روش های جوانسازی پوست

0
1,034
روش های جوانسازی پوست

آیا حس می‌کنید پوست شما طراوت و درخشندگی خود را از دست داده است؟ به نظر شما به غیر از افزایش سن چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ چگونه می‌توان درخشش، سلامت و طراوت را به پوست بازگراند؟

محبوبیت اقدامات زیبایی برای صورت روز به روز در حال افزایش است؛ انجام این جراحی‌ها به ویژه برای افرادی که می‌خواهند چین و چروک‌های پوستشان را از بین ببرند و پوستی صاف و یکدست داشته باشند مناسب است.

در گذشته، روش‌های جوانسازی پوست محدود به انجام جراحی‌هایی بود که به سفت شدن پوست کمک می‌کردند. با گذشت زمان و پیشرفت‌های علم پزشکی، روش‌های جوانسازی غیرتهاجمی از جمله تزریق موضعی از قبیل تزریق چربی و بوتاکس مورد استقبال قرار گرفتند.  در این مقاله، نگاهی دقیق‌ به مواردی که می‌تواند باعث پیری پوست شما شود خواهیم داشت و روش‌های توصیه ‌شده توسط متخصصین پوست برای جوانسازی پوست را مرور خواهیم کرد.

چه چیزی باعث از بین رفتن جوانی و شادابی پوست می‌شود؟

عدم آبرسانی صحیح به پوست

اگر به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، ظاهر پوست شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. یک ارتباط قوی بین نوشیدن آب کافی و داشتن پوستی سالم و جوان وجود دارد. نوشیدن آب زیاد به افزایش هیدراتاسیون از زیر سطح پوست شما کمک می‌کند. همچنین، استفاده از یک سرم آبرسان صورت می‌تواند به جذب رطوبت در لایه‌های بالایی پوست شما کمک کند.

عدم استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست خود

عدم مصرف مرطوب کننده، به خصوص اگر پوست شما به خشکی تمایل دارد، می‌تواند بر سلامت و شادابی پوست شما تأثیر بگذارد. استفاده از یک مرطوب کننده دو بار در روز می‌تواند به آبرسانی پوست شما و محافظت از لایه‌های رویی و ظریف پوست کمک کند.

عدم پاکسازی سلول‌های مرده پوست

پوست شما به طور طبیعی سلول‌های مرده را به طور منظم می‌ریزد تا راه را برای سلول‌های جدید باز کند. اما گاهی اوقات سلول‌های مرده آن طور که باید ریزش نمی‌کنند. و در سطح پوست شما باقی می‌مانند. این می‌تواند منجر به خشکی، کدری و تکه تکه شدن پوست شود.

خشکی پوست

پوست خشک می‌تواند به سرعت ظاهری کدر و بی روح به خود بگیرد. این امر به ویژه در ماه‌های زمستان، زمانی که هوا سرد و خشک است دیده می‌شود. همپنین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که هوا رطوبت کمی دارد، احتمال خشک شدن پوست شما بیشتر است.

مصرف تنباکو

بر اساس تحقیقات انجام شده، سیگار یک عامل محیطی مهم در پیری زودرس پوست است. این بررسی نشان داده است که سیگار می‌تواند تولید کلاژن را مختل کند و پوست را تخریب، و روند پیری را تسریع کند.

افزایش سن

پیری پوست بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. اما می‌توانید با انجام دادم یک روال مراقبت از پوست؛ روند پیری را کنترل کنید. پوست شما برای سالم ماندن و شادابی به تغذیه و آبرسانی نیاز دارد.

مراقبت‌های پیشگیرانه برای جوانسازی پوست

اگر مرتباً از خواب بیدار می‌شوید و پوستی خود را کدر و چروک می‌بینید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه کاری می‌توانید برای بهبود وضعیت ظاهری پوست خود انجام دهید. خبر خوب این است که شما گزینه‌های زیادی دارید.

با پوست خود ملایم برخورد کنید

حتی برای پاک کردن آرایش روزانه و آلودگی‌هایی که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند به آرامی با پوست خود برخورد کنید. اسکراب‌های خشن و صابون‌های خشک کننده پوست، باعث تحریک پوست، پارگی‌های ریز، قرمزی، سفت شدن و پوسته پوسته شدن پوست می‌شوند. به جای استفاده از این محصولات، ابتدا از یک روغن پاک کننده استفاده کنید تا آرایش و ضد آفتاب خود را بدون پاک کردن و آسیب رساندن به لایه زیرین پوست پاک کنید. سپس، در شستشوی دوم با یک پاک کننده ملایم، روغن را از روی صورت خود پاک کنید.

از برخورد آب داغ با پوست اجتناب کنید

ملایم برخورد کردن با پوست به معنای عدم استفاده از آب داغ و صابون خشن است. آب داغ می‌تواند روغن‌های طبیعی را از بین ببرد و باعث خشکی و تحریک پوست شود. همچنین می‌تواند باعث گشاد شدن عروق سطحی پوست شود و پوست را قرمز نشان دهد. در عوض، هنگام تمیز کردن صورت از آب ولرم استفاده کنید. همچنین از یک پاک کننده‌ای استفاده کنید که دارای روغن نارگیل، شی‌باتر یا روغن بادام هستند.

یک سرم به روتین پوستی خود اضافه کنید

سرم‌های صورت حاوی غلظت بالایی از مواد هستند که به روشن شدن پوست، افزایش هیدراتاسیون و کاهش علائم پیری کمک می‌کنند. از آنجایی که سرم‌ها به سرعت جذب پوست می‌شوند، می‌توانید آن‌ها را یک یا دو بار در روز پس از پاک‌سازی استفاده کنید.

استفاده از محصولات زیر در روتین پوستی توصیه می‌شود:

  • ویتامین سی
  • ویتامین B3 (نیاسین آمید)
  • اسید فرولیک
  • رزوراترول

این مواد دارای اثر آنتی اکسیدانی قوی هستند که می‌تواند به جلوگیری از عوامل تخریب کننده کلاژن کمک کند. ویتامین C همچنین به محو شدن لکه‌های تیره کمک می کند و به مرور زمان ظاهری صاف‌تر به پوست شما می‌بخشد. یکی دیگر از عناصر کلیدی که باید به دنبال آن باشید اسید هیالورونیک است که به طور موقت آب را در لایه‌های سطحی پوست نگه می‌دارد.

لایه‌برداری را بخشی از روتین پوستی خود قرار دهید

لایه‌برداری منظم کلیدی برای داشتن پوستی درخشان است. هنگامی که سلول‌های مرده پوست در لایه‌های بیرونی پوست شما جمع می‌شود، می‌تواند پوست شما را کدر، خشک و پوسته پوسته کند و حتی می‌تواند منافذ شما را مسدود کند. لایه‌برداری منظم می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

همچنین لایه‌برداری به صاف شدن و جلا بخشیدن به پوست شما کمک می‌کند، خطوط ریز را کاهش می‌دهد و بافت پوست شما را صاف می‌کند. لایه‌برداری به نمایان شدن لایه‌ای تازه از پوست کمک می‌کند تا در هنگام استفاده از مرطوب‌کننده، رطوبت خود را حفظ کند. این امر می‌تواند به حجیم شدن پوست کمک کند و آن را جوان‌تر، صاف‌تر و سالم‌تر نشان دهد.

با گذشت زمان، لایه‌برداری منظم می‌تواند گردش سلولی را افزایش داده و تولید کلاژن را تحریک کند. لایه‌برداری را دو بار در هفته انجام دهید. اگر پوست شما بیش از حد خشک یا تحریک شده است، ممکن است لازم باشد تعداد دفعات لایه‌برداری را کاهش دهید. توجه داشته باشید پس از لایه‌برداری، فوراً از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست را حفظ کند و از سلول‌های تازه ظاهر شده پوست محافظت کند.

از ماسک صورت استفاده کنید.

استفاده هفتگی از ماسک صورت یکی دیگر از ابزارهای عالی برای درخشندگی پوست است. به دنبال ماسک‌‌هایی باشید که حاوی آنتی اکسیدان‌ها، اسید هیالورونیک و شی باتر هستند. به طور کلی، شما می‌توانید 1 تا 3 بار در هفته از ماسک صورت استفاده کنید، اما این بستگی به محصول و نوع پوست شما دارد. قبل از استفاده از ماسک صورت روی پوست خود، دستورالعمل‌های آن را حتما بخوانید.

استفاده از مرطوب کننده را به حداکثر برسانید

مرطوب کردن دو بار در روز با محصول مناسب می‌تواند به حفظ سلامت پوست و درمان انواع مشکلات پوستی کمک کند. مزایای استفاده منظم از مرطوب کننده روی صورت شامل موارد زیر است:

  • مرطوب کننده می‌تواند پوست را ترمیم و محافظت کند و از از دست دادن رطوبت پوست جلوگیری کند.
  • مرطوب کننده می تواند آب را به داخل اپیدرم بکشد و به حجیم شدن پوست کمک کند. نکته: به دنبال اسید هیالورونیک باشید.

رشد کلاژن را تحریک کنید

رتینوئیدها، که از مشتقات ویتامین A هستند، رشد کلاژن را تحریک می‌کنند و به گردش سلولی پوست بهبود می‌بخشند. رتینوئیدها به لایه‌برداری سلول‌های قدیمی پوست کمک می‌کنند و سلول‌های جدید و تازه پوست را به سطح می‌آورند. آن‌ها همچنین لایه بالایی سلول‌ها را صاف و نازک می‌کنند و درخشش طبیعی‌تری به شما می‌‌دهد. برای شروع، بهتر است 2 شب در هفته از درمان رتینوئید استفاده کنید و سپس با عادت کردن پوست به این ماده، دفعات آن را افزایش دهید.

روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید

پراهمیت‌ترین روش برای جوان‌سازی و جوان نگ داشتن پوست، استفاده روزانه از ضد آفتاب است. ضدـ آفتاب به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش، از جمله بد رنگ شدن پوست، لکه‌های قهوه‌ای پیری، و بافت خشن و کدر کمک می‌کند.

چه روش‌های جوانسازی غیرتهاجمی پوست صورت هم‌اکنون در دسترس است؟

شل‌کننده‌ها (از قبیل بوتاکس) و فیلرهای تزریقی محبوب‌ترین و رایج‌ترین شیوه‌های جوانسازی پوست صورت هستند که به روش تزریقی انجام می‌شوند. فیلرها (پرکننده‌ها) تزریقی از طریق پر کردن فضاهای خالی در پوست صورت از قبیل چین و چروک ها به جوان‌تر کردن پوست کمک می‌کنند. در حالی که شل کننده‌ها تاثیرشان را از طریق از بین بردن انقباض عضلات به جای می‌گذارند. امروزه فیلرها و ریکلسرهای مختلفی در فرم‌ها و برندهای گوناگون دردسترس است که می‌توانید براساس نیاز و کارکرد و مطابق با توصیه پزشک معالج بهترین آن را برای خود انتخاب کنید.

ریلکس‌کننده‌های تزریقی

براساس داده‌های انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، ریلکس کننده های تزریقی امروزه محبوب‌ترین و رایج‌ترین شیوه کمتر تهاجمی جوانسازی پوست صورت محسوب می‌شوند. واقعیت این است که در طول یک سال گذشته حدود 7 میلیون نفر از ساکنین آمریکا انجام این درمان را درپیش گرفتند.  این تزریق‌ها در حقیقت از طریق مسدود کردن عصب‌هایی که به عضلات پیامرسانی می‌کنند، کارشان را انجام می‌دهند و بدین طریق مانع از انقباض عضلات شده و درنهایت به محو شدن موقتی چین و چروک‌های صورت کمک می‌کنند.

این مواد بیشتر در موارد زیر کاربرد دارند:

• از بین بردن چین و چروک های پیشانی

• از بین بردن چین و چروک های اطراف چشم که به خطوط پنجه غازی معروف هستند

• از بین بردن چین و چروک های اطراف لب ها و مابین ابروها

• کاهش تعریق

در مواردی ممکن است پزشک برای کاهش سردردهای میگرنی هم توصیه به انجام این درمان کند.  معمولا چند روز نیاز است تا درمان حداکثر تاثیر خودش را نشان بدهد و معمولا بین 3 تا حداکثر 12 ماه اثر آن باقی می‌ماند. چنانچه مایل باشید که تاثیر آن برای مدت طولانی‌تری باقی بماند، لازم است پس از مدتی انجام تزریق را تکرار کنید. پیش از انجام تزریق لازم است با پزشک خود درباره هرگونه بیماری زمینه‌ای احتمالی و یا داروی مصرفی مشورت کنید.

بوتاکس

بوتاکس یکی از شناخته‌شده‌ترین موادی است که به منظور جوانسازی در کلینیک‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کاهش و یا از بین بردن چین و چروک های پوستی کمک می‌کند. بوتاکس در حقیقت همان سم بوتولینوم است که از باکتری کلستریدیوم گرفته می‌شود. این ماده از طریق مسدود کردن گیرنده‌های عصبی عضلات، مانع از انقباض آن‌ها می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: میکرودرم ابریژن چیست | میکرونیدلینگ چیست

دیسپورت

با این که پایه مولکولی دیسپورت و بوتاکس یکسان است، اما ماده‌ای که به دیسپورت اضافه می‌شود، باعث تفاوت آن با بوتاکس می‌شود. درحقیقت دیسپورت راحت‌تر می‌تواند از سدهای سلولی عبور کند و درنتیجه سریع‌تر تاثیر خود را نشان می‌دهد.

اگزومین

اگزومین مانع از ترشح مواد شیمیایی می‌شود که باعث انقباض عضلات می‌شوند؛ به همین دلیل به رفع چین و چروک‌های صورت کمک می‌کند. درمان با اگزومین حدود 10 الی 20 دقیقه زمان می‌برد و هیچ احتیاجی به بی‌هوشی یا بی‌حسی موضعی ندارد. حدود 3 تا 4 روز پس از تزریق تاثیر درمان خودش را نشان می‌دهد و حدود 30 روز زمان می‌برد تا بیشترین تاثیر درمان نمایان شود.

Jeuveau

Jeuveau برای از بین بردن موقتی چین و چروک بین خطوط دو ابرو در بالغین استفاده می‌شود.

فیلرهای تزریقی

فیلرهای بافت نرم به داخل یا زیر پوست تزریق می‌شوند تا درنهایت منظره بهتری به پوست صورت بدهند. این فیلرها چین و چروک‌ها و خطوط صورت را پر می‌کنند و به از بین بردن آثار پیری، مصرف سیگار و یا درمعرض آفتاب قرار گرفتن کمک می‌کنند. این شیوه درمانی معمولا کمتر از 30 دقیقه زمان می‌برد. مکان‌های شایع تزریق فیلر شامل موارد زیر است:

• لب‌ها

• گونه‌ها

• زیر چشم

• خطوط خنده

• جای زخم یا جوش

• تورفتگی طبیعی صورت از قبیل زیر چانه

• چین‌های عمقی مثل چین عمقی وسط ابروها

فیلرهای تزریقی دارای موادی هستند که چین و چروک و فضاهای خالی پوست را پر می‌کنند و به آن حجم می‌دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند به بالا رفتن گونه‌ها و بزرگ شدن لب‌ها کمک کنند و پوست صورت را صاف و کشیده کنند. با این حال این شیوه درمان اغلب در همراهی با سایر روش‌های جوانسازی پوست از قبیل بوتاکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.  براساس نیاز و انتظار شما، انواع مختلفی از فیلرها با کاربردهای گوناگون در بازار موجود است.

با این حال فیلرها عموما در سه دسته‌بندی اصلی قرار می‌گیرند: چربی، اسیدهای هیالورونیک و محرک‌های زیستی.  در تزریق چربی از چربی خود فرد استفاده می‌شود. این روش بی‌خطر و ارزان است.  اسیدهای هیالورونیک از اجزای طبیعی بافتی هستند که به قوام پوست و کشیدگی و زیبایی آن کمک می‌کنند. نتایج حاصل از تزریق آنی هستند. امروزه محصولات متنوعی براساس نیاز و عملکرد طراحی شده‌اند.  محصولات محرک زیستی به دلیل مقرون بصرفه بودن و نتایج طولانی مدت یک گزینه مناسب هستند؛ اغلب آن‌ها تا یک سال و برخی نیز اثرات مادام‌العمر دارند.

ژوودرم

ژوودرم یکی از فیلرهای تزریقی برپایه هیالورونیک اسید است که به از بین بردن خطوط خنده، جای جوش و زخم و حجم دادن به گونه و لب استفاده می‌شود. این شیوه درمان بی‌خطر و موثر است؛ تزریق از طریق یک سوزن باریک به زیر پوست انجام می‌شود. هیالورونیک اسید ماده‌ای است که به طور طبیعی درون بافت‌های بدن وجود دارد اما با بالارفتن سن مقدار آن بتدریج کم می‌شود. به محض تزریق بازیابی شده و به پر کردن خطوط و فرورفتگی‌ها منجر می‌شود.

رستیلن

رستیلن هم یکی دیگر از فیلرهای تزریقی برپایه هیالورونیک اسید است که برای درمان چین و چروک‌های صورت و حجم دادن به لب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس سبک زندگی بیمار، سن و نوع پوست، درمان بین 6 تا 12 ماه باقی می‌ماند. با این حال می‌توان پس از مدتی تزریق را تکرار کرد تا اثر آن برای مدت طولانی‌تری بر روی پوست باقی بماند.

بلوترو

بلوترو نوعی فیلر است که از طریق جایگزینی هیالورونیک اسید از دست رفته تاثیر خود را می‌گذارد. این محصول برای کمک به صاف شدن پوست و کمک به آبرسانی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیدوکائین که نوعی بی‌حسی موضعی است در همراهی با بلوترو دردسترس است.

رادیس

رادیس از فیلرهای تزریقی است که عمدتا از میکروسفرهای هیدروکسیلیپاتیت کلسیم ساخته شده است که از اجزا سازنده اسکلت انسان است. رادیس به تحریک کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند و باعث تقویت حجم و کاهش چین و چروک‌ها برای یک سال یا بیشتر می‌شود. تزریق سریع است و به طور معمول نیازی به دوره ریکاوری ندارد.

جوانسازی پوست با روش‌های تزریقی

پیشنهاد مطالعه: بهترین برند فیلر در ایران

مزوتراپی

در این شیوه درمانی اجزای فعال پوست از قبیل هیالورونیک اسید، ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور مستقیم به زیر پوست تزریق می‌شوند. این تزریق وارد لایه اپی‌درمال پوست صورت می‌شود. با بالا رفتن سن، گردش مواد در پوست کاهش می‌یابد، سطح اکسیژن و مواد ضروری کم شده و درنهایت توانایی پوست برای خارج کردن مواد سمی کمتر می‌شود. همه این‌ها باعث می‌شود تا پوست ظاهری نامناسب به خود بگیرد.  مزوتراپی یکی از شیوه‌هایی است که با تزریق مستقیم مواد ضروری مختلف به زیر پوست، به جوانسازی آن کمک می‌کند. براساس نوع پوست و پاسخ به درمان، معمولا توصیه می‌شود که 5 تا 8 جلسه درمان انجام شود.

سخن آخر

قبل از انجام دادن راهکارهای بالا اگر سوالی در مورد پوست خود دارید یا اینکه کدام محصول را باید استفاده کنید، حتما با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین پوست، مو و زیبایی ما نوبت بگیرید.

از کرون تراپی و مزوتراپی می‌توان برای جوان‌سازی پوست استفاده کرد؟

بله می‌توان استفاده کرد اما بستگی به نظر پزشک و متخصص پوست دارد.

وزن افراد تاثیری در جوان‌سازی پوست آن‌ها دارد؟

بله، با وجود این که چربی زیر پوست صورت وجود دارد اما باعث شل شدن پوست و افتادگی آن‌می‌شود.

از درمان خانگی می‌توان برای جوان‌سازی پوست استفاده کرد؟

بله، در جوان‌سازی پوست تاثیر دارد و می‌توانید از گیاهان و ریشه آن‌ها برای تهیه ماسک سایر محصولات مراقبتی استفاده کنید.

5/5 - (6 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید