پلورال افیوژن چیست؟

0
29,651
248342.jpeg alt_text
248342.jpeg caption

آب آوردن ریه یا پلورال افیوژن چیست؟

پلورال افیوژن شرایطی است که با عنوان آب آوردن ریه نیز تلقی می شود. فضای خارجی ریه ها و حفره داخلی قفسه سینه با یک لایه نازک پوشانده شده است. در این بخش میزان اندکی مایع برای تسهیل حرکات قفسه سینه و ریه ها وجود دارد. عفونت این لایه و بسیاری از عوامل دیگر می توانند میزان مایع انباشته شده در این محدوده را افزایش داده و بنابراین به پلورال افیوژن یا آب آوردن ریه ختم شوند. این شرایط بسیار جدی بوده و می تواند تهدید کننده حیات نیز محسوب گردد. 

علائم پلورال افیوژن

برخی از افراد تحت شرایط زمینه ای ممکن است دچار این حالت گردند. بنابراین ممکن است هیچ گونه علائم خاصی را تجربه نکنند و در زمان تصویربرداری قفسه سینه متوجه این شرایط گردند. به طور کلی برخی از علائم معمول این حالت عبارتنداز:

• سرفه های خشک

• دشواری در تنفس به ویژه در هنگام دراز کشیدن

• مشکلاتی در تنفس عمیق مانند درد و ناراحتی در هنگام نفس کشیدن عمیق

• مشکلات تنفسی در هنگام داشتن فعالیت بدنی

علل پلورال افیوژن یا آب آوردن ریه

همان طور که گفته شد تحریک، التهاب یا آلودگی این ناحیه می تواند به پلورال افیوژن یا آب آوردن ریه منتهی گردد. برخی از شرایط زمینه ای که می توانند به بروز این حالت دامن بزنند عبارتند از:

• برخی از سرطان ها از جمله سرطان ریه در مردان و سرطان سینه در زنان

• شایع ترین علت این بروز این حالت نارسایی احتقانی قلب

• ذات الریه

• بیماری کلیوی و کبدی بسیار شدید از جمله سیروز کبدی

• به عنوان یکی از عوارض جانبی ناشی از عمل جراحی قلب باز

انواع پلورال افیوژن

این شرایط به دو بخش کلی تقسیم می گردد:

ترانسداتیو

در این حالت به علت ورود آب به درون این لایه رخ می دهد. این شرایط به دنبال عواملی هم چون کاهش تعداد پروتئین های خونی یا افزایش فشار درون رگ ها در اثر بیماری نارسایی احتقانی قلب ممکن است بروز یابد. 

اگزوداتیو

عوامل مختلفی می توانند باعث بروز این نوع از پلورال افیوژن گردند از جمله: انسداد رگ های خونی یا لنفاوی، التهاب، تومورها، آسیب ریه، آمبولی ریه، پنومونی، عفونت های قارچی 

تشخیص پلورال افیوژن

تشخیص پلورال افیوژن در مرحله اول شامل یک معاینه بالینی، بررسی علل و بیماری های زمینه ای مستعد کننده این حالت و عکس برداری از قفسه سینه می باشد. 

درمان پلورال افیوژن

از آن جایی که این وضعیت شرایط پیچیده ای است بنابراین درمان پلورال افیوژن نیازمند بررسی عوامل زمینه ای و شدت بروز آن ها خواهد داشت. در صورتی که عفونت ها و بیماری های عفونی عامل بروز این حالت گردند در مرحله اول درمانی آنتی بیوتیک درمانی به عنوان یکی از گزینه های اولیه برای برطرف نمودن این شرایط خواهد بود. یکی دیگر از گزینه های درمانی اصلی برای حذف مایعات انباشت شده در این لایه استفاده از روش تخلیه مایع می باشد. در این روش به کمک یک سوزن یا لوله نازک، تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی این مایعات تخلیه می گردد. در برخی از مواقع پزشک برای برطرف نمودن التهابات ایجاد شده در این ناحیه، پس از تخلیه مایع نوعی از داروهای ضد التهابی را به این محل تزریق می نماید تا مانع از اصطحکاک لایه ها و ایجاد التهاب در آن ها گردد. گاهی نیز ممکن است این لوله به صورت موقتی در محل برای حذف مایعات تولیدی قرار گیرد. در نهایت پزشک بهترین درمان ممکن را براساس شرایط بیمار تجویز خواهد کرد. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین ریه و بیماری های تنفسی نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید