Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

همه چیز در مورد اختلالات چند شخصیتی

644078.jpeg caption

اختلال هویت تجزیه اي، یکی از انواع اختلالات تجزیه اي ست که طی آن دو یا چند شخصیت مجزا به طور مکرر، کنترل رفتار فرد را در دست می گیرند. در واقع مشخصه اصلی این بیماري گسستگی در برخی از جنبه هاي هویت است. همزمان فرد در به یاد آوردن اطلاعات مهم شخصی خود دچار مشکل می شود. جالب است بدانید هر یک از این شخصیت ها، ویژگیهاي منحصر به خود را دارند، اسم، سن، شخصیت، هویت جنسی متمایز، ویژگی هاي مختلف فیزیولوژیکی که ممکن است حتی با هویت اصلی در تعارض باشند. شخصیت ها می توانند متضاد با هم نیز باشند، چنانچه فرد گاهی سلطه جو و گاهی مظلوم است.

علائم

هریک از شخصیت ها، متفاوت خواهد بود. این شخصیت ها گاهی شکل افراد خیالی و گاهی شکل حیوانات را به خود می گیرند (به این معنا که « تعویض شخصیت » نام گرفته است). 

کارفرما و این در حالی است که انگار نیرویی غیر از خودشان آنها را وادار به انجام این کارها می کند.

درمان

روان درمانی در افراد مبتلا به اختلال چند شخصیتی، جهت افزایش آگاهی و مدیریت احساسات و سازگاري بیشتر فرد براي تحمل هیجانات منفی در مواجهه با عوامل استرس زا، اثر بخش است. هدف از درمان، انسجام پیدا کردن شخصیت هاي از هم گسیخته است. بخش اصلی درمان متکی بر رویکردهاي روان شناختی با استفاده از فنون روانکاوي و هیپنوتیزم خواهد بود. درمان اختلالات همزمان دیگر نظیر افسردگی یا اثرات ناشی از مصرف مواد یا داروهاي بخصوص، در بهبود وضعیت عمومی بیمار نقش اساسی دارد.

نشانه هاي اختلال چند شخصیتی، اغلب با نشانه هاي اختلالات دیگري چون اضطراب و افسردگی شباهت دارد، به همین خاطر در طول دوره درمان این اختلال و در کنار رویکردهاي یاد شده، معمولا داروهایی هم به منظور درمان اختلالات دیگر تجویز می شوند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post