تا حد رسیدن به گرسنگی از خوردن اجتناب می کند.  انورکسیا نروزا 20 برابر در دخترها نسبت به پسرها شایعتر است.  گاهی افراد دارای سابقه خانوادگی هستند. معیارهای تشخیصی این بیماری عباراتند از:

نکته : بیمار نباید علایم پرکاری تیروئید را داشته باشد.

درمان انورکسیا نروزا

نخستین اقدام درمانی بازگرداندن وزن به حالت طبیعی است.

اندیکاسیون های بستری انورکسیا نروزا در بیمارستان عبارتند از:

بورلیمیا نروزا

یک اختلال خوردن شایع دیگر که در دخترها نسبت به پسرها 10 برابر شایعتر است.

علایم :

برای تشخیص این بیماری وجود چنین دوره های به میزان 2 بار در هفته برای حداقل 3 ماه لازم است. در طی این دوره ها کودک کنترلی بر خوردن ندارد و پس از ان دچار خلق افسرده می شود و تلاش می کند با کارهایی مانند استفراغ عمدی، مصرف مسهل یا داروهای روان کننده یا ادرار آور (دیورتیک) و ورزش زیاد وزن خود را کاهش دهد. این افراد معمولا افزایش وزن مختصری دارند.

اختلالات همراه :

بیشتر این افراد دارای اختلالات شخصیتی، دشواری در کنترل خشونت و تکانه و سابقه خانوادگی اختلال خلقی هستند. گاهی درمان با داروی ضد افسردگی نیر مفید است.  اقدام به خودکشی و خودکشی موفق در 5 درصد این بیماران دیده می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post