کم خونی چیست و علل آن

0
1,477
521628.jpeg alt_text
521628.jpeg caption

خون از دو جزء پروتئین های خونی به نام هموگلوبین و عنصر آهن تشکیل یافته است. کم خونی شرایطی است که به دلیل کمبود یکی از این دو بخش خون اتفاق می افتد. از آنجایی که سلول های قرمز خونی حمل کننده اکسیژن مورد نیاز سایر سلول های بدن هستند بنابراین کم خونی یا آنمی می توان بر روی دریافت مقادیر اکسیژنی سلول ها نیز تاثیر گذار باشد. کم خونی به انواع مختلفی تقسیم می گردد که برخی از انواع آن از ابتدای تولد در فرد وجود داشته و برخی به دلیل مشکلات زمینه ای در افراد به وجود می آیند. 

انواع کم خونی

اگر چه بیش از 400 نوع کم خونی یا آنمی وجود دارد ولی تمامی آن ها در سه گروه کلی طبقه بندی می شوند، با این حال کم خونی فقر آهن جزو شایع ترین انواع کم خونی محسوب می گردد:

• کم خونی هایی که به دلیل مشکلات خونریزی اتفاق می افتند.

• کم خونی های ناشی از کاهش ذخایر سلول های خونی به دلیل تولید اندک.

• کم خونی های ناشی از حذف بیشتر سلول های خونی.

علل کم خونی

همان طوری که گفته شد علل کم خونی ممکن است به دلیل نقص ژنتیکی و یا دلایل زمینه ای باشد. برخی از دلایل زمینه ای محتمل که بروز کم خونی را دامن می زنند می توان به خونریزی های دستگاه گوارشی مانند هموروئید، سرطان های دستگاه گوارش، التهاب معده یا گاستریت، خونریزی های قاعدگی شدید در زنان، استفاده از برخی داروهای خاص هم چون داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین یا ایبوپروفن، بیماری های خود ایمن مانند کم خونی همولیتیک خود ایمن، قرار گیری در معرض پرتو به عنوان گزینه های رادیوتراپی و شیمی درمانی و برخی از عفونت ها مانند هپاتیت اشاره نمود. البته برخی از افراد با وجود سلامت و در طی برهه خاصی از زندگی هم چون سالخوردگی و دوران بارداری ممکن است کم خونی را تجربه نمایند. 

علائم کم خونی

علی رغم وجود انواع کم خونی ولی برخی از علائم کم خونی در تمامی آن ها یکسان می باشد. این علائم شامل:

تپش قلب یا ضربان قلب بالا

• سردرد

• احساس ضعف و خستگی

• بروز برخی مشکلات تنفسی و یا درد قفسه سینه

• رنگ پریدگی

تشخیص کم خونی

در مراحل اولیه تشخیص کم خونی یک آزمایش خونی ساده برای تعیین تعداد سلول های خونی موجود در مقدار مشخصی از واحد خونی انجام می گردد. در این آزمایش خونی ممکن است مقادیر عناصر دیگری هم چون آهن نیز مورد بررسی قرار گیرد. بعد از تشخیص اولیه و ارزیابی های بالینی براساس نوع علایمی که افراد در طی زمان های مشخصی تجربه می کنند ممکن است آزمایش های ژنتیکی برای تشخیص نوع ارثی بودن آن نیز لحاظ گردد. گاهی اوقات تنها بیماری های زمینه ای ممکن است باعث بروز کم خونی در افراد گردند. 

درمان کم خونی

کم خونی و درمان آن

 

پس از تشخیص نوع کم خونی پزشک ممکن است درمان های دارویی برای برطرف کردن مشکلات و بیماری های زمینه ای و یا درمان های دارویی مکمل برای کنترل این شرایط را به فرد تجویز نماید. براساس نوع کم خونی و شدت آن احتمال دریافت خون توسط این افراد وجود خواهد داشت. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید