علت دیدن لکه سفید در چشم بزرگسالان و نوزادان چیست؟

3
88,739
لکه سفید چشم

آیا به تازگی متوجه لکه سفید روی چشم خود شده اید که قبلا وجود نداشت؟ اما علت ایجاد لکه سفید در چشم چیست و آیا باید نگران آن باشید؟

لکه های چشم می تواند در چندین رنگ از جمله سفید، قهوه ای و قرمز وجود داشته باشند. این لکه ها روی خود کره چشم ایجاد می شوند نه روی پلک چشم یا پوست اطراف چشم شما.

شرایط مختلفی می تواند باعث ایجاد لکه های سفید روی چشم شما شوند. در ادامه شما را با این شرایط و اینکه آیا آنها مضر هستند یا نه و بایستی مراقب چه علائمی از آنها باشید، بیشتر آشنا خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: انحراف چشم یا لوچی در کودکان و نوزادان

آیا لکه های سفید روی چشم خطرناک هستند؟

در صورت مشاهده هرگونه تغییر در چشم ها، مانند ظاهر شدن یک لکه سفید، همیشه ویزیت شدن توسط یک چشم پزشک حائز اهمیت است. حتی اگر علائم خفیفی ایجاد کنند، گاهی اوقات شرایط چشمی می تواند بر بینایی شما تأثیر بگذارد. برخی از علائم مانند درد یا تغییر در بینایی می تواند علامت اورژانس چشم باشد.

اگر چنین شرایط نگران کننده ای برای شما ایجاد شده، می توانید با متخصصین چشم طبینجا در این باره مشورت نمایید.

علت دیدن لکه سفید در چشم

چندین عامل وجود دارد که می تواند باعث ایجاد لکه سفید روی چشم شود که عبارتند از:

بیماری کوتز

بیماری کوتز یک بیماری نادر است که بر شبکیه چشم تأثیر می گذارد. شبکیه قسمتی از چشم است که نور و رنگ را تشخیص داده و اطلاعات آن را از طریق عصب بینایی به مغز شما ارسال می کند.
در بیماری Coats، عروق خونی شبکیه به طور طبیعی رشد نمی کنند. ممکن است یک توده سفید در مردمک به ویژه هنگامی که در معرض نور قرار می گیرد، مشاهده شود.
بیماری کوتز معمولاً فقط یک چشم را درگیر می کند. با این حال، در موارد نادر، می تواند هر دو چشم را درگیر کند. علت این وضعیت در حال حاضر مشخص نیست.

رتینوبلاستوما

رتینوبلاستوما یک نوع سرطان نادر است که از شبکیه شروع می شود. جهش های ژنتیکی در شبکیه باعث ایجاد رتینوبلاستوما می شود. همچنین می توان این جهش ها را از والدین به ارث برد.
اگرچه رتینوبلاستوما می تواند در بزرگسالان ایجاد شود، اما بیشتر در کودکان رخ می دهد. این وضعیت می تواند فقط یک چشم یا هر دو چشم را درگیر کند. افراد مبتلا به رتینوبلاستوما ممکن است متوجه یک دایره سفید رنگ در مردمک خود شوند، به ویژه هنگامی که نور به داخل چشم می تابد.

زخم قرنیه

قرنیه بیرونی ترین قسمت چشم شماست که به محافظت از چشم در برابر ذرات مضر کمک می کند و همچنین در تمرکز بینایی نقش دارد.
زخم قرنیه یک زخم باز است که روی قرنیه شما ایجاد می شود. لکه سفید روی قرنیه می تواند یکی از علائم آن باشد. زخم قرنیه قادر به تهدید بینایی بوده و به عنوان یک اورژانس چشم در نظر گرفته می شود. افرادی که در معرض ابتلا به زخم قرنیه قرار دارند شامل:

  • افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند.
  • افرادی که در معرض ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) و ابتلای به تبخال چشمی قرار گرفته اند.
  • افرادی که دچار آسیب چشمی شده اند.
  • چشمان خشکی دارند.

شرایطی به نام کراتیت قبل از تشکیل زخم قرنیه ایجاد می شود و به معنای التهاب قرنیه است. این وضعیت اغلب به دلیل عفونت ایجاد می شود، اگرچه دلایل غیر عفونی مانند آسیب یا بیماری خود ایمنی نیز ممکن است به آن دامن بزنند.

موارد مختلفی می تواند باعث ایجاد زخم قرنیه شود، از جمله:

  • عفونت های باکتریایی ناشی از ارگانیسم هایی مانند استافیلوکوکوس ارئوس و سودوموناس آیروژینوزوآ
  • عفونت های ویروسی ناشی از HSV، ویروس واریسلا زوستر یا سایتومگالوویروس
  • عفونت های قارچی، مانند عفونت های ایجاد شده توسط قارچ هایی مانند آسپرژیلوس و کاندیدا
  • عفونت آکانتاموبا، که توسط انگلی در آب و خاک شیرین ایجاد می شود
  • بیماریهای خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس
  • آسیب یا ضربه
  • خشکی شدید چشم

آب مروارید

آب مروارید زمانی اتفاق می افتد که عدسی چشم کدر می شود. عدسی قسمتی از کره چشم شماست که نور را متمرکز می کند تا تصاویر آنچه می بینید بر روی شبکیه شما قابل مشاهده باشد.
آب مروارید اغلب به آرامی پیشرفت می کند، اما می تواند به مرور زمان بر بینایی شما تأثیر بگذارد. با شدت یافتن آب مروارید، ممکن است متوجه شوید که عدسی چشم شما به رنگ کدر مایل به سفید یا زرد تغییر می کند.
موارد مختلفی می تواند باعث آب مروارید شود، از جمله سن، سایر بیماری های چشمی و بیماری های زمینه ای مانند دیابت. حتی امکان وجود آب مروارید مادرزادی از بدو تولد نیز وجود دارد. بنابراین یکی از دلایل مشاهده لکه سفید روی قرنیه چشم نوزاد می تواند ناشی از این عامل باشد.

دیستروفی قرنیه

دیستروفی قرنیه یا تحلیل قرنیه زمانی ایجاد می شود که مواد روی قرنیه تجمع یافته و بر بینایی تأثیر بگذارد. انواع مختلفی از دیستروفی قرنیه وجود دارد که برخی از آنها می توانند باعث ایجاد نقاط مات، کدر یا ژلاتینی روی قرنیه شوند.
دیستروفی قرنیه به طور معمول به آرامی پیشرفت می کند و می تواند هر دو چشم را درگیر کند. این وضعیت همچنین اغلب ارثی هستند.

پنگوکولا و ناخنک چشم

هر دو پنگوکولا و پتریژیوم، ضایعاتی هستند که روی ملتحمه ایجاد می شوند. ملتحمه پوشش شفاف روی قسمت سفید چشم است. اشعه ماوراء بنفش (UV)، خشکی چشم و قرار گرفتن در معرض باد یا گرد و غبار باعث ایجاد هر دوی این شرایط می شوند.

پنگوکولا شبیه یک برجستگی یا نقطه سفید مایل به زرد است. این وضعیت اغلب در کنار چشم که نزدیک بینی است رخ می دهد. به عبارتی این وضعیت نوعی چربی داخل سفیدی چشم است که ممکن است از پروتئین یا کلسیم تشکیل شده باشد.

ناخنک دارای رنگی شبیه گوشت است که روی قرنیه رشد می کند. ممکن است به صورت یک بیماری پینگوکولا شروع شده و به اندازه ای بزرگ شود که بر بینایی تأثیر بگذارد.

کارسینوم سلول های سنگفرشی

SCC یک نوع سرطان پوست است. همچنین می تواند ملتحمه شما را تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به این نوع سرطان ممکن است متوجه رشد لکه سفید در سطح چشم خود شوند.
کارسینوم سلول های سنگفرشی اغلب فقط بر یک چشم تأثیر می گذارد. عوامل خطرساز SSC موثر بر ملتحمه شامل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، HIV و ایدز و کونژونکتیویت آلرژیک است.

درمان لکه سفید در چشم

درمان لکه سفید روی چشم می تواند به وضعیت ایجاد کننده آن بستگی داشته باشد. برخی از گزینه های درمانی احتمالی عبارتند از:

قطره چشم

قطره چشم می تواند به کاهش سوزش یا احساس گیر افتادن چیزی در چشم شما کمک کند. در برخی موارد، قطره چشم ممکن است حاوی استروئیدهایی باشد که به التهاب کمک می کند.

داروهای ضد میکروبی

این داروها به مبارزه با عفونت های ناشی از میکروب ها، مانند مواردی که در زخم قرنیه مشاهده می شود، کمک می کند. نوع تجویز شده نیز به عوامل خارجی که باعث عفونت چشم شده اند، بستگی دارد.

کرایوتراپی

کرایوتراپی از سرمای شدید برای کمک به درمان بیماری استفاده می کند. می توان از آن برای از بین بردن سلول های سرطانی در رتینوبلاستوما و SCC و همچنین برای از بین بردن عروق خونی غیرطبیعی در بیماری کوتز استفاده کرد.

لیزر درمانی

لیزرها می توانند برای درمان رتینوبلاستوما استفاده شوند. آنها با تخریب رگ های خونی تامین کننده تومور عمل می کنند. آنها همچنین می توانند برای کوچک کردن یا از بین بردن عروق خونی غیرطبیعی مشاهده شده در بیماری کوتز استفاده شوند.

عمل جراحی

اگر زخم قرنیه یا دیستروفی قرنیه به قرنیه شما آسیب رسانده باشند، ممکن است پیوند قرنیه یک گزینه درمانی محسوب شود. در این جراحی، قرنیه آسیب دیده با قرنیه یک اهدا کننده سالم جایگزین می شود. حذف قسمت های آسیب دیده قرنیه می تواند برخی از دیستروفی های قرنیه را درمان کند. این عمل می تواند به بافت سالم اجازه دهد تا در ناحیه رشد کند. با این حال، در برخی موارد، این بیماری ممکن است دوباره عود کند.

  • آب مروارید نیز با جراحی درمان پذیر است. در طی عمل، عدسی کدر شده برداشته شده و با عدسی مصنوعی جایگزین می شود.
  • برخی از تومورهای کوچکتر در سطح چشم، مانند تومورهای مشاهده شده در SSC، ممکن است با جراحی برداشته شوند. ناخنک بزرگتر را نیز می توان با این روش درمان کرد.
  • در مواردی که تومور بزرگ است یا نگرانی در مورد گسترش سرطان وجود دارد، چشم ممکن است با جراحی برداشته شود. پس از این جراحی، می توان از ایمپلنت چشم و چشم مصنوعی د محل چشم استفاده کرد.

درمان های سرطان

اگر مبتلا به بیماری مانند رتینوبلاستوما یا SCC باشید، پزشک ممکن است درمان هایی مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی را به شما توصیه کند.

منبع

Rate this post

3 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید