سرطان ریه چیست؟

0
2,659
243323.jpeg alt_text
243323.jpeg caption

یکی از اعضای بدن که با حیات افراد رابطه مستقیمی دارد ریه می باشد. ریه ها وظیفه تنفس یا وارد ساختن اکسیژن را به ریه ها برعهده دارند. معمولا با ورود آلاینده های هوایی، دود سیگار و یا سایر عوامل احتمال سرطانی شدن یا تکثیر بیش از حد سلول های ریه وجود دارد. البته در میان این عوامل معمولا سیگار کشیدن رتبه اول را در ابتلای افراد به سرطان ریه بر عهده دارد.

علل سرطان ریه

همان طور که گفته شد هر نخ سیگار احتمال ابتلای افراد به سرطان ریه را دو چندان می کند ولی قلیان کشیدن نیز به همان میزان می توانند در ابتلای افراد به این بیماری موثر باشند. از سایر عوامل موثر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • الیاف پنبه نسوز یا نسوز یک عامل بالقوه برای ابتلای به سرطان ریه می باشند.
  • گاز رادون از جمله گازهای متساعد شده در معادن می باشد که می تواند کارگران معادن را تحت تاثیر قرار دهد.
  • آلودگی هوا و استنشاق میزان بالایی از این آلاینده ها همانند سیگار کشیدن می توانند در ابتلای افراد به این بیماری موثر باشند.
  • سابقه خانوادگی

انواع سرطان ریه

سرطان ریه

 

سرطان سلول های ریه به دو دسته کلی طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی براساس اندازه سول های درگیر در بیماری می باشند. سرطان سلول های کوچک ریه (SCLC) و سرطان سلول های غیر کوچک ریه (NSCLC) که نوع سلول های کوچک معمولا تهاجمی ترین نوع سرطان ریه بوده و اغلب در افراد سیگاری مشاهده می شود، احتمال این که این نوع از سرطان متاستاز پیدا کند بسیار بیشتر از نوع دوم است. با این حال سرطان سلول های غیر کوچک شایع ترین نوع سرطان ریه می باشد. نوع دوم خود به انواع دیگری تقسیم می گردد که براساس نوع سلول های درگیر شده این نامگذاری صورت گرفته است.

علائم سرطان ریه

همانند سایر سرطان ها می توان گفت که این بیماری نیز در مراحل اولیه از خود علائم چندانی را بروز نمی دهد و با پیشرفت سرطان ریه ممکن است علائم این بیماری خود را نشان دهند. علائمی هم چون:

• سرفه های ممتد

• سرفه‌ های در افراد سیگاری

سرفه های همراه با خونی

• درد سمت چپ یا سمت راست قفسه سینه

تنگی نفس

• درد های استخوان در زمان انتشار سرطان

کاهش وزن بی دلیل

• ضعف و خستگی

• سردرد‌های تنشی

تشخیص سرطان ریه

پزشکان معمولا سرطان ریه را بیشتر با روش های تصویربرداری تشخیص می دهند از جمله این روش های تصویربرداری می توان به سی تی اسکن، تصویربرداری رزونانس مغناطیس (MRI)، بررسی سلول های خلط و بیوپسی را نام برد. البته تمامی این روش ها بعد از انجام معاینه بالینی و در صورت مشکوک شدن پزشک به شرایط حادتر درخواست خواهند شد.

درمان سرطان ریه

درمان سرطان ریه همانند سایر سرطان شامل گزینه های شیمی درمانی و رادوترای خواهند شد. البته نوع و میزان این درمان ها بسته به شدت بیماری و این که فرد در کدام مرحله از این بیماری قرار دارند، خواهند داشت. البته این درمان ها تنها گزینه درمانی نیستند و چنان چه فرد در مراحل اولیه از بیماری سرطان ریه قرار داشته باشد و پزشک درمان جراحی را موثر بداند، معمولا جراحی برای حذف این توده ها ممکن است انجام گیرند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از کلینیک داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید