آزمایش‌های لازم قبل از عمل بینی

0
533

برخی از افرادی که می‌خواهند عمل زیبایی بینی انجام دهند، نزدیک به تاریخ جراحی دچار اضطراب قبل از عمل می‌شوند. اگرچه این یک امر معمول است، اما اگر بیمار آگاهی بیشتری نسبت به جراحی داشته باشد و آمادگی بیشتری نسبت به آن پیدا کند، اضطراب قبل از جراحی را کمتر احساس می‌کند.

در ادامه این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا تمامی نکات و دستورالعمل‌های آمادگی برای جراحی از جمله آزمایش‌های قبل از عمل ذکر شده است. بنابراین با مطالعه این مقاله و ایجاد آمادگی، تمامی مراحل قبل از عمل را با موفقیت طی خواهید کرد. در پایان این مبحث همه چیز را در مورد جراحی بینی، از آزمایشات قبل از عمل تا رژیم غذایی قبل از عمل، می‌دانید.

آماده شدن برای جراحی بینی

می‌دانیم که با نزدیک شدن به تاریخ جراحی، برخی از بیماران احساس هیجان و اضطراب می‌کنند. این حس طبیعی و معمولی است، زیرا جراحی بینی تاثیر بسزایی در زیبایی چهره و در نتیجه زندگی شخص دارد.برای آمادگی کامل جراحی بینی از شما دعوت می‌کنیم که وقت بگذارید و این موضوع را تا انتها مطالعه کنید. همچنین سری به مقاله  بهترین دکتر عمل بینی بزنید.

مشاوره و معاینه قبل از عمل بینی

جراح باید وضعیت سلامتی شما را بررسی کند تا از آمادگی شما برای جراحی بینی مطمئن شود. در طول ویزیت قبل از جراحی، پزشک تمام سوابق پزشکی شما از جمله انحراف تیغه بینی، جراحی‌ها و هر بیماری دیگری که ممکن است بر روند جراحی تاثیر بگذارد را در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به اختلالات خونی از جمله هموفیلی، بهتر است عمل جراحی بینی را انجام ندهند.

معاینه قبل از عمل بینی

پیشنهاد مطالعه: بهترین دکتر ترمیم بینی

معاینه جسمی قبل از عمل بینی

معاینه فیزیکی یکی از مراحل آماده‌سازی برای جراحی بینی است که تاثیر مستقیمی بر نتیجه جراحی دارد. در معاینه فیزیکی، پزشک دریچه‌های بینی، اختلالات استخوانی و غضروفی، ضخامت پوست و غدد چربی را بررسی می‌کند.

علاوه بر این، روش معمول تنفسی فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آیا تنفس از طریق دهان یا بینی انجام می‌شود. این معاینات قبل از عمل به جراح کمک می‌کند تا برنامه‌ای مناسب برای جراحی ارائه دهد.

پزشک این موارد را از طریق مشاهده و معاینه بصری بررسی می‌کند. اندازه‌گیری قد، وزن و فشار خون از معاینات لازم قبل از عمل جراحی بینی است.

تصویربرداری قبل از رینوپلاستی

پزشک یا دستیار پزشک تصاویر با کیفیتی از زوایای مختلف بینی شما ثبت می‌کنند. این تصاویر به ارزیابی بعد از عمل کمک می‌کنند و همچنین ممکن است تصویربرداری در حین جراحی برای درک بهتر شکل بینی و گرفتن نتایج مطلوب ضروری باشد.

تصاویر معمولا از هشت زاویه مختلف گرفته می‌شوند که شامل:

  • زاویه تمام رخ
  • زاویه جانبی سمت راست
  • زاویه مایل راست
  • زاویه جانبی چپ
  • زاویه مایل به چپ
  • زاویه پایه
  • زاویه بالا
  • زاویه دید جانبی با لبخند

به یاد داشته باشید که هنگام تصویربرداری نباید از هیچ نوع آرایش یا عینک استفاده کنید زیرا روی تصاویر نهایی تأثیر می‌گذارد. برای پیش‌بینی نتایج بالقوه، پزشک ممکن است تصاویر را با کامپیوتر دستکاری کند. شما همچنین می‌توانید در مورد نگرانی‌ها و نتایج مورد نظر خود در جلسات قبل از عمل صحبت کنید.

قبل از جراحی بینی هرگز مشاوره قبل از عمل را لغو نکنید. در مورد نگرانی‌ها و انتظارات خود با جراح صحبت کنید. اگر عملکرد بینی شما مشکلی از جمله انحراف تیغه بینی یا سایر مشکلات تنفسی دارد، حتما قبل از جراحی به پزشک خود اطلاع دهید.

رادیوگرافی قبل از عمل بینی

آزمایش‌های قبل از جراحی بینی چیست؟

آزمایش خون پیش از عمل بینی

آزمایش خون یک آزمایش معمول قبل از عمل است که قبل از جراحی بینی انجام می‌شود و فقط 20 دقیقه طول می‌کشد. این آزمایش به سادگی با استفاده از یک نمونه کوچک از خون از طریق یک سرنگ انجام می‌شود. پزشک، از طریق نتایج آزمایش از وجود هر نوع عفونت، کم خونی یا اختلال در انعقاد خون آگاه می‌شود. معیارهای اندازه گیری شده در آزمایش خون شامل موارد زیر است:

FBS برای در نظر گرفتن سطح گلوکز خون

CBC برای تشخیص کم خونی

PT و PTT برای جلوگیری از هرگونه خونریزی غیرقابل توضیح یا لخته شدن نامناسب خون

احتمال ابتلا به هپاتیت و HIV

با توجه به نتایج آزمایش خون و وضعیت سلامت عمومی فرد، ممکن است قبل از جراحی نیاز به انجام آزمایش دیگری باشد. ممکن است پزشک برای بررسی وضعیت ریهها اسکن اشعه ایکس و برای بررسی وضعیت قلب ECG تجویز کند. همچنین بعد از پاندمی، انجام تست کرونا (PCR) در تمامی مراکز الزامی است. 

الکتروکاردیوگرافی (EGC) قبل از عمل بینی

EGC یک آزمایش پزشکی است که عملکرد الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. این آزمون برای افراد بالای 40 سال الزامی است. EGC ممکن است تعیین کند که آیا بیمار تا به حال سکته قلبی داشته است یا خیر. همچنین اطلاعاتی در مورد آستانه تحمل قلب ارائه می‌دهد تا نشان دهد که آیا بیمار می‌تواند استرس ناشی از جراحی را تحمل کند یا خیر.

گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) – تست بارداری

برای زنانی که مشکوک به بارداری هستند، آزمایش بارداری یک الزام است. اگر فردی باردار باشد، جراحان معمولا عمل را به تعویق می‌اندازند.

تصویربرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه

آزمایش اشعه ایکس معمولا برای افرادی که سیگار می‌کشند یا بیماری‌های تنفسی دارند تجویز می‌شود. این آزمایش اطلاعاتی در مورد وضعیت ریه‌های فرد و نحوه پاسخ ریه‌های وی به بیهوشی در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

جراحی بیمارانی که از ذات الریه یا سایر اختلالات تنفسی شدید رنج می‎برند، ممکن است به تعویق بیوفتد یا لغو شود.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن)

با توجه به شرایط و هدف جراحی، پزشک ممکن است بخواهد داخل بینی شما را با سی تی اسکن در نظر بگیرد. از طریق تصویربرداری پیشرفته سی تی اسکن، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد از عفونت سینوسی، پولیپ یا انحراف سپتوم رنج می‌برد یا خیر. در بیشتر موارد، پزشک مشکلات بینی را درمان می‌کند و به طور همزمان عمل جراحی را انجام می‌دهد.

معاینه روانی پیش از عمل بینی

برای بیمارانی که ممکن است وسواس بیشتری در مورد ظاهر خود داشته باشند، معاینه روانشناختی قبل از اعمال جراحی زیبایی از جمله جراحی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، برخی افراد کمبود ظاهری خود را اغراق آمیز می‌کنند. آن‌ها معمولاً هر مشکل بی‌اهمیت را بزرگ می‌کنند. در اغلب موارد این افراد چندین عمل جراحی زیبایی توسط جراحان مختلف انجام داده‌اند. در چنین شرایطی، ارزیابی روانشناختی ممکن است به فرد کمک کند تا ظاهر خود را بدون انجام مداخلات جراحی بپذیرد.

نکاتی در مورد آمادگی قبل از انجام جراحی بینی

علاوه بر موارد ذکر شده، مجموعه‌ای از نکات در جراحی بینی وجود دارد که به فرد کمک می‌کند تا عمل جراحی را به بهترین شکل انجام دهد و بهترین نتیجه را بگیرد. قبل از رفتن به بیمارستان، اطلاعاتی در مورد تمام کارهایی که باید انجام دهید دریافت کنید.

آسپرین، ایبوپروفن و ویتامین E مصرف نکنید!

از دو هفته قبل از عمل، از مصرف برخی داروهای خاص مانند آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (Aleve) و سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و همچنین ویتامین E خودداری کنید، زیرا باعث خونریزی اضافی در حین جراحی می‌شوند.

یک هفته قبل از جراحی سیگار را ترک کنید

فرقی نمی‌کند که فرد سیگاری باشد یا در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفته باشد. نیکوتین در طول زندگی عوارض جدی ایجاد می‌کند. با استعمال دخانیات، دی اکسید کربن روی عروق تأثیر منفی می‌گذارد و نیکوتین میزان اکسیژنی را که باید به قسمت‌های مختلف بدن برسد محدود می‌کند. این ممکن است باعث ایجاد برخی عوارض در حین جراحی و تاخیر در بهبود زخم شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، پزشک ممکن است 2 تا 3 هفته قبل از جراحی به شما توصیه کند که سیگار را ترک کنید. به عنوان یک اصل، هر چه زمان مصرف نیکوتین کمتر باشد، جراحی نتیجه بهتری خواهد داشت.

میزان مصرف پروتئین را افزایش دهید

رژیم غذایی قبل از جراحی بینی بسیار مهم است و باید در زمانی که فرد برای جراحی آماده می شود جدی گرفته شود. توصیه می‌شود از غذاهایی با پروتئین بسیار غنی مانند تخم مرغ، گوشت، سویا و مرغ استفاده کنید. پروتئین روند بهبودی را بهبود می‌بخشد و به بیماران کمک می‌کند تا بر آسیب‌های جراحی غلبه کنند.

از شب قبل از عمل چیزی نخورید و ننوشید

جراح ممکن است از شما بخواهد که قبل از جراحی ناشتا باشید. معمولاً از بیماران خواسته می‌شود که بعد از نیمه شب قبل از عمل چیزی نخورند، زیرا در صورت خالی بودن معده، عمل جراحی ایمن‌تر خواهد بود. دلیل آن این است که در زمان بیهوشی، بدن نمی‌تواند از ورود محتویات معده به ریه‌ها جلوگیری کند و در نتیجه مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند.

سخن آخر

اگر قصد جراحی بینی دارید، امیدواریم که با مطالعه مطالب بالا و رعایت نکات ذکر شده به نتیجه مطلوب خود از عمل جراحی برسید.

5/5 - (6 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید