درد سمت راست سینه و دلایل هشدار دهنده آن

0
6,446
درد سمت راست سینه

در مورد درد سمت چپ قفسه سینه و ارتباط آن با بیماری قلبی صحبت های زیادی وجود دارد. اما علت درد سمت راست سینه چیست؟ عمدتاً به دلیل این که قلب در طرف دیگر قفسه سینه قرار دارد در حالی که ممکن است وجود مشکل در این سمت از قفسه سینه به نظر بی خطر برسد اما چندان هم اینگونه نخواهد بود.

دردی که در سمت راست قفسه سینه ایجاد می‌شود، دلایل احتمالی زیادی دارد، از جمله مشکلات ریوی، گوارشی و قلبی و مکان بروز آن به این معنی نیست چون در سمت دیگر قفسه سینه قرار گرفته نیازی به جدی گرفتن آن نیست.

به عنوان مثال، در حالی که حملات قلبی به طور معمول در قسمت های چپ و مرکزی قفسه سینه احساس می شود، استثناهایی نیز وجود دارد.

آناتومی سمت راست قفسه سینه

اگر در سمت راست قفسه سینه خود درد دارید، ممکن است ابتدا به آنچه در سمت راست حفره قفسه سینه وجود دارد بیندیشید.
این ناحیه محل قرارگیری موارد زیر است و مشکلات مربوط به هر یک از آنها می تواند باعث درد قفسه سینه در سمت راست شود:

  • بخشی از سمت راست قلب
  • سمت راست ریه
  • رگ های خونی بزرگ قلب و ریه ها
  • مری، لوله ای که گلو را به معده متصل می کند
  • ساختارهای دیگر، مانند غدد لنفاوی (غده هایی که بخشی از سیستم ایمنی بدن شما را تشکیل می دهند) و اعصاب
  • دنده ها نیز در این ناحیه قرار داشته و ممکن است اختلالات ستون فقرات در این ناحیه نیز احساس گردند.

وقتی که دردی در سمت راست احساس شود می تواند ناشی از مشکل در آن ناحیه خاص نبوده و به دلیل درد انتشاری از سایر نواحی باشد. با این کار، مشکلی که در قسمت کاملاً متفاوتی از بدن رخ می‌دهد، به عصب فشار وارد آورده یا به آن آسیب می‌رساند که در نهایت سیگنال‌های درد را به قفسه سینه ارسال می‌کند.

به عنوان مثال، اختلالات بالای شکم ممکن است در سمت راست قفسه سینه احساس شود که شامل مشکلات کبد، کیسه صفرا یا پانکراس می گردد و اگر دیافراگم، عضله ای که قفسه سینه را از شکم جدا می کند تحریک شده باشد، ممکن است با درد در شانه راست نیز همراه باشد.

علائم درد سمت راست قفسه سینه

درد تجربه شده در سمت راست قفسه سینه ممکن است گهگاه یا مداوم رخ داده و یا حتی به صورت یک حادثه مجزا یا مزمن تر بوده باشد.
همچنین ممکن است در ناحیه خاصی از سمت راست قفسه سینه یا در سراسر آن احساس شود. در حالی که برخی ممکن است آن را نزدیک به سطح احساس کنند، این درد در افراد دیگر ممکن است عمیق تر احساس شود.
یک متخصص قلب و عروق از این سرنخ‌ها و همچنین توصیفات شما در مورد درد (تیز، خسته کننده، ضربان دار، سوزشی) برای کمک به تشخیص دقیق علت استفاده می‌کند.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • تب
  • سرفه های مداوم
  • گرفتگی صدا
  • سوزش سردل
  • کاهش وزن ناخواسته
  • زردی چشم و پوست
  • تهوع و استفراغ
  • مشکل در بلع
  • تپش قلب
  • سبکی سر
  • آروغ زدن

علل قلبی عروقی درد سمت راست سینه

حمله قلبی و سایر شرایط قلبی عروقی ممکن است منجر به درد در هر نقطه ای از قفسه سینه، از جمله سمت راست شود. این حالت به ویژه در مورد علائم قلبی در زنان صادق است.

زنانی که دچار حمله قلبی می‌شوند کمتر دچار درد کلاسیک سینه در سمت چپ می‌شوند و در عوض ممکن است احساس سوزش در دو طرف قفسه سینه یا حتی بدون دردی را تجربه کنند.

سایر علل درد سمت راست سینه مرتبط با قلب شامل بیماری عروق کرونر، پریکاردیت و پارگی آنوریسم آئورت است.

1) بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر (CAD) شایع ترین نوع بیماری قلبی بوده و علت اصلی مرگ و میر زنان و مردان در ایالات متحده به شمار می رود.

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌هایی که خون را به عضله قلب می‌رسانند، سفت و باریک می‌شوند. برخی از این عروق، مانند آئورت بالا رونده، در سمت راست قفسه سینه قرار دارند. CAD ممکن است باعث درد در هر دو طرف قفسه سینه یا فقط در سمت راست شود.

2) پریکاردیت

پریکاردیت یا التهاب پریکارد، غشای محافظ اطراف قلب است. علل زیادی برای پریکاردیت وجود دارد که از عفونت گرفته تا درمان سرطان، بیماری کلیوی تا اختلالات خودایمنی (مانند آرتریت روماتوئید) متغیر است. پریکاردیت ممکن است پس از حمله قلبی نیز رخ دهد. درد اغلب در موقعیت های خاص بدتر می شود و با تنفس عمیق شدت می یابد.

3) پارگی آنوریسم آئورت

پارگی آنوریسم آئورت زمانی رخ می دهد که این پارگی در آئورت اجازه می دهد تا خون مابین لایه های دیواره رگ خونی جریان یابد.

آئورت بزرگترین رگ خونی است. خون را از قلب به سایر اندام های بدن انتقال می دهد. هنگامی که شرایط خطرناک آنوریسم آئورت دچار پارگی شود، جریان خون به اندام ها کاهش می یابد، به این معنی که آنها از دریافت اکسیژن کافی محروم می مانند.

درد ناشی از دایسکشن آنوریسم آئورت اغلب شدید، ناگهانی و تیز است و ممکن است به عنوان پارگی توصیف شود. بیهوشی اتفاقی است امکان رخ دادن بعد از آن وجود دارد.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کرد؟

اگر درد قفسه سینه کوبنده یا فشرده بوده و با یکی از موارد زیر همراه است، با اورژانس تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید:

  • عرق سرد
  • تنگی نفس
  • خفگی یا مشکلاتی در بلع
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • بی حسی یا ناراحتی در دست یا بازو
  • دردی که از قفسه سینه به گردن، پشت، بالای شکم، شانه ها، فک، یک یا هر دو بازو گسترش می یابد.

علل مرتبط با ریه

سه لوب ریه، همچنین پوشش داخلی ریه و غدد لنفاوی مرتبط با آن در سمت راست قفسه سینه قرار دارند. ریه‌ها گیرنده‌های درد ندارند، اما ممکن است همچنان دردی را تجربه کنید که به نظر می‌رسد در ریه راست شما قرار دارند.
علل احتمالی درد سمت راست سینه شامل ذات الریه، آمبولی ریه، سرطان ریه، کلاپس ریه و تجمع مایع در اطراف ریه ها است.

1) پنومونی

پنومونی عفونتی است که باعث التهاب کیسه های هوایی ریه های شما به نام آلوئول می شود. این شرایط می تواند باعث پر شدن آنها با مایع یا چرک شده که منجر به علائم شایع مانند سرفه و تب و همچنین لرز و مشکلات تنفسی شود.
ذات الریه، به ویژه عفونت ریه راست، همچنین می تواند باعث درد در سمت راست قفسه سینه شود.

2) آمبولی ریه

آمبولی ریوی زمانی اتفاق می‌افتد که لخته‌های خونی موجود در پاها به نام ترومبوز وریدهای عمقی یا DVT شکسته شده و به ریه‌ها مهاجرت کنند. اگر لخته در رگ‌های ریه سمت راست ساکن شود، ممکن است درد در سمت راست ایجاد شود.

این درد اغلب ناگهانی و تیز است و ممکن است با تنگی نفس شدید همراه باشد. به دنبال لخته های بزرگ، بیهوشی ممکن است به سرعت اتفاق بیفتد. ممکن است افراد درد، قرمزی یا تورم در یک یا هر دو پا را قبل از آمبولی تجربه کنند و یا حتی نداشته باشند.

متأسفانه آمبولی ریه بسیار شایع است و سالانه در بیش از نیم میلیون نفر رخ می دهد. این شرایط در حدود 10 درصد مواقع کشنده هستند.

عوامل خطر شامل بسیاری از بیماری های مزمن، استراحت طولانی مدت در رختخواب یا جراحی و سفرهای طولانی مدت با هواپیما یا ماشین است، با این حال تعداد قابل توجهی از افراد هیچ عامل خطر آشکاری ندارند.

3) سرطان ریه

تومورهای ریه سمت راست، پوشش ریه راست یا غدد لنفاوی مجاور می توانند باعث درد در سمت راست قفسه سینه شوند. تقریباً 50 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه کمی درد در قفسه سینه، شانه ها، تیغه های شانه یا بین تیغه های شانه دارند.

علائم دیگری مانند تنگی نفس یا سرفه مداوم ممکن است وجود داشته باشد. از آنجایی که سرطان ریه اغلب در مراحل بعدی پس از گسترش تشخیص داده می شود، ارزیابی هرگونه درد غیرقابل توضیح بسیار مهم است.
تومورهایی غیر از سرطان ریه ممکن است در حفره قفسه سینه نیز رخ دهد، به ویژه لنفوم. علاوه بر این، سرطان سینه، روده بزرگ و برخی سرطان های دیگر ممکن است به ریه ها سرایت کنند. این وضعیت به عنوان سرطان ریه ثانویه شناخته می شود.

4) پنوموتوراکس

یک ریه از بین رفته که پنوموتوراکس نامیده می‌شود، می‌تواند باعث درد در سمت راست قفسه سینه شود. درد قفسه سینه معمولاً تیز و کوبنده است و در هنگام نفس کشیدن شدت می یابد. علل فروپاشی ریه عبارتند از آسیب قفسه سینه، بیماری ریوی و تهویه مکانیکی طولانی مدت.

5) پلورال افیوژن و التهاب بافت پلورال

پلورال افیوژن تجمع مایع در فضای بین غشاء (پلور) اطراف ریه ها است. برخی آن را آب آوردن ریه ها می نامند. دلایل احتمالی زیادی برای این وضعیت وجود دارد.

هنگامی که این شرایط کوچک باشد، ممکن است تنها ناراحتی کمی ایجاد شود. اما با افیوژن های بزرگ، تنگی نفس نیز اغلب وجود دارد.

هنگامی که مایع انباشته شده حاوی سلول های سرطانی باشد، این وضعیت پلورال افیوژن بدخیم نامیده می شود. این شرایط می تواند به دلیل سرطانی باشد که از قفسه سینه منشاء می گیرد یا از سایر نقاط بدن گسترش می یابد. این موارد می تواند بسیار دردناک باشد.

التهاب بافت پلورال اغلب می تواند باعث درد مداوم سمت راست سینه شود. این درد اغلب با یک نفس عمیق افزایش می یابد و گاهی اوقات ممکن است احساس خارش داشته باشد. پلوریت می تواند در اثر پلورال افیوژن و همچنین ذات الریه یا آنفولانزای شدید ایجاد شود.

چه زمانی باید با اورژانس تماس بگیرید؟

اختلالات حاد ریوی با مشکلات تنفسی مشخص می شود. اگر درد قفسه سینه با موارد زیر همراه است با 115 تماس بگیرید:

  • تنگی نفس
  • خلط رگه های خونی
  • ضربان قلب سریع
  • رنگ پوست یا لب آبی
  • دردی که هنگام نفس عمیق یا سرفه بدتر می شود

علل گوارشی

بیماری های گوارشی، به ویژه آنهایی که مری یا اندام های سمت راست شکم مانند کیسه صفرا و کبد را درگیر می کنند، ممکن است باعث ایجاد درد محدود به سمت راست قفسه سینه شوند.
برخی از شرایطی که باعث درد سمت راست سینه می شوند عبارتند از:

1) بیماری رفلاکس معده (GERD)

بیماری ریفلاکس معده به مری که به نام GERD نیز شناخته می شود، یک اختلال گوارشی است که حلقه عضلانی بین مری و معده یا همان اسفنکتر تحتانی مری را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر این اسفنکتر به درستی عمل نکند، ممکن است دچار سوزش سر دل یا سوء هاضمه شوید. همچنین ممکن است به تنهایی در سمت راست قفسه سینه احساس درد کنید.

2) انسداد مری

وجود جسم خارجی در مری یکی از دلایل احتمالی درد سمت راست سینه است که گاهی اوقات نادیده گرفته می شود. این زمانی است که غذا و یک جسم بلعیده شده دیگر در مری گیر می کنند.
وجود جسم خارجی در مری باعث مشکلاتی در بلع می شود و گاهی اوقات می تواند منجر به پارگی شود.
اسپاسم مری می تواند باعث درد سمت راست سینه شود. اینها به دلیل عملکرد نادرست اعصاب تنظیم کننده حرکت مری ایجاد می شوند که منجر به درد و سرفه می گردد.

3) بیماری کیسه صفرا

هم سنگ کیسه صفرا و هم کوله سیستیت (عفونت کیسه صفرا) ممکن است به صورت درد سمت راست سینه احساس شوند. این درد اغلب به پشت منتقل می شود و ممکن است به شانه راست نیز برسد.

4) پانکراتیت

پانکراتیت التهاب پانکراس است. درد مرتبط با پانکراتیت می تواند با دراز کشیدن بدتر شده و با نشستن بهتر شود. افراد مبتلا به دیابت و مصرف بیش از حد الکل در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.

5) بیماری زخم معده یا گاستریت

هم بیماری زخم معده و هم ورم معده (التهاب مخاط معده) می توانند باعث دردی شوند که در سمت راست قفسه سینه احساس می شود، اگرچه در سمت چپ شایع تر است. درد ممکن است در ابتدا با خوردن غذا تا حدودی بهبود یابد. برخی از افراد مبتلا به گاستریت شدید این تجربه را با حمله قلبی مقایسه می‌کنند، چرا که این شرایط می‌تواند باعث تپش قلب و درد تیرکشنده در زیر بازو یا بین تیغه‌های شانه شود.

6) بیماری کبد

بیماری های کبدی مانند هپاتیت و سیروز باعث درد سمت راست قفسه سینه می شوند. درد بیشتر زمانی ایجاد می شود که اندام ملتهب به دیافراگم فشار می آورد. درد گاهی اوقات با زردی، تغییر رنگ متمایل به زرد در پوست و سفیدی چشم همراه است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد یا فشار در سمت راست قفسه سینه با موارد زیر همراه است سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید:

  • درد ناگهانی و شدید شکم
  • شکم سفت یا حساس
  • استفراغ خون
  • اسهال خونی

علل اسکلتی عضلانی

بافت اسکلتی عضلانی به سیستمی از استخوان ها، ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و بافت های نرم اطلاق می شود که از بدن حمایت کرده و به حرکت شما کمک می کنند.
به دنبال ضربه، شکستگی استخوان و آسیب به بافت های نرم می تواند باعث درد قفسه سینه شود. بدون سابقه آسیب، شرایط متعددی وجود دارد که ممکن است باعث درد سمت راست سینه شود.
برخی از این دردهای سینه با منشاء اسکلتی عضلانی سمت راست شامل کشیدگی عضلانی، کوتوکندریت و شرایط ستون فقرات هستند.

1) کشیدگی عضلات

کشیدگی های عضلانی یکی از شایع ترین علل درد سمت راست قفسه سینه هستند. بسیاری از افراد ممکن است فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین یا یک برنامه تمرینی جدید را که قبل از ابتلا به این نوع درد انجام داده باشند.

2) کوستوکندریت

کوستوکندریت التهاب غضروفی است که دنده‌ها را به استخوان سینه متصل می‌کند. این وضعیت معمولاً در اثر یک آسیب مزمن استفاده بیش از حد ایجاد می شود، بنابراین اکثر افراد هیچ آسیب خاصی را به خاطر نمی آورند. به عنوان مثال، اسباب کشی ممکن است کوتوکندریت را بدتر نماید.

درد با فعالیت یا با نفس عمیق تشدید می‌شود و اغلب وقتی فشار روی محل اتصال دنده‌ها اعمال می‌شود، حساسیت ایجاد می‌شود.

یک مشکل با شیوع کمتر، به نام سندرم Tietze با این شرایط مشابه است، اما شامل تورم بوده و معمولا فقط یک دنده را درگیر می کند.

3) شرایط ستون فقرات

شرایطی مانند بیماری دیسک ستون فقرات یا مهره های فشرده ممکن است باعث ایجاد درد مستقیم یا ارجاعی در سمت راست قفسه سینه شود. گاهی اوقات، گسترش سرطان سینه یا سرطان ریه به ستون فقرات ابتدا به صورت درد در سمت راست قفسه سینه مشاهده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت اسکلتی عضلانی حاد می تواند علائمی شبیه حمله قلبی ایجاد کند. در صورت تجربه هر یک از این موارد بهتر است، سریعا با پزشک در این باره مشورت کنید.

  • درد قفسه سینه ناشی از مکانی است که دقیقاً نمی توانید به آن اشاره کنید
  • درد یا بی حسی بازوی تیراندازی
  • ضربان قلب سریع
  • لرز بدن
  • تب شدیدی که به داروی تب پاسخ نمی دهد

علل دیگر

چندین علت احتمالی دیگر برای درد در سمت راست قفسه سینه وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از زونا، تومورهای مدیاستن، اضطراب و اختلال هراس.

زونا

زونا وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که ویروس آبله مرغان دوباره فعال شود. اگر ویروس در ریشه‌های عصبی تامین کننده سمت راست قفسه سینه، غیر فعال بوده باشد، ممکن است در این ناحیه درد ایجاد کند.

بثورات معمولاً در توزیع ریشه‌های عصبی ایجاد می‌شود و به تشخیص کمک می‌کند، اما درد ممکن است چند روز قبل از راش باشد و در ابتدا تشخیص را دشوار می‌کند.

تومورهای مدیاستن

تومورها یا غدد لنفاوی متورم در ناحیه قفسه سینه بین ریه ها، به نام مدیاستن، می توانند باعث احساس درد قفسه سینه در دو طرف قفسه سینه شوند. این وضعیت ممکن است فقط در سمت راست رخ دهد.
بزرگ شدن غدد لنفاوی مدیاستن ممکن است با لنفوم هوچکین و غیر هوچکین و همچنین گسترش سرطان ریه یا سرطان سینه رخ دهد. تومورهای غیر سرطانی ممکن است در این ناحیه ایجاد شوند.

اضطراب و اختلال هراس

حدود 40 درصد از افراد مبتلا به اختلال پانیک در برخی مواقع درد قفسه سینه را تجربه می کنند. درد سمت راست سینه غیرقلبی همراه با اختلال هراس از برخی جهات منحصر به فرد است. افرادی که دارای اضطراب یا حتی اختلال هراس هستند نیز می توانند علل تهدید کننده حیات درد قفسه سینه را تجربه کنند.

تشخیص

بسته به علائم و سایر عوامل، آزمایش‌های متعددی وجود دارد که ممکن است پزشک از شما درخواست نماید.
اما اولین کاری که آنها انجام خواهند داد این است که مطمئن شوند وضعیت راه هوایی، تنفس و گردش خون شما پایدار است. اگر چنین به نظر می رسد، پزشک سابقه پزشکی و علائم شما را بررسی کرده و سپس یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.
برخی از بیماری ها را می توان در طول معاینه بالینی تشخیص داد، مانند زونا. برخی دیگر نیاز به بررسی دقیق تری دارند. تشخیص معمولاً با این موارد شروع می شود:

  • آزمایشات خون
  • عکسبرداری قفسه سینه
  • نوار قلبی
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • سی تی اسکن یا تصویربرداری سه بعدی از قفسه سینه

بر اساس این یافته‌ها، آزمایش‌ها و روش‌های دیگری ممکن است تجویز شود. برای مثال، اکوکاردیوگرافی ممکن است برای بررسی تصاویر متحرک قلب شما انجام شود. آزمایش استرس قلبی ممکن است برای اندازه گیری پاسخ قلب به فعالیت بدنی انجام گردد.

کلام آخر

درد سمت راست سینه به اندازه درد سمت چپ قفسه سینه با بیماری قلبی مرتبط نیست، اما این بدان معنا نیست که از اهمیت کمتری برخوردار است. اگر درد شدیدی را تجربه می کنید، یا متوجه تنگی نفس خود شده اید، یا مطمئن نیستید که چیزی که تجربه می‌کنید می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد یا خیر، بهتر است منتظر نمانید و با یک متخصص قلب آنلاین طبینجا در این باره مشورت نمایید.

منبع

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید