تغییر رنگ مدفوع نشانه چیست؟

0
39,361
373824.jpeg alt_text
373824.jpeg caption

مدفوع حاوی باقی مانده مواد غذایی است که مراحل جذب را طی کرده و باید از بدن خارج شوند. بطور طبیعی مدفوع به رنگ قهوه ای کمرنگ یا پررنگ است و به علت بیلی روبین موجود در ترشحات صفرا ایجاد می شود. اما در برخی حالات رنگ مدفوع ممکن است تغییر کند. مواد غذایی که مصرف می کنیم تاثیری بسزا در تغییر رنگ مدفوع دارند. رنگ مدفوع نشان چه بیماری است؟

علل تغییر رنگ مدفوع چیست

تغییر رنگ مدفوع به رنگ سیاه اغلب بدنبال استفاده از برخی مواد غذایی و املاح ها مانند قرص آهن است. پس از مصرف قرص آهن، آهن در تماس با هوا اکسید شده و به رنگ سیاه تبدیل می شود و بنابراین رنگ مدفوع را سیاه می کند. داروهایی مانند بیسموت نیز موجب تغییر رنگ سیاه رنگ مدفوع می شوند.

تیره شدن رنگ مدفوع نشانه چیست؟

اما باید در نظر داشت مدفوع سیاه رنگ می‌تواند ناشی از خون‌ریزی دستگاه گوارش باشد و تیره‌تر شدن رنگ آن نشان‌دهنده این است که خون از قسمت‌های فوقانی دستگاه گوارش یعنی معده یا ابتدای روده باریک منشا می‌گیرد.
 خون برای تیره شده باید مدت زمان زیادی در دستگاه گوارش باقی بماند تا آهن آن اکسید شده و تغییر رنگ به سیاه ایجاد شود. 
مدفوعی که به‌علت وجود خون، سیاه یا به اصطلاح قیری ‌رنگ شده باشد و به آن «مِلِنا» می‌گویند. ملنا مدفوعی قیری شکل و بدبو و بسیار چسبناک است. خونریزی های دستگاه گوارش تحتانی مانند کولون، اغلب باعث وجود خون تازه در مدفوع می شود و یا مدفوع به رنگ قرمز تغییر رنگ می دهد. البته مصرف برخی مواد غذایی مانند چغندر نیز موجب تغییر رنگ مدفوع به رنگ قرمز می شود. 

روشن شدن رنگ مدفوع نشانه چیست؟

روشن شدن رنگ مدفوع می تواند ناشی از انسداد مجاری صفروای و در نتیجه عدم ترشح صفرا باشد.
بیلی روبین موجود در صفرا موجب تغییر رنگ مدفوع به رنگ قهوه ای می شود و درصورتی که وجود نداشته باشد مدفوع سفید رنگ خواهد بود.
تغییر رنگ مدفوع به رنگ زرد اغلب ناشی از سوءجذب چربی است که بیشتر در اثر بیماری های غده پانکراس دیده می شود. 
غده پانکراس یا لوزالمعده مسئول ترشح آنزیم هاییست که برای جذب چربی و پروتئین ضروری هستند. 
در صورت بیماری های پانکراس، مانند بیماری پانکراتیت، سرطان های پانکراس و یا انسداد مجرای خروجی ترشحات پانکراس، این غده توانایی ترشح آنزیم های خود را از دست داده و در نتیجه چربی و پروتئین به خوبی جذب نخواهد شد و ذرات چربی در مدفوع دفع شده و موجب تغییر رنگ آن به رنگ زرد می شوند بنابراین توجه به رنگ مدوفوع یکی از ملاک های سنجش سلامت در شماست و شما را از ابتلا به بیماری های احتمالی آگاه می کند.

شما می توانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید