Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

همه آن چیزی که باید درباره سرطان خون در کودکان بدانید

سرطان گلبول های سفید خون شرایطی است که با عنوان اختصاصی لوسمی نیز نامیده می شود. سلول های سفید خونی که لکوسیت ها یا WBC نیز نامیده می شوند با عفونت ها و سایر بیماری ها مبارزه می کنند.

در سرطان خون کودکان، مغز استخوان یا همان مواد اسفنجی داخل استخوان ها گلبول های سفید زیادی را می سازد که طبیعی نیستند. این سلول های غیر طبیعی مغز استخوان را متراکم کرده و بدین ترتیب وارد جریان خون می شوند. برخلاف گلبول های سفید سالم، این سلول ها قادر به محافظت بدن در برابر عفونت نیستند.

گاهی اوقات سرطان خون در کودکان از مغز استخوان به سایر قسمت های بدن مانند قفسه سینه، مغز یا کبد گسترش می یابد.

سرطان خون شایع ترین نوع سرطان در بین کودکان است. اما اکثر کودکان و نوجوانان تحت درمان لوسمی از این بیماری بهبود می یابند.

انواع سرطان خون

بیشتر موارد لوسمی در کودکان عبارتند از:

انواع با شیوع کمتر لوسمی دوران کودکی عبارتند از:

علائم سرطان خون در کودکان

کودکان مبتلا به لوسمی ممکن است بیشتر از سایر کودکان به عفونت های ویروسی یا باکتریایی مبتلا شوند. علت بروز این اتفاق این است که گلبول های سفید خون آنها قادر به مبارزه با عفونت ها نیستند.

از طرفی ممکن است کودکان کم خونی را تجربه کنند، چنین شرایطی زمانی رخ می دهد که تعداد گلبول های قرمز خون کم باشد. دلیل این امر تراکم بیش از اندازه سلول های مغز استخوانی است. این شرایط به وجود آمده از ساختن مقدار معمول گلبول های قرمز حامل اکسیژن توسط مغز استخوان جلوگیری می کند.

کودکان مبتلا به کم خونی ممکن است هر یک از موارد زیر را تجربه نمایند:

سایر علائم معمول لوسمی می تواند شامل هر یک از موارد زیر گردد:

گاهی اوقات لوسمی می تواند گسترش یافته یا متاستاز دهد. در صورتی که این شرایط به مغز سرایت کند، علائم آن ممکن است شامل سردرد، تشنج، مشکلات تعادل یا مشکلات بینایی گردد. اگر به غدد لنفاوی قفسه سینه گسترش یابد، علائم ممکن است شامل مشکلات تنفسی و درد قفسه سینه باشد.

علت لوسمی در کودکان

پزشکان از علت دقیق بروز سرطان خون اطلاع چندانی ندارند. اما بیشتر موارد ابتلای به این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که نوعی تغییر یا جهش در یک ژن به صورت خودبه‌خود رخ می دهد. در نتیجه این به معنای عدم انتقال جهش ژنتیکی از والدین به فرزندان است.

کودکان در صورت داشتن هر یک از موارد زیر احتمال بیشتری برای ابتلای به سرطان خون دارند:

وجود مشکلات سلامت ژنتیکی مانند:

چه کسانی به سرطان خون مبتلا می شوند؟

سرطان خون وضعیتی است که می تواند بزرگسالان و کودکان را مبتلا سازد. اما شیوع آن در میان پسران بیشتر از دختران است. انواع مختلفی از لوسمی که بر گروه های سنی مختلف تاثیر می گذارند شامل:

تشخیص سرطان خون

پزشک برای بررسی سرطان خون در کودکان معمولا موارد تشخیصی بیشتر و دقیق تری را درخواست نموده همچنین:

پزشک همچنین تعدادی آزمایش خون را درخواست می نماید. بسته به نتایج، سایر آزمایشات انجام شده می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان سرطان خون

پزشک انکولوژیست اطفال که در درمان سرطان های کودکان تخصص دارد، فردی است که سرپرستی تیم پزشکی مراقبت از کودک مبتلا به سرطان خون را بر عهده خواهد داشت. در طی فرآیند درمانی، انکولوژیست با سایر متخصصان از جمله پرستاران، مددکاران اجتماعی، روانشناسان و جراحان همکاری خواهد کرد.
درمان اصلی لوسمی دوران کودکی شیمی درمانی خواهد بود. اما دوزها و داروهای مورد استفاده ممکن است بر اساس سن کودک و نوع سرطان خون متفاوت باشد.

درمان های دیگر عبارتند از:

  1. پرتو درمانی: نوعی روش درمانی با کمک اشعه ایکس با انرژی بالا است که سلول های سرطانی را از بین می برد.
  2. درمان هدفمند: داروهای خاصی که سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های طبیعی مورد شناسایی قرار داده و به آنها حمله می کنند.
  3. پیوند سلول های بنیادی: سلول های بنیادی سالم در بدن فرد بیمار قرار می گیرد.

نگاه به آینده

با کمک درمان مناسب، چشم انداز کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطان خون شرایط خوبی خواهد بود.
اکثر لوسمی های دوران کودکی میزان بهبودی بسیار بالایی دارند که برخی از آنها تا حدود 90٪ نیز می رسد. بهبودی به این معنی که پزشکان دیگر هیچ سلول سرطانی را در بدن فرد بیمار پیدا نمی کنند. اکثر کودکانی که از این بیماری درمان می شوند، بدان معنی است که در بهبودی دائمی خواهند بود.

اما داشتن یک کودک تحت درمان سرطان می تواند برای هر خانواده ای طاقت فرسا و رنج آفرین باشد. اما شما تنها فردی نیستید که ممکن است در چنین شرایطی قرار گرفته باشد بنابراین برای یافتن پشتیبانی، می توانید با یک مددکار اجتماعی بیمارستان در این باره صحبت کنید. منابع بسیاری برای کمک به شما و فرزندتان وجود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید.

منبع

در صورتی که علائم نگران کننده ای در فرزند خود مشاهده می کنید می توانید در این باره با متخصصین انکولوژی طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post