بیماری پوست مرغی یا کراتوزپیلاریس چیست؟

0
2,493
بیماری پوست مرغی

بیماری پوست مرغی

کراتوز پیلاریس یک بیماری بی‌خطر پوستی است که اغلب باعث بروز ضایعات پوستی خشک و خشن و برجستگی‌های ریز در قسمت بالایی بازوها، ران‌ها، گونه‌ها و باسن می‌شود. این برآمدگی‌ها معمولا درد و خارش ندارند. در متن پیش رو قصد داریم شما را با بیماری پوست مرغی و درمان آن آشنا کنیم.

در این مقاله خواهید خواند:

  • کراتوزپیلاریس چه علائمی دارد؟
  • چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟
  • کراتوز پیلاریس به چه علتی رخ می‌دهد؟
  • بیماری پوست مرغی چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  • پوست مرغی چگونه درمان می‌شود؟
  • اصلاح سبک زندگی و درمان‌های خانگی

کراتوز پیلاریس اغلب به عنوان یک فرم طبیعی از پوست بدن تلقی می‌شود. این حالت قابل درمان یا پیشگیری نیست؛ با این حال با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و برخی کرم‌های پوستی می‌توانید به بهبود آن کمک کنید. پوست مرغی اغلب در سنین کمتر از 30 سال خودبخود برطرف می‌شود.

کراتوزپیلاریس چه علائمی دارد؟

بیماری پوست مرغی در هر سنی ممکن است رخ دهد؛ با این حال شیوع آن در کودکان بیشتر است؛ برخی علائم آن شامل موارد زیر است:

بیماری پوست مرغی

  • برجستگی‌‌های کوچک بدون درد در قسمت بالای ران‌ها، بازوها، باسن و گونه
  • پوست خشک و خشن در نواحی دارای برجستگی
  • بدترشدن با تغییرات فصلی که منجر به خشکی پوست می‌شوند

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

کراتوز پیلاریس اغلب نیازی به درمان ندارد؛ با این حال درصورتی که درباره پوست کودک خود نگرانی دارید، می‌توانید با پزشک او در این باره مشورت کنید.

کراتوز پیلاریس به چه علتی رخ می‌دهد؟

بیماری پوست مرغی اغلب به دنبال تولید بیش از حد پروتئین کراتین در پوست ایجاد می‌شود. این پروتئین از پوست در برابر مواد آسیب‌زا و عفونت محافظت می‌کند. پروتئین کراتین مسیر فولیکول‌های مو را بسته و سبب ایجاد برآمدگی‌های کوچکی روی سطح پوست می‌شود.

علت بروز کراتوز پیلاریس در افراد مشخص نیست؛ با این حال بنظر می‌رسد ژنتیک و خشکی پوست در بروز آن موثر هستند.

پوست مرغی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک معالج شما تنها با مشاهده مستقیم پوست قادر به تشخیص کراتوز پیلاریس خواهد بود.

پوست مرغی چگونه درمان می‌شود؟

کراتوز پیلاریس اغلب با گذشت زمان و به طور خودبخودی بهبود می‌یابد؛ با این حال درصورتی که در طول زمان استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و سایر محصولات پوستی کمکی به درمان آن نکرد، پزشک ممکن است هر یک از درمان‌های زیر را به شما توصیه کند:

بیماری پوست مرغی

  • پمادهایی که برای حذف بافت‌های مرده پوستی تجویز می‌شوند: پمادهایی که حاوی آلفا هیدروکسی اسید، لاتیک اسید، سالسیلیک اسید و اوره هستند، می‌توانند در حذف بافت‌های مرد پوستی موثر باشند. علاوه بر این در مرطوب نگه داشتن پوست صاف کردن آن موثر هستند.

براساس قدرت و میزان اثربخشی این پمادها، ممکن است به نسخه نیاز داشته باشند یا خیر. پزشک می‌تواند شما را در نحوه استفاده از آن‌ها و میزان مصرف راهنمایی کند. از آن جایی که اسید موجود در این کرم‌ها می‌توانند منجر به قرمزی یا تحریک پوست شوند، بهتر است در کودکان مورد استفاده قرار نگیرند.

  • کرم‌هایی که از بسته شدن فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند: کرم‌هایی که بر پایه ویتامین آ هستند، بازسازی سلولی را تحریک کرده و از بسته شدن فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند. این کرم‌ها هم می‌توانند منجر به خشکی یا تحریک پوست شوند. علاوه بر این درصورتی که باردار یا شیرده باشید، پزشک ممکن است توصیه کند که درمان را به تعویق انداخته و یا از درمان دیگری استفاده کنید.

استفاده از این داروها به بهتر شدن نمای پوست کمک می‌کند؛ اما با قطع دارو علائم اغلب بلافاصله برمی‌گردند. علاوه بر این درمان کراتوز پیلاریس ممکن است سال‌ها زمان ببرد.

اصلاح سبک زندگی و درمان‌های خانگی

روش‌های خانگی نمی‌توانند بیماری را به طور کامل ریشه‌کن کنند؛ با این حال می‌توانند سبب شوند که پوست بدن ظاهری بهتر داشته باشد. وقتی با محصول جدیدی روبه‌رو می‌شوید، بهتر است آن را به پوست ناحیه کوچکی از بدن مثل بازو بمالید و تاثیر آن را ببینید؛ سپس آن را در ناحیه وسیعی از بدن به کار بگیرید.

 از آب گرم استفاده کرده و مدت زمان حمام را به حداقل برسانید

آب داغ و حمام طولانی مدت هر دو منجر به کاهش چربی پوست می‌شوند؛ از این رو بهتر است مدت زمان حمام را به ده دقیقه یا کمتر برسانید. علاوه بر این خوب است از آب گرم به جای آب داغ استفاده کنید.

با پوست خود مهربان باشید

از صابون‌های خشک و خشن استفاده نکنید. پوست مرده را به آرامی بردارید.( لایه برداری). اسکراب شدید ممکن است پوست را تحریک کند و وضعیت را بدتر کند. پس از حمام به آرامی پوست خود را با یک حوله بمالید تا مقداری رطوبت باقی بماند.

از کرم‌های دارویی استفاده کنید

از کرم‌هایی استفده کنید که محتوی آلفاهیدروکسی اسید، لاتیک اسید و یا سالسیلیک اسید باشند؛ برخی از این کرم‌ها برای خریداری نیازی به نسخه پزشک معالج ندارند. این کرم‌ها به حذف بافت مرده بدن کمک می‌کنند. این کرم‌ها همچنین به مرطوب کردن و صاف نگه داشتن پوست کمک می‌کنند. لازم است این کرم‌ها را پیش از استفاده از مرطوب‌کننده مصرف کنید.

پوست خود را مرطوب کنید

علاوه بر استفاده از حمام برای مرطوب نگه داشتن پوست، لازم است از مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی لانولین یا گلیسیرین هستند استفاده کنید. این مواد به حفظ رطوبت پوست و برطرف کردن خشکی آن کمک می‌کنند. بهتر است چند بار در روز از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

از دستگاه بخور استفاده کنید

رطوبت کم هوا منجر به خشکی بیش از حد پوست می‌شود. از این رو بهتر است از یک دستگاه بخور برای حفظ رطوبت محیط استفاده کنید.

از آسیب پوستی ناشی از ساییدگی ناشی از پوشیدن لباس‌های تنگ جلوگیری کنید.

جمع بندی

کراتوز پیلاریس یا بیماری پوست مرغی حالتی است که در آن برآمدگی‌های کوچکی بر روی سطح پوست برخی نواحی بدن از جمله بازوها، ران‌ها، باسن و گونه‌ها به وجود می‌آید. این حالت درمان قطعی ندارد، اما با بالارفتن سن اغلب به شکل خودبخودی درمان می‌شود.

برخی محصولات موجود در بازار و انجام برخی روش‌های خانگی از جمله مرطوب نگه داشتن محیط می‌توانند به بهبود ظاهر پوست و درمان پوست مرغی کمک کنند.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص پوست، مو و زیبایی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید