میکرودرم ابریژن چیست؟

0
2,421
میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن درمانی غیر تهاجمی و ایمن است که دوره نقاهتی کوتاه و در حد یک الی دو روز دارد. از این روش برای برطرف کردن جای جوش های سطحی، لکه های ناشی از بارداری یا آفتاب، کک و مک و چروک‌های ظریف استفاده می‌شود.

در این روش ذرات بسیار کوچک کریستال با فشار روی سطح پوست برخورد کرده و لایه نازکی از سطح پوست را که شامل لایه سلول‌های شاخی است از سطح پوست جدا میکند. سپس سلول‌های جدا شده توسط مکش دستگاه وارد مخزنی مخصوص در دستگاه می‌شوند. پوست پس از برداشته شدن لایه شاخی، به سرعت شروع به بازسازی لایه از دست رفته می‌کند و لایه ای از سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های قبل می‌شوند.درنتیجه پوست شاداب تر و سالم تر می‌شود.

این روشی بدون درد است و تنها کمی احساس سوزش روی پوست حس می‌شود. در صورتی باعث ایجاد درد می‌شود که به لایه‌های عمقی‌تری وارد شده باشد و در نتیجه باعث آسیب به پوست شما می‌شود. از طرفی میکرودرم ابریژن با تحریک خونرسانی به پوست، باعث بهبود بافت و الاستیسیته پوست می‌شود.

رایج‌ترین کریستالی که برای اینکار استفاده می‌شود کریستال اکسید آلومینیوم می‌باشد. در صورت ورود این کریستال‌ها به ریه و یا برخورد آنها با چشم ممکن است فرد دچار عوارضی شود. در ادامه این مقاله از طبینجا با ما همراه باشید تا نکات مهمی که در میکرودرم ابریژن باید در نظر بگیریم را باهم بررسی کنیم.

جوانسازی با میکرودرم ابریژن

تاثیر کرم‌های جوان‌ساز روی پوست

میکرودرم ابریژن چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدا پوست را کاملا شستشو می‌دهند و با یک حوله تمیز آن را خشک می‌کنند. سپس با استفاده از یک مرطوب کننده مناسب پوست، آن را آبرسانی می‌کنند.

سپس اپراتور سری دستگاه میکرودرم را که شامل یک سری است که کریستال‌های ظریفی را روی پوست مالش می‌دهد و پوست را به صورت کنترل شده لایه برداری می‌کند، با دقت و به صورت متقارن بر روی پوست حرکت می‌دهد. این عمل باعث ایجاد خراش‌های میکروسکوپیک‌ در پوست می‌شود. ترمیم این خراش‌ها باعث افزایش کلاژن سازی در پوست می‌شود.

میکرودرم ابریژن نباید دردی ایجاد کند؛ معمولا بین 30 تا 40 دقیقه برای صورت و حدود 20 دقیقه برای گردن طول می‌کشد. بعد از آن ممکن است پوست برای مدتی التهاب یا حساسیت داشته باشد. برای دریافت بهترین نتیجه درمان لازم است جلسات درمان 5 تا 16 بار تکرار شود. بسته به نوع پوست و پاسخدهی به درمان، ممکن است جلسات درمانی هر هفته، هر دو هفته یا هر ماه لازم باشد که تکرار شود. افراد اغلب از این شیوه برای جوانسازی پوست صورت و گردن استفاده می‌کنند اما در هر ناحیه‌ای از پوست بدن می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. نتایج حاصل از میکرودرم دائمی نیستند. 

پس از انجام میکرودرم، پوست قرمز و حساس می‌شود و باید طبق توصیه‌هایی که مرکز زیبایی به شما می‌کند مراقبت‌های بعد را انجام دهید. این مراقبت‌ها شامل استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌های ضدآفتاب و اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب است. برای آشنایی با عنواع محصولات پوستی، مقاله تاثیر کرم‌های جوان‌ساز روی پوست را مطالعه کنید.

فواید و کاربردهای میکرودرم ابریژن

هدف از میکرودرم این است که پوست فرد روشن‌تر، صاف‌تر و یکدست‌تر از سابق به نظر برسد. افراد اغلب با داشتن شرایط زیر در پی انجام میکرودرم ابریژن می‌روند:

  • تیرگی پوست
  • یکدست نبودن بافت پوست
  • یکدست نبودن رنگ پوست
  •  جای زخم
  •  لکه‌های تیره‌ای که پس از جوش باقی می‌ماند
  • چروک‌های سطحی

متخصصین پوست همچنین می‌توانند از این شیوه برای اثربخشی بهتر محصولات ضد پیری و سفیدکننده پوست استفاده کنند. میکرودرم می‌تواند کمک کند که این مواد بیشتر به درون پوست نفوذ کنند.

فواید میکرودرم ابریژن

چطور برای میکرودرم ابریژن آماده شوید؟

پیش از انجام میکرودرم ابریژن با پزشک خود مشورت کنید. پزشک دستورالعمل لازم را برای آماده شدن برای عمل میکرودرم در اختیار شما قرار می‌دهد. انجمن متخصصین پوست آمریکا پیشنهاد می‌دهد که پیش از انجام میکرودرم موارد زیر را از پزشک خود بپرسید:

  • نتایج درمان چگونه خواهد بود؟
  • درمان چند جلسه باید تکرار شود؟
  • عوارض جانبی احتمالی میکرودرم چیست؟
  • ریسک فاکتورهای مرتبط با میکرودرم چیست؟
  • هزینه انجام هر جلسه میکرودرم چقدر است؟

همچنین می‌توانید از پزشک بخواهید تا عکس‌های قبل و بعد سایر افرادی را که پیش از این میکرودرم انجام داده‌اند، به شما نشان دهد. پزشک اغلب پیش از انجام میکرودرم پوست شما را معاینه می‌کند تا مطمئن شود این شیوه برای شما مناسب است. بهتر است یک هفته پیش از میکرودرم از تماس با نور خورشید، استفاده از وکس و کرم‌های برنزه‌کننده خودداری کنید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود سه روز پیش از انجام عمل میکرودرم از کرم‌های لایه‌بردار و انواع ماسک استفاده نکنید. پیش از انجام میکرودرم ابریژن لازم است پوست صورت خود را به طور کامل از هر گونه ماده آرایشی پاک کنید.

میکرودرم ابریژن

خطرها و عوارض جانبی میکرودرم ابریژن

درصورتی که در 6 ماه گذشته ایزوترتینوئین (راکوتان) مصرف کرده‌اید، لازم است مدتی صبر کنید. این دارو که برای درمان آکنه استفاده می‌شود، می‌تواند احتمال بروز عوارض از قبیل باقی ماندن جای زخم را بالا ببرد.

پیش از انجام عمل میکرودرم با پزشک خود درباره هر ضایعه پوستی که رنگ، شکل یا اندازه آن در حال تغییر است و یا خونریزی می‌کند صحبت کنید. این علائم ممکن است نشانه‌ای از سرطان پوست باشد.

چند روز بعد از عمل میکرودرم ممکن است هر یک از عوارض زیر را داشته باشید:

  • التهاب پوست
  •  قرمزی پوست
  • حساسیت بیشتر به نور آفتاب
  • تغییر رنگ ناهماهنگ پوست که ممکن است دایمی یا موقت باشد.
  • التهاب و عفونت صورت
  • ایجاد جوشگاه در صورت انجام ناصحیح میکرودرم (آسیب به لایه های عمقی)
  • تیرگی پوست که معمولا موقت است و بدلیل تماس با نور آفتاب ایجاد می شود.

پس از جلسه میکرودرم حتما از ضدآفتاب استفاده کنید. این کمک می‌کند تا حساسیت پوست کمتر شود و نتایج حاصل از درمان بهتر باشد. انجام میکرودرم در افرادی که به راحتی زخم می‌شوند و یا دچار جوش‌های سرماخوردگی می‌شوند مناسب نیست.

دوره ریکاوری میکرودرم

معمولا بلافاصله پس از میکرودرم می‌توانید به فعالیت‌های طبیعی‌تان برگردید و نیازی به طی کردن دوره ریکاوری نیست. چنانچه دچار عوارض ناشی از میکرودرم شدید، همگی پس از چند روز به طور کامل برطرف می‌شوند. در اغلب افراد با گذشت دوره ریکاوری پوست برای جلسه میکرودرم بعدی در طول یک هفته آماده می‌شود.

چه کسانی نباید از میکرودرم ابریژن استفاده کنند؟

درست است که میکرودرم ابریژن یک روش غیر تهاجمی است، اما بعضی افراد با حساسیت بالا باید از انجام این روش خودداری کنند. در ادامه کسانی که ممنوعیت استفاده از این روش را دارند بررسی می‌کنیم.

  • افرادی که حساسیت پوستی شدید یا مشکلات پوستی جدی مثل التهاب‌های قوی، قرمزی یا خارش دارند، باید از استفاده از میکرودرم خوددرای کنند.
  • افرادی که عفونت پوستی فعال مثل زگیل یا تبخال دارند.
  • اگر زخم‌های باز، بریدگی، یا صدمات گسترده ای در سطح پوست وجود دارد.
  • برای افرادی با تاریخچه خونریزی ناشی از فشار خون بالا و یا بیماری هموفیلی این روش ممکن است خطرناک باشد.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند (مانند مبتلایان به HIV، سرطان در مراحل پیشرفته و…) نباید بدون مشورت پزشک از روش میکرودرم استفاده کنند.
  • اگر خالی در سطح پوست خود دارید که در حال تغییر شکل و یا بزرگ شدن است از انجام این روش خودداری کنید. زیرا ممکن است علامتی از سرطان پوست باشد.
  • اگر در حال استفاده از داروی درمان جوش ایزوترتینوئین (راکوتان) هستید و یا اینکه در 6 ماه گذشته از این دارو استفاده کرده اید تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است از استفاده این روش خودداری کنید.

هزینه میکرودرم ابریژن

از آن جایی که میکرودرم جز عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود اغلب تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار نمی‌گیرد. هزینه‌ای که به فرد تحمیل می‌شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

• میزان تجربه و تخصص فردی که میکرودرم را انجام می‌دهد

• محل مطب زیبایی

• تعداد جلساتی که موردنیاز است

• نوع دستگاه مورداستفاده

آیا میکرودرم ابریژن در خانه انجام می‌شود؟

امروزه دستگاه‌های خانگی میکرودرم در برندهای گوناگون و در فروشگاه‌ها در دسترس است؛ انجمن متخصصین پوست آمریکا توصیه می‌کند پیش از انجام میکرودرم خارج از مطب حتما با یک متخصص پوست در این باره مشورت کنید. این به این دلیل است که مطمئن شوید پوستتان برای انجام میکرودرم مناسب است و احیانا دچار عوارض ناشی از میکرودرم نمی‌شوید. همچنین آن‌ها شما را راهنمایی می‌کنند تا چنانچه دچار هر یک از عوارض میکرودرم ابریژن شدید، چه کار بهتر است انجام دهید.

نکاتی که در مورد میکرودرم ابریژن باید بدانیم

  1. با این روش اسکارهای (جوشگاه‌های) عمقی برطرف نمی‌شوند و فقط ممکن است کمی کم عمق شوند.
  2. برای درمان خال‌های صورت مفید نیست. چون خال‌ها در قسمت‌های عمیقتر پوست ریشه دارند.
  3. انتظار نداشته باشید در همان جلسه اول نتیجه را ببینید، بلکه برای رسیدن به نتیجه دلخواه ممکن است نیاز به بیش از شش جلسه درمان داشته باشید. بین هر جلسه تا جلسه بعد به دو هفته فرصت برای بازسازی پوست نیاز دارید.
  4. پس از انجام میکرودرم ابریژن پوست خشک و آسیب پذیر است و باید حتما از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.
  5. پس از انجام میکرودرم حداقل تا یک روز در تماس با آفتاب نباشید. چون آفتاب باعث تغییر رنگ و تیرگی پوستتان می‌شود. حتما در مقابل آفتاب از ضد آفتاب‌هایی بی رنگ و بدون کرم پودر و با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید و هر دو ساعت ضد آفتابتان را تمدید کنید.
  6. پس از انجام میکرودرم کمی قرمزی صورت طبیعیست و ظرف یک الی دو روز برطرف می‌شود.
  7. بهترین نتایج استفاده از این روش در سنین بین ۳۵ تا ۵۰ سالگی دیده می‌شود.
  8. حین انجام این روش شما نباید دچار خراش‌های صورت یا خونریزی‌های نقطه‌ای شوید. در صورت ایجاد خونریزی و خراش یعنی میکرودرم به خوبی برای شما انجام نشده و احتمال آسیب به پوست وجود دارد.
  9. در صورت تمایل به اصلاح موهای صورت، اینکار یک هفته قبل از جلسه میکرودرم صورت بگیرد. از سه روز قبل از انجام میکرودرم از ماسک‌های صورت و کرم‌های لایه بردار استفاده نکنید.
  10. قبل از لایه برداری آرایش خود را پاک کنید و حداقل تا ۲۴ ساعت پس از میکرودرم آرایش نکنید.

جمع بندی

میکرودرم ابریژن یک عمل زیبایی است که با این هدف انجام می‌شود که پوست فرد روشن‌تر و صاف‌تر از قبل دیده شود و رنگ و بافت آن یکدست شود. معمولا برای دریافت بهترین نتیجه تکرار جلسات درمانی لازم است؛ در طول هر جلسه پزشک لایه فوقانی پوست را با استفاده از ابزار خاصی برمی‌دارد. اغلب افراد میکرودرم ابریژن را با هدف پیشگیری از بروز عوارض پیری و نیز از بین بردن لک‌های پوستی باقیمانده از آکنه انجام می‌دهند. با این که میکرودرم یک شیوه غیرتهاجمی است اما می‌تواند ایجاد عارضه کند؛ عوارض جانبی شایع شامل قرمزی، تورم و نیز افزایش حساسیت به نور خورشید است.  بطور معمول یک متخصص پوست در مطب زیبایی این کار را انجام می‌دهد؛ با این حال دستگاه خانگی میکرودرم هم امروزه دردسترس است؛ همیشه پیش از انجام میکرودرم با متخصص پوست در این زمینه مشورت کنید.

شما می توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین  نوبت متخصص پوست بگیرید. همچنین برای مشاوره آنلاین با متخصص پوست می‌توانید از سایت طبینجا کمک بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید