کبد چرب چیست؟

0
3,858
کبد چرب

کبد چرب که با اصطلاح علمی استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود شرایطی است که در آن مقادیر چربی کبد از حد طبیعی فراتر رود. کبد به عنوان دومین اندام بزرگ بدن دارای مقادیر طبیعی چربی است و عملکرد آن فرآوری مواد مغذی از غذاها و نوشیدنی‌ها و همچنین پاکسازی خون از وجود مواد مضر است. حال آن که انباشت چربی‌های مازاد در کبد می‌تواند به التهاب و آسیب کبد منجر شود و در موارد شدیدتر احتمال بروز نارسایی کبد نیز وجود خواهد داشت. برای اینکه با جزئیات این بیماری خاموش آشنا شوید به توضیحات دکتر ملک زاده را در مورد بیماری کبد چرب در ویدئو زیر توجه کنید.

 

 

علائم کبد چرب چیست؟

برخی از افراد به دنبال بررسی علائم کبد چرب در صورت می‌باشند ولی باید گفت که در حقیقت کبد چرب علائم قابل توجهی را ایجاد نمی کند. اما در برخی موارد ممکن است افراد احساس خستگی و یا احساس ناراحتی و درد در سمت راست بالای شکم را تجربه کنند. تنها در موارد شدید بروز سیروز به دنبال آسیب کبدی، که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد می توان شاهد علائم زیر بود:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • خستگی
  • خونریزی از بینی
  • خارش پوستی
  • زردی پوست و چشم
  • رگ‌های تار عنکبوتی شکل از رگ‌های خونی در زیر پوست
  • درد شکم
  • تورم شکم
  • تورم پاها
  • بزرگی سینه در مردان
  • گیجی و سبکی در سر
  • بزرگ شدن کبد
پیشنهاد مطالعه: دشمنان کبد را بشناسیم 

 

چند نوع کبد چرب داریم؟

چنان چه افرادی همزمان با مصرف مشروبات الکلی به بیماری کبد چرب مبتلا شوند، بیماری آن‌ها از نوع کبد چرب الکلی (AFLD) بوده و در غیر این صورت بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) نامیده می‌شود. طبق تحقیقات محققان میزان ابتلای افراد در ایالات متحده و اروپا به بیماری کبد چرب غیر الکلی 25 تا 30 درصد می‌باشد. نوع دیگری از انواع کبد چرب بیماری استئوهپاتیت غیر الکلی (NASH) است.

این بیماری جزو تقسیم بندی بیماری کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که چربی انباشته شده در کبد باعث بروز التهاب گردیده و به هپاتیت الکلی منجر گردد. این بیماری در موارد شدیدتر و عدم درمان می‌تواند به سیروز و نارسایی کبد ختم گردد.

استئوهپاتیت الکلی (ASH) نوعی از عوارض جانبی مصرف الکل می‌باشد که همانند بیماری کبد چرب الکلی است. تنها تفاوت این بیماری با کبد چرب الکلی این است که در صورت عدم درمان می‌تواند به مشکلات جدی تری مانند سیروز و نارسایی کبد تبدیل گردد. اولین قدم برای درمان این بیماری اجتناب از مصرف الکل می‌باشد.

کبد چرب چیست

کبد چرب حاملگی چیست؟

کبد چرب حاد بارداری (AFLP) یک عارضه نادر اما جدی در بارداری است. علت دقیق بروز آن مشخص نیست. این حالت معمولا در سه ماهه سوم بارداری رخ می‌دهد. در صورت عدم درمان می‌تواند سلامت مادر و جنین در حال رشد را به خطر بیندازد. در صورت بروز این حالت پزشک معمولا زایمان قبل از موعد مقرر را به مادر توصیه خواهد کرد. سلامتی کبد به احتمال زیاد طی چند هفته پس از زایمان به حالت عادی باز می‌گردد.

گریدهای مختلف بیماری کبد چرب

علاوه بر انواع کبد چرب می‌توان پیشرفت این بیماری کبد چرب را به گریدهای مختلف طبقه بندی کرد. 4 مرحله پیشرفت بیماری کبد چرب وجود دارد. کبد چرب ساده، چربی مازاد در کبد انباشته می‌گردد، استئوهپاتیت، علاوه بر انباشت چربی مازاد، التهاب کبد نیز وجود دارد. فیبروز، التهاب کبد باعث بروز آسیب کبد می‌شود. سیروز، آسیب‌های بسیار گسترش یافته در کبد می‌باشند. سیروز یک وضعیت بالقوه تهدید کننده حیات است که می‌تواند باعث بروز نارسایی کبد شود. این حالت ممکن است اثرات جبران ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد.

علائم کبد چرب

تشخیص کبد چرب

اگر با چنین علائمی مواجه شدید پزشک معمولا بر اساس علائم، یک معاینه بالینی انجام خواهد داد ولی به منظور تشخیص قطعی آزمایشاتی برای بررسی آنزیم های کبدی آلانین آمینوترانسفراز  (ALT) یا آسپارتات ترانس آمیناز (AST) انجام خواهد شد. در مراحل بعدی سونوگرافی، MRI یا سی‌تی‌اسکن و یا حتی بیوپسی کبد ممکن است برای بررسی بافت کبدی انجام گردد.

درمان کبد چرب

  1. وزنتان را در حد متعادل نگه دارید.
  2. بدنتان را از سموم پاکسازی کنید. قرار گرفتن در معرض سموم و مواد شیمیایی صنعتی و حتی برخی داروها می‌توانند عملکرد کبد را تضعیف سازند. تا حد امکان از مصرف بی رویه مسکن‌های بدون نسخه خودداری کنید.
  3. دریافت آنتی اکسیدان‌های بدنتان را بیشتر کنید. موادی حاوی ویتامین C و E به بهبود سلامت کبد کمک شایانی می‌کنند. از عصاره لیمو در آب یا چای خود استفاده کنید. می توانید نیمی از عصاره لیمو را با یک لیوان آب و کمی عسل ترکیب کرده و آن را دو بار در روز بنوشید. برای کسب بهترین نتایج آن بهتر است این نوشیدنی را در ابتدای روز مصرف کنید.
  4. مصرف ادویه جاتی مانند زردچوبه را در رژیم غذایی خود داشته باشید.
  5. دارچین مزایای بسیاری به افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی از جمله درمان کبد چرب دارد. این ادویه می‌تواند تولید آنزیم‌های کبدی را تقویت کند. از جمله التهاب و استرس اکسیداتیو در کبد را کاهش دهد. دارچین همچنین به کاهش ترشح انسولین که علت اصلی رسوب چربی در کبد است، کمک می‌کند. نه تنها برای بیماران مبتلا به کبد چرب، بلکه حتی بیماران دیابتی نیز می‌توانند از مزایای بی شمار دارچین برخوردار شوند.
  6. بذر کتان می‌تواند از فشارات بر روی کبد کاسته و در پاکسازی سموم کبدی نقش فعالی داشته باشد. می‌توانید از این بذر در غذاها و سالادهای خود استفاده کنید.
  7. چای سبز، آنتی اکسیدان های غنی در چای سبز یکی از بهترین روش‌ها برای درمان کبد چرب است. چای سبز در آب رسانی به اندام و حفظ عملکرد آنها می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین در پاکسازی سموم و چربی انباشته شده در کبد کمک می‌کند. هر روز یک یا دو فنجان چای سبز به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای درمان کبد چرب مصرف کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه نوبت دهی پزشکی طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین داخلی نوبت بگیرید.

علائم کبد چرب در زنان چیست؟

ریزش مو، حساسیت‌های پوستی، کم‌خونی، رفلاکس معده، درد و تورم در قسمت بالا و راست شکم، سندرم پیش قاعدگی شدید (PMS)، حساسیت پستان‌ها، خشکی چشم، درد بدن

علائم کبد چرب در مردان چیست؟

درد شکمی یا احساس پر بودن در سمت راست بالای شکم، حالت تهوع، از دست دادن اشتها یا کاهش وزن، زرد رنگ شدن پوست و سفیدی چشم (یرقان)، تورم شکم و پاها (ادم)، خستگی و احساس گیجی زیاد، ضعف

5/5 - (14 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید