سیاهی اطراف چشم در کودکان و نوجوانان [علت + درمان]

0
3,691
علل سیاهی اطراف چشم در کودکان و نوجوانان

سیاهی زیر چشم مسئله‌ای است که هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است به آن مبتلا شوند. دلایل مختلفی می‌تواند سبب بروز این سیاهی در اطراف چشم‌ها شود. این دلایل اغلب هم در اطفال و هم در بالغین مشترک است. در متن پیش رو قصد داریم شما را با علل سیاهی چشم در کودکان و بزرگسالان آشنا کنیم. در این مقاله خواهید خواند:

سیاهی زیر چشم در کودکان نسبت به بالغین کمتر شایع است. با این حال محتمل است. درصورت برزو سیاهی اطراف چشم‌های کودکتان نگران نشوید؛ این مسئله اغلب نگران‌کننده نیست و در موارد بسیار نادری می‌تواند خطرناک باشد.

 سیاهی اطراف چشم در کودکان

یکی از علل سیاهی اطراف چشم در کودکان نازکی پوست است درصورتی که پوست زیر چشم نازک باشد، می‌تواند منجر شود که تیره‌تر دیده شود؛ زیرا در این صورت عروقی که به رنگ بنفش و تیره در زیر چشم هستند، نمایان شده و باعث تیرگی این ناحیه می‌شوند. پوست زیر چشم ممکن است کمی آبی یا بنفش به نظر برسد. این تیرگی زیر چشم اغلب موقتی بوده و به طور دائمی باقی نمی‌ماند.

مقاله پیشنهادی: تیره شدن پوست کودکان | علت سیاهی دور چشم

ژنتیک

یکی دیگر از علل سیاهی اطراف چشم در کودکان ژنتیک است. درصورتی که تیرگی زیر چشم در خانواده شایع باشد، بیشتر احتمال دارد که کودک شما هم آن را تجربه کند. گریه یا مالش زیاد چشم‌ها می‌تواند این وضعیت را بدتر کند. درصورتی که سیاهی اطراف چشم به دلیل رنگدانه‌سازی باشد معمولا تیره‌تر از زمانی دیده می‌شود که این تیرگی به دلیل عروق خونی ایجاد شده باشد.

تیرگی اطراف چشم که به دلیل مسائل ژنتیکی ایجاد می‌شود، معمولا در طول زمان می‌آید و می‌رود و موقتی است؛ اما با بالارفتن سن این تیرگی معمولا در اطراف چشم‌ها ثابت می‌شود. این تیرگی معمولا با هیچ بیماری یا مسئله نگران‌کننده‌ای مرتبط نمی‌باشد.

کمبود خواب

برخی کودکان دیرتر به خواب می‌روند و شب‌ها خواب کافی ندارند. کمبود خواب هم در اطفال و هم در بالغین می‌تواند از دلایل تیره شدن زیر چشم باشد. با این حال درصورتی که کودک شما خواب کافی دارد، این احتمال که تیرگی اطراف چشم به دنبال کمبود خواب رخ داده باشد، کمتر محتمل است.

سوزش چشم

گریه کردن در کوتاه مدت ممکن است سبب شود که احساس بهتری داشته باشید؛ با این حال می‌تواند منجر به ورم اطراف چشم‌ها و ایجاد سوزش و درنهایت تیرگی این ناحیه شود.

علل سیاهی اطراف چشم در کودکان و نوجوانان

علاوه بر این ممکن است یک جسم خارجی مثل گرد و غبار یا موی حیوان خانگی توی چشم کودک رفته و منجر به تحریک و سوزش آن شده باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، کودک شما شروع به مالیدن چشم‌ها می‌کند که درنهایت می‌تواند منجر به تحریک و تیرگی اطراف چشم‌ها شود.

احتقان

غدد اشکی چشم با مجاری بینی مرتبط هستند؛ به همین دلیل است که در زمان گریه دچار آبریزش بینی می‌شوید. از سوی دیگر عروق چشمی هم با عروق بینی مرتبط هستند. از این رو درصورتی که بینی دچار احتقان شود، می‌تواند منجر به انسداد عروق درون چشم هم بشود. درصورتی که عروق اطراف چشم به دنبال انسداد و احتقان بزرگ شوند، تیرگی اطراف چشم‌ها می‌تواند بروز پیدا کند. بیماری‌ها و شرایط مختلفی هستند که می‌توانند منجر به بروز این حالت شوند؛ از جمله:

  • آلرژی
  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • عفونت گوش
  • عفونت سینوس‌ها

خرناس

کودکان هم مثل بزرگسالان می‌توانند به خرناس و آپنه خواب دچار شوند. در کودکان این خرناس کشیدن اغلب به دلیل بزرگ‌تر بودن غدد لنفاوی که هب آن آدنوئید گفته می‌شود رخ می‌دهد. این غدد لنفاوی پشت راه‌های بینی درست بالای لوزه‌ها قرار دارد.

درصورتی که غدد لنفاوی کودک بزرگ‌تر از معمول باشند، در خواب دچار خرناس شده و دهانشان برای مدت طولانی باز می‌ماند. این مسئله می‌تواند منجر به انسداد بینی و تیرگی اطراف چشم‌ها شود.

از سوی دیگر این خرناس کشیدن می‌تواند با خواب کودک تداخل داشته باشد و اجازه ندهد که به اندازه کافی بخوابد. در این صورت شاید لازم باشد که با یک پزشک در این باره مشورت کنید.

دهیدراتاسیون

نوشیدن مقدار کافی آب از تیرگی زیر چشم و خشک شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. درصورتی که کودکتان به میزان کافی آب ننوشد، به ویژه اگر بیمار باشد، بیشتر احتمال دارد که دچار تیرگی اطراف چشم‌ها شود.

این مسئله به این خاطر است که کمبود آب می‌تواند منجر به نازک شدن پوست همه نواحی بدن از جمله زیر چشم شود. از این رو لازم است که پوست هم از داخل و هم از بیرون مرطوب شود.

کودکتان را تشویق کنید که به طور مرتب در طول روز آب بنوشد؛ به ویژه وقتی فعالیت می‌کند و یا بیمار است.

کم خونی

کودکان در سن رشد هستند و نیاز به تغذیه کافی دارند. کودکان ممکن است آنقدر سریع رشد کنند، که تغذیه‌شان پاسخگو باشد. اگر کودکتان از خوردن برخی غذاها اجتناب می‌کند، به اندازه کافی شیر یا سبزیجات نمی‌خورد، ممکن است ویتامین‌ها و مواد معدنی به قدر کافی دریافت نکند.

کم خونی در میان کودکان سراسر جهان شایع است. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که کودکان به اندازه کافی آهن از رژیم غذایی‌شان دریافت نکنند. این مسئله همچنین زمانی می‌تواند رخ دهد که آهن به درستی از رژیم غذایی جذب نشود. آهن یکی از مواد معدنی بسیار مهم در بدن است؛ زیرا به انتقال اکسیژن در خون کمک می‌کند.

در این صورت ممکن است لازم باشد از مکمل‌های آهن استفاده کنید و یا کودک را تشویق کنید که از غذاهای غنی از آهن مصرف کند. با این حال درصورتی که کودکتان رنگ‌پریده بنظر می‌رسد و یا زیر چشم‌هایش تیره است، ممکن است لازم باشد با پزشک در این باره مشورت کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما مشاوره بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید