عمل سپتوپلاستی بینی 

0
188
عمل سپتوپلاستی بینی

انحراف بینی یک نقص است که باعث اختلال در جریان هوا در دم و بازدم می‌شود که در نتیجه ممکن است تنفس برای افراد راحت نباشد. این انحراف به قسمت تیغه بینی یا سپتوم مرتبط است که از استخوان و غضروف تشکیل شده و فضای بین سوراخ‌های بینی را جدا می‌کند.

اگر فرد انحراف تیغه بینی داشته باشد، ممکن است هوا به صورت نامنظم عبور کند. برای اصلاح این مشکل، توصیه می‌شود که فرد زیر نظر پزشک، به عمل جراحی سپتوپلاستی (Septoplasty) بپردازد. این جراحی به اصلاح انحراف تیغه بینی کمک می‌کند. در این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا همراه ما باشید تا با عمل سپتوپلاستی بینی آشنا شوید.

عمل سپتوپلاستی چیست؟

عمل سپتوپلاستی بینی جهت اصلاح انحراف بینی انجام می‌شود. در این روش، جراح زیبایی بینی، سپتوم را به موقعیت اصلی آن بازمی‌گرداند. ممکن است با شکستن استخوان یا برداشتن بخشی از غضروف این هدف را به دست آورد. شیوع انحراف کم تیغه بینی در میان مردم رایج است؛ اما اگر این انحراف به شدت افزایش یابد، ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود و در این صورت نیاز به جراحی حتمی است. 

انحراف شدید تیغه بینی حتی ممکن است باعث بسته شدن کامل یکی از سوراخ‌های بینی گردد. جراحی ترمیمی بینی، به اختصار، به کوتاه کردن، تغییر موقعیت، جایگزینی غضروف، استخوان یا هر دو، با هدف صاف کردن تیغه بینی می‌پردازد. برای انتخاب دکتر مناسب سری به مقاله بهترین دکتر ترمیم بینی بزنید.

مطالعه کنید: عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی

چه کسانی کاندید مناسبی برای عمل سپتوپلاستی هستند ؟

افراد ممکن است به عمل سپتوپلاستی بینی به دو دلیل اصلی نیاز داشته باشند. این دو دلیل عبارتند از:

  • مشکلات مادرزادی در سپتوم: نواقص مادرزادی ممکن است در طول رشد یا گاهی در زمان عبور نوزاد از کانال زایمان ایجاد شود.
  • وارد شدن ضربه به بینی: آسیب دیدگی ممکن است ناگهانی رخ دهد. به عنوان مثال، اگر بینی شما در حین رانندگی با ستون فرمان برخورد کند، شکل آن تغییر می‌کند. در مواقع دیگر، مانند برخوردهای در حین ورزش‌های جسمانی مثل بوکس یا کشتی، یا حتی ورزش‌های تیمی همچون فوتبال، بسکتبال یا والیبال که بینی به صورت مکرر در معرض خطر آسیب قرار می‌گیرد، سپتوم به تدریج از حالت استاندارد خود خارج می‌شود.

عیوب کوچک در استخوان جدارهٔ بینی لزوماً به عمل جراحی سپتوپلاستی نیاز ندارند؛ زیرا این ایرادات برای تنفس مشکلی ایجاد نمی‌کنند. پزشک می‌تواند با استفاده از اسکوپ، بافت‌های عمیق‌تر بینی را بررسی کند و از عدم مشکل در جریان هوا مطمئن شود.

انحراف سپتوم موجب چه مشکلاتی می‌شود؟

انحراف بینی شدید ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی شود. زمانی که بینی به شدت منحرف است، افراد ممکن است به صورت مداوم از دهان تنفس کنند، که موجب خشکی دهان می‌شود. این عادت تنفس از دهان می‌تواند به احساس گرفتگی و احتقان در مسیر تنفسی منجر شود. 

همچنین، تنفس از دهان در طول شب ممکن است باعث بروز مشکلات خواب ناراحت شود؛ زیرا افراد ممکن است توانایی در تنفس راحت را از دست دهند. این عوارض ممکن است نقش مهمی در کیفیت زندگی روزمره فرد داشته باشند و نیاز به مشاوره و درمان از سوی متخصصین دارند. برای انتخاب پزشک مناسب مقاله بهترین دکتر عمل بینی را مطالعه کنید.

آمادگی‌های لازم قبل از عمل سپتوپلاستی 

قبل از انجام عمل سپتوپلاستی بینی، بیماران باید مصرف داروهای رقیق‌کننده خون، داروهای ضدالتهاب، آسپرین و مکمل‌های گیاهی را متوقف کنند. اگر عمل سپتوپلاستی تحت بیهوشی عمومی انجام شود، بیمار باید حداقل چند ساعت قبل از جراحی از خوردن و نوشیدن خودداری کند. اقدامات پیش از این عمل جراحی، مرحله‌ای مهم برای آماده شدن بهتر برای دوره‌ی بازیابی است. 

مراقبت های بعد از عمل سپتوپلاستی 

ممکن است بعد از عمل سپتوپلاستی بینی شما ورم کند و حتی کبود شود. داخل بینی ممکن است نیاز به پانسمان داشته باشد و گاهی هم نیاز نداشته باشد. به طور عمومی، یک تکه گاز پانسمان زیر بینی (قسمت متصل به لب بالایی) چسبانده می‌شود تا خون را جذب کند. مقاله نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل را مطالعه کنید.

استفاده از گاز پانسمان فشرده یا تامپون، درون بینی به مدت چند روز جهت جلوگیری از عفونت پس از جراحی ضروری است و پس از آن تجویز یک دوره آنتی بیوتیک برای بیمار توصیه می‌شود. اجتناب از بلند کردن اشیاء سنگین به مدت چند هفته بعد از عمل ضروری است. باید از خم شدن جلوگیری کنید، زیرا این عمل باعث افزایش فشار خون و فشار به صورت و بینی می‌شود. در حمام کردن بعد از عمل بینی نیز موارد ضروری را نیز در نظر بگیرید.

آیا ممکن است انحراف بعد از عمل بینی بازگردد؟

بعد از عمل سپتوپلاستی بینی لازم است صبر کنید تا نتایج واقعی جراحی ظاهر شود؛ اما ممکن است پس از مدتی، حس کنید که بینی شما کج یا ناهموار است. حقیقت این است که دستیابی به ظاهر کاملاً صاف و متقارن در جراحی بینی چالش‌های خود را دارد و انحراف یا عدم تقارن ممکن است پس از عمل مشاهده شود، به خصوص زمانی که از یک زاویه خاص نگاه می‌کنید.

بعضی از افراد در دوره نوجوانی به منظور حل مشکلات تنفسی، به اصلاح انحراف بینی و جراحی زیبایی بینی می‌پردازند. با این وجود، بینی هنوز در حال رشد است و امکان بازگشت انحراف بینی با ادامه رشد غضروف وجود دارد. حتی در صورت انجام جراحی در بزرگسالی و پایان مراحل رشد، جراحی اولیه ممکن است بهبود کامل در مسائل تیغه بینی را به دنبال نداشته باشد.

با گذر زمان، ممکن است بینی به وضعیت ابتدایی خود بازگردد؛ بنابراین، لازم است که ترمیم بینی انجام شود. اگر یک تکنیک در اولین جراحی نتیجه مطلوبی نداشته باشد، پزشک ممکن است روش دیگری برای سپتوپلاستی انتخاب کند.

آیا انجام عمل انحراف بینی و زیبایی همزمان امکان‌پذیر است؟

انجام دو عمل انحراف بینی و زیبایی همزمان توصیه می‌شود؛ زیرا در طول عمل انحراف بینی، ممکن است بخشی از غضروف بینی خارج شده و این امکان را فراهم می‌کند. در صورتی که جراح برای بهبود ساختار غضروفی بینی نیاز به بافت غضروفی دارد، می‌تواند از غضروف ناحیه لاله گوش یا ما بین دنده‌ها استفاده کند. اما برای دستیابی به زیبایی در عمل جراحی، توصیه می‌شود که این دو عمل همزمان انجام شوند.

هزینه عمل سپتوپلاستی

عوامل متعددی می‌توانند بر هزینه عمل سپتوپلاستی بینی تاثیر بگذارند، این شامل موارد زیر می‌شود:

  • تخصص و تجربه جراح: جراح باتجربه و متخصص ممکن است هزینه بیشتری دریافت کند.
  • هزینه‌های بیمارستان: اگر جراحی در بیمارستان انجام شود، هزینه‌های مربوط به بیمارستان نیز دریافت می‌شود‌.
  • هزینه‌های مربوط به مشاوره و امکانات پساعمل: این شامل جلسات مشاوره پس از جراحی و داروهای مورد نیاز است.
  • هزینه‌های مربوط به آزمایشات پیش جراحی: آزمایش‌های لازم قبل از عمل بینی می‌توانند هزینه را افزایش دهند.

توصیه می‌شود با جراح مشورت کرده و جزئیات مرتبط با هزینه را بررسی کنید تا تصمیم بهتری بگیرید.

سخن پایانی

عمل سپتوپلاستی بینی باعث بهبود فرآیند تنفسی فرد می‌شود؛ اما ترمیم کامل ممکن است یک سال طول بکشد تا غضروف و بافت‌های بینی در محل جدید خود قرار بگیرند. بعد از عمل، عوارضی وجود نخواهد داشت؛ اگرچه در موارد نادر، تغییرات در غضروف و بافت بینی ممکن است به مسدود شدن جریان هوا منجر شود. در این حالت، نیاز به عمل جراحی دوباره برای تغییر شکل بینی و سپتوم وجود دارد.

5/5 - (12 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید