Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

علائم و درمان سرطان پوست

679801.jpeg caption

سرطان پوست رشد غیرطبیعی سلولهای پوستی بیشتر در پوستهای در معرض آفتاب بروز می کند. اما این شکل رایج سرطان همچنین می تواند در مناطقی از پوست شما رخ دهد که معمولاً در معرض نور خورشید نیستند.

انواع سرطان پوست

سه نوع عمده سرطان پوست وجود دارد سرطان سلول بازال، سرطان سلول سنگفرشی و ملانوم.  با محدود کردن یا جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) می توانید خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید. بررسی پوست شما برای تغییرات مشکوک می تواند به سرطان پوست در اولین مراحل آن کمک کند. تشخیص زودرس سرطان پوست بیشترین شانس را برای درمان موفقیت آمیز سرطان پوست به شما می دهد.

نواحی که سرطان پوست شکل میگیرد

سرطان پوست در درجه اول در مناطقی از پوست در معرض آفتاب از جمله پوست سر، صورت، لب، گوش، گردن، قفسه سینه، بازوها و دستها و روی پاها در خانم ها بروز می کند. اما همچنین می تواند در مناطقی شکل بگیرد که بندرت نور روز را مشاهده می کند  کف دست، زیر ناخن های ناخن یا ناخن های پا و ناحیه تناسلی شما.

تاثیر رنگ پوست بر سرطان

سرطان پوست افراد مبتلا به تمام رنگهای پوستی، از جمله موارد با رنگهای تیره را تحت تأثیر قرار می دهد. هنگامی که ملانوما در افرادی که رنگ پوست تیره دارند، رخ می دهد، به احتمال زیاد در مناطقی که به طور معمول در معرض آفتاب قرار ندارند، مانند کف دست و کف پا ایجاد می شود.

علائم و نشانه های سرطان سلول بازال

 

سرطان سلول بازال معمولاً در نواحی در معرض آفتاب بدن مانند گردن یا صورت شما رخ می دهد.

سرطان سلول بازال ممکن است به شرح زیر باشد:

علائم و نشانه های سرطان سلول سنگفرشی

بیشتر اوقات، کارسینوم سلول سنگفرشی در نواحی در معرض آفتاب بدن مانند صورت، گوش و دست شما رخ می دهد. افرادی که پوست تیره تری دارند، در مناطقی که غالباً در معرض آفتاب نیستند، دچار سرطان سلول سنگفرشی می شوند.

سرطان سلول سنگفرشی ممکن است به شرح زیر باشد:

علائم و نشانه های ملانوما

ملانوما می تواند در هر نقطه از بدن شما در پوست سالم یا خالی که سرطانی شود. رخ دهد. ملانوم اغلب در صورت یا تنه مردان مبتلا ظاهر می شود. در خانم ها، این نوع سرطان بیشتر در ساقها بروز می کند. هم در زن  هم در مرد، ملانوما ممکن است روی پوست که در معرض آفتاب قرار ندارد، رخ دهد. ملانوما می تواند بر روی افراد با هر تون رنگ تأثیر بگذارد. در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند ، ملانوم در کف دست یا کف پا یا زیر ناخن های ناخن یا ناخن پا ظاهر می شود.

علائم ملانوما شامل موارد زیر است:

پبشگیری

بیشتر سرطانهای پوستی قابل پیشگیری است. برای محافظت از خود، این نکات پیشگیری از سرطان پوست را رعایت کنید:

تشخیص

تشخیص با نمونه برداری از پوست انجام می شود و برای درمان بر اساس مرحله بیماری از انواع جراحی استفاده می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post