نحوه تغذیه جنین در شکم مادر

0
68,407
252650.jpeg alt_text
252650.jpeg caption

پس از لقاح، سلول تخمک که اکنون بلاستوسیت نام دارد شروع به تقسیم می کند و به دو بخش سلول های داخلی و خارجی تقسیم می شوند. پس از ورود جنین به رحم، سلول ها به دیواره رحم که برای رشد جنین آماده شده اند متصل شده و به اصطلاح لانه گزینی انجام می گیرد. سلول های لایه خارجی با تقسیم شدن جفت و بند ناف را می سازند و سلول ها داخلی جنین آینده خواهند بود. جفت از شبکه ای عروقی و غشاهایی تشکیل شده که وظیفه آن رساندن مواد غذایی به جنین در حال رشد است. بافت های غشایی که در جفت قرار دارند اجازه می دهند مواد مغذی و برخی ذرات مورد نیاز جنین از جریان خون مادر به جنین برسند در عین حال مانع رسیدن برخی مواد مضر به جنین می شوند. 

 

مسئولیت جفت جنین

تغذیه جنین

جفت در حقیقت مسئول تبادل مواد غذایی و اکسیژن بین مادر و جنین است. در داخل جفت خون جنینی توسط سه تا چهار لایه سلولی ( غشا) از خون مادر جدا شده است و فقط مولکول های ریز مواد مغذی و اکسیژن می توانند از این لایه ها عبور کنند. تبادل مواد غذایی از عرض این غشاها طی پدیده انتشار انجام می گیرد. در این پدیده مواد از جایی که غلظت بیشتری دارند به جایی که غلظت کمتری دارند می روند. یعنی کربن دی اکسید خون جنینی که نسبت به خون مادر غلظت بیشتری دارد وارد خون مادر شده و بالعکس اکسیژن وارد خون جنین می شود.

علاوه بر این جفت وظیفه ترشح هورمون هایی از قبیل گنادوتروپین جفتی (hCG)، استروژن و پروژسترون که برای نگداری بارداری ضروری هستند را  نیز بر عهده دارد. وقتی مادر غذایی می خورد، این ماده غذایی در بدن مادر به مولکول های کوچک قند و پروتئین و سایر ریزمغذی های تشکیل دهنده آن مثل کلسیم و آهن تبدیل شده و در جریان خون مادر شروع به گردش می کند. سپس جفت مواد مغذی مورد نیاز جنین را از جریان خون مادر برداشته و به جنین می رساند. اگر مادر مواد مغذی کافی دریافت نکند، بدن مادر شروع به تجزیه ماهیچه ها، استخوان ها و بافت چربی کرده تا این مواد مغذی را برای جنین در حال رشد تهیه کند. از ابتدای لانه گزینی که بلاستوسیت های لایه خارجی شروع به ساختن جفت و بندناف می کنند، همزمان با رشد جنین، جفت و بند ناف نیز رشد کرده تا نیاز های جنین به خوبی تامین گردد. 

 

طول بند ناف

تغذیه جنین

طول بندناف پس از تولد بین 60 تا 70 سانتی متر است. بند ناف از دو شریان و یک ورید تشکیل شده است . ماده ای ژله ای بنام وارتون نیز مسئول حفاظت از این عروق را به عهده دارند و مانع انسداد و پیچ خوردن بند ناف می شوند. دو شریان بندنافی خون پمپاژ شده از بطن چب قلب جنین را برای گرفتن اکسیژن و مواد مغذی به جفت می برند و ورید بند نافی خون حاوی اکسیژن را از جفت به دهلیز راست قلب جنین برمی گرداند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید