اقدامات لازم پس از کشیدن دندان

0
3,828
256583.jpeg alt_text
256583.jpeg caption

اگرچه به نظر می رسد دندان های دائمی یک عمر بمانند، دلایل زیادی برای نیاز به کشیدن دندان وجود دارد. یک دلیل بسیار رایج دندانی است که خیلی آسیب دیده و قابل ترمیم نیست. دلایل دیگر عبارتند از:

  • دندانهای نامرتب

بعضی اوقات دندانپزشکان برای آماده سازی دهان برای ارتودنسی دندان را می کشند. هدف ارتودنسی تراز کردن صحیح دندان ها است که اگر دندان های شما برای دهان شما خیلی بزرگ باشد ممکن نیست. 

  • عفونت دندان

اگر پوسیدگی یا آسیب دندان به پالپ گسترش یابد مرکز دندان حاوی اعصاب و رگ های خونی باکتری های موجود در دهان می توانند تخمیر شوند و منجر به عفونت می شوند. غالباً این امر با درمان ریشه  قابل اصلاح است ، اما اگر عفونت آنقدر شدید باشد که آنتی بیوتیک یا عصب کشی آن را درمان نکنند، ممکن است برای جلوگیری از شیوع عفونت، کشیدن دندان لازم باشد.

  • خطر عفونت

اگر سیستم ایمنی بدن شما به خطر بیفتد (به عنوان مثال، اگر شیمی درمانی می کنید یا پیوند عضو انجام می شود)، حتی خطر ابتلا به عفونت در دندان خاص ممکن است دلیل کافی برای کشیدن دندان باشد.

  • بیماری پریودنتال (لثه)

اگر بیماری پریودنتال یعنی عفونت بافت ها و استخوان هایی که دندان ها را احاطه کرده و از آن پشتیبانی می کنند باعث شل شدن دندان ها شده باشد، ممکن است کشیدن دندان یا دندان لازم باشد.

با کشیدن دندان چه انتظاری داشته باشید؟

دندانپزشکان و جراحان دهان (دندانپزشکان با آموزش ویژه ای برای انجام عمل جراحی) عمل کشیدن دندان را انجام می دهند. قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک شما را به شما تزریق بی حسی موضعی می دهد تا ناحیه ای که دندان از آن خارج می شود را بی حس کنید. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است از بی حس کننده عمومی قوی استفاده کند. این کار باعث جلوگیری از درد در تمام بدن می شود و باعث می شود که در طول عمل بخوابید. در صورت برخورد دندان اگر دندان خیلی داخل لثه فرو رفته و سفت شده باشد، دندانپزشک لثه و بافت استخوانی را که دندان را پوشانده، جدا می کند و سپس با استفاده از فورسپس، دندان را جدا می کند و به آرامی آن را به عقب و جلو می چرخاند تا از استخوان فک و رباط هایی که در جای خود قرار دارند شل شود. بعضی اوقات، یک دندان کشیده شده خیلی محکم باید به صورت قطعات جدا شود.

اقدامات لازم پس از کشیدن دندان

کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان، معمولاً یک لخته خون در پریز ایجاد می شود. دندانپزشک یک پد گاز را به داخل سوکت بسته و شما را نیش می زند تا بتواند خونریزی را متوقف کند. بعضی اوقات دندانپزشک برای بستن لبه های لثه روی محل استخراج چند بخیه معمولاً خود حل می کند. گاهی اوقات، لخته خون در سوکت شل می شود و استخوان موجود در سوکت را در معرض دید قرار می دهد. این یک بیماری دردناک به نام سوکت خشک است. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک شما احتمالاً برای چند روز پانسمان آرام بخش را روی پریز قرار می دهد تا از فرم لخته جدید محافظت کند. قبل از کشیدن دندان، به دندانپزشک خود بگویید. بعد از آنکه دندان کشیدید پس از استخراج، دندانپزشک شما را برای بهبودی به خانه می فرستد. بهبودی به طور معمول چند روز طول می کشد. موارد زیر می تواند به حداقل رساندن ناراحتی، کاهش خطر عفونت و بهبودی سریع کمک کند. طبق داروهای مسکن، مسکن ها را مصرف کنید. محکم اما به آرامی روی پد گاز که توسط دندانپزشک شما قرار گرفته گاز بزنید تا خونریزی کاهش یابد و اجازه دهید لخته ای در سوکت دندان شکل بگیرد. قبل از خیس شدن گاز با خون، گازها را عوض کنید. در غیر این صورت، بعد از کشیدن دندان، پد را به مدت سه تا چهار ساعت در محل خود بگذارید.بلافاصله پس از انجام عمل کیسه یخی را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید تا تورم کم شود. به مدت 10 دقیقه یخ را نگهدارید. حداقل 24 ساعت پس از استخراج استراحت کنید. فعالیت را برای یک یا دو روز دیگر محدود کنید. به مدت 24 ساعت پس از کشیدن دندان از شستن دهان خودداری کنید تا مانع لخته شدن خون داخل سوکت تشکیل می شود، نشوید. پس از 24 ساعت، با دهان خود را با محلول ساخته شده از 1/2 قاشق چای خوری نمک و 8 اونس آب گرم بشویید. 24 ساعت اول از نی نوشیدنی ننوشید. سیگار نکشید، چون می تواند مانع بهبودی شود. روز بعد از کشیدن دندان، غذاهای نرم مانند سوپ، پودینگ، ماست میل کنید. به تدریج غذاهای جامد را به دلیل بهبودی محل کشیدن دندان به رژیم غذایی خود اضافه کنید. هنگام دراز کشیدن، سر خود را با بالش بلند نگهدارید. دراز کشیدن در سطح صاف ممکن است خونریزی را طولانی تر کند. به مسواک زدن و نخ دندان خود ادامه دهید و زبان خود را مسواک بزنید، اما در محل کشیدن دندان این کار را انجام ندهید. انجام این کار به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص دندان پزشکی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید