چرا استفاده از پودر بچه مناسب نیست ؟

0
20,570
44972.jpeg alt_text
44972.jpeg caption

پودر بچه یکی از محصولات پر کاربردی است که جهت جلوگیری از سوختگی پای بچه یا عرق سوز شدن کودکان توسط والدین مورد استفاده قرار میگیرد‌ . همچنین استفاده از پودر بچه به نرم و خوشبو شدن پوست کودک کمک می‌کند. حتی بسیاری از بزرگسالان اغلب خانم ها نیز ممکن است از این پودرها استفاده کنند و با توجه به اینکه این پودر ها بوی خوبی نیز دارد بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

 

مواد تشکیل دهنده پودر بچه 

از جمله مواد موجود در پودر بچه میتوان به تالک، نشاسته، زینک اکساید و اسانس اشاره کرد. تالک یک ماده معدنی و کاملا طبیعی است که بعلت ویژگی هاي شیمیایی منحصر به فرد در صنعت آرایشی کاربرد زیادی دارد.

 

 

چرا پودر بچه نباید مصرف کرد

علت منع مصرف پودر بچه 

امروزه توصیه می شود که والدین از پودر بچه برای جلوگیری از سوختگی پاها استفاده نکنند. دلیل منع استفاده از پودر بچه اثرات آن روی پوست کودک نیست بلکه بخاطر استنشاق ذرات ریز موجود در پودر بچه بخصوص تالک می باشد که میتواند مشکلات تنفسی برای کودک ایجاد کند. چناچه توجه کرده باشید بعد از پاشیدن پودر بچه روی پاهای کودک مقدار زیادی از آن در هوا معلق می گردد. سایر پودرهای که در آنها از نشاسته و ذرت استفاده می شود کمتر موجب بروز مشکلات تنفسی می شوند. ذرات تالک بسیار کوچک هستند و می‌توانند به راحتی در هوا معلق شوند و وارد ریه کودک شوند و زمینه ساز مشکلات تنفسی در کودکانی که بویژه ریسک بالایی برای بروز بیماری های تنفسی دارند، شوند. کودکانی که ریسک بالایی برای مشکلات تنفسی دارند:

  • شیرخواران با مشکلات قلبی ریوی
  • نوزادان نارس یا با وزن تولد پایین
  • سابقه اسم و حساسیت راه هوایی در خانواده

درصورتی که تمایل به استفاده از پودر بچه دارید بهتر است این پودر را مستقیم روی پاهای کودک افشانه نکنید. ابتدا پودر را روی کف دست خود بریزید و سپس روی پاهای کودک قرار دهید تا ذرات کمتری در هوا معلق شوند. بعد از استفاده ظرف حاوی پودر بچه را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

 

تالک چیست ؟

تالک ماده معدنی بسیار نرمی است که بعنوان جاذب رطوبت در بسیاری از محصولات استفاده می شود‌. به همین خاطر پودر تالک یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده پودر بچه است. پودر تالک همچنین در صنایعی مثل کاغذ و رنگ و لوازم آرایشی بهداشتی استفاده می شود. ولی مصرف این ماده در محصولاتی که برای کودکان کمتر از سه سال استفاده می شود ممنوع است.

 

عوارض پودر تالک 

پودر تالک هنگام استفاده در هوا معلق می شود و جذب تنفسی آن می‌تواند موجب بروز التهاب، عفونت و مشکلات تنفسی در کودک گردد. طی مطالعات انجام شده همچنین ارتباطاتی بین مصرف طولانی مدت پودر تالک و سرطان تخمدان وجود دارد و استفاده از آن ریسک بروز سرطان تخمدان را نسبت به جمعیت عمومی بالاتر می برد. البته این ریسک به میزان استفاده و مدت زمان استفاده از آن نیز مرتبط است.

 

کدام برند پودر بچه خطرناک است ؟

نمی‌توان به برند خاصی از پودر بچه اشاره کرد و تقریبا تمام پودرهای بچه حاوی تالک هستند. اگر مدت کوتاهی از پودر های حاوی تالک استفاده کردید جایی برای نگرانی وجود ندارد ولی اگر مدت طولانی در معرض تماس با آن بوده اید بهتر است برای معاینه و چکاپ به پزشک کودکان مراجعه کنید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگبرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید