Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

عوارض بیماری لب شکری و یا شکاف کام و لب

83024.jpeg caption

شكاف كام و لب شايعترين نقص مادرزادي در ناحيه فك وصورت مي باشد و شيوعي معادل 93/0 تا 03/1 از هر 1000تولد در ايران دارد. شکاف هنگامی ایجاد می گردد که حین تکامل جنین در رحم مادر در اتصال دو طرف صورت بهم اختلالی ایجاد شود و در نتیجه دو قسمت صورت بدرستی به هم متصل نشده و شکافی بین آنها ایجاد شود. تشکیل صورت و حفره دهانی در پروسه تکامل نیازمند هماهنگی و اتصالات منظم بافتهای سخت و نرم می باشد. هرگونه اختلال در این نظم و هماهنگی منجربه ناهنجاریهای تکاملی می شود. در طی هفته چهارم جنینی در روز های ۱۹ تا ۵۵ با ظهور زوائد بینی طرفی و میانی و زوائد ماگزیلری اساس تشکیل صورت شکل می گیرد. اتصال ناقص زوائد بینی میانی به هم یا به زوائد ماگزیلری موجب شکاف لب و اتصال ناقص shelves Palatal موجب شکاف کام می شود. شکاف ممکن است فقط لب بالا را شامل شود ویا تا آنجایی پیشرفت کند که سوراخ بینی و کام نرم وسخت را درگیر نماید. شکافهای منحصر به کام ممکن است فقط زبان کوچک را درگیر نمایند و یا وسعت بیشتری یافته کام نرم و سخت، هر دو را تحت تاثیرقرار دهند. معمولا ترکیبی از شکاف لب و کام دیده میشود .

عوامل مستعد کننده بروز کام و لب  شکاف دار

 

عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و شانس از علل ایجاد شکاف کام و لب هستند.

• سن بالای پدر و مادر: در مادران بالای ۳۵ سال احتمال بروز شکاف کام و لب بیشتر است

• ازدواج فامیلی والدین

• داروهای مصرفی توسط مادر

• تولد در خانواده های پر جمعیت 

• جنس نوزاد: ابتلا به شکافهای دهانی در جنس مذکر بیش ازجنس مونث می باشد.

• وزن نوزاد هنگام تولد: وزن نوزاد کمتر از ۲۵۰۰ گرم از دیگر عوامل مستعد کننده بروز شکاف کام و لب است. 

• سابقه بیماری های زمینه ای در مادر: دیابت حاملگی، تشنج، اختلالات تیروئیدی بیماریهای کلیوی، قلبی و فشار خون حاملگی

عوارض شکاف  کام  و لب

درمان شکاف  کام  و لب

هدف از درمان کودک بهبود تکلم، ظاهر بیمار، غذا خوردن و پیشگیری از عفونت های گوش و ریه است . درمان ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. برای درمان تیمی متشکل از پزشکان جراح گوش و حلق بینی، متخصص کودکان ،جراح پلاستیک، ارتودنتیست، گفتار درمان و رولنشناس نیاز است. در صورت وجود شکاف کام و لب توام، جراحی ترمیم لب در اولین فرصت قبل از شش ماهگی و ترمیم شکاف کام در اولین فرصت قبل از هجده ماهگی صورت می گیرد. 

پیشگیری شکاف  کام  و لب

مصرف اسید فولیک و مکمل های ویتامینی قبل و حین بارداری: خانم هايي كه از  مكمل هاي مولتي ويتامين حاوي اسيد فوليك طي دوران بارداري استفاده نموده اند، 50-25 % كاهش در ريسك بروز زايمانهاي همراه با شکاف های دهانی–صورتی نشان دادند. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post