Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

بیماری آنفولانزا و راه های پیشگیری

بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی حاد می باشد که به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می گردد. ویروس بیماری آنفولانزا درکل دنیا در گردش می باشد و براحتی هر فردی را در هر گروه سنی گرفتار می کند. ویروس آنفولانزا از دو زیر گروه H و N تشکیل شده است که هر کدام چندین زیر گروه دارند. ترتیب قرار گیری این زیر گروه ها در کنار هم انواع مختلف ویروس آنفولانزا را می سازد.

به دلیل بالا بودن تعداد این زیر گروه ها میلیون ها نوع ویروس آنفولانزا وجود دارد و بعلت تعداد بالای انواع  ویروس آنفولانزا، ساختن واکسنی که تمام انواع آن را زیر پوشش قرار دهد تقریبا غیر ممکن است و واکسن فقط برای انواعی که پیش بینی می شود در یک سال بیشتر شیوع پیدا کنند ساخته می شود. برخی از انواع ویروس آنفولانزا قوی تر بوده و بیماری شدیدتری ایجاد می کنند و بدلیل انتقال راحت این ویروس، به سرعت در جوامع پخش شده و باعث ایجاد اپیدمی و پاندمی (گسترش بیماری در سطح جهان) می شود. در حال حاضر نوع ویروس H1N1 موجب اپیدمی در سطح ایران شده است.

پیشنهاد مطالعه: انتروویروس

علائم بیماری آنفولانزا خوکی

این بیماری سه علامت اصلی دارد

علائم کمک کننده دیگر شامل:

برخلاف سرماخوردگی معمولی، در آنفولانزا آبریزش از چشم و بینی ناشایع است. علائم سرماخوردگی معمولی شامل تب خفیف، آبریزش از بینی و چشم و گلودرد خفیف است. علائم در سرماخوردگی معمولی برخلاف آنفولانزا که علائم ناگهانی شروع می شوند، به تدریج بروز می کنند.

 ویروس آنفولانزا H1N1

ویروس آنفولانزا H1N1  از راه سرفه، عطسه و تماس با اشیای آلوده به ویروس و تماس دهان و بینی یا چشم خود منتقل می‌شود. بیماری از یک روز قبل از بروز علائم و تا ۵ روز پس از شروع علائم قابلیت انتقال دارد.  آنفلوانزاي (A(H1N1 در گروه هاي خاصي از مردم مي تواند مشكل ساز بوده و سلامت آنها را بـه طـور جدي به خطر بيندازد  و منجر به مرگ شود. توصیه می شود این افراد واکسن آنفولانزا دریافت کند. از جمله گروه هاي در معرض خطر مي توان به موارد زير اشاره كرد:

 پیشگیری از آنفولانزا

مراقبت های حین بیماری آنفولانزا

چه کسانی باید واکسن بزنند

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post