آب مروارید یا کاتراکت چیست؟

0
2,800
22370.jpeg alt_text
22370.jpeg caption

آب مروارید یا کاتاراکت عبارت است از تاری لنز های چشم که به بینایی اثر می گذارد و در سالخوردگان رایج تر است. تا سن 80 بیش از نیمی از آمریکاییان یا کاتاراکت داشته اند و یا عمل کاتاراکت را انجام داده بوده اند. آب مروارید می تواند در یک چشم یا هر دو چشم وجود داشته باشد.

انواع آب مروارید

انواع آب مروارید هر یک علائم خاصی را به خود اختصاص می دهند ولی به طور کلی می توان گفت:

  • آب مروارید مرکز عدسی اگر چه در ابتدا با نزدیک بینی باعث بهبودی موقتی دید می گردد اما می تواند دو بینی را با خود به همراه داشته باشد.
  • آب مروارید حاشیه عدسی که رگه هایی را در کناره عدسی ایجاد می کند که این رگه ها ممکن است که گسترش یابند و به مرکز عدسی بروند.
  • آب مروارید پشت عدسی معمولا دید در هنگام مطالعه را کاهش می دهند.

علائم آب مروارید

علاوه بر انواع مختلف کاتاراکت که هر یک علایمی دارند به طور معمول علائم آن عبارتست از:

  • تاری دید
  • رنگ هایی که کم رنگ به نظر می رسند
  • نور خیره کننده لامپ ها و نور خورشید که بصورت خیلی درخشان بوده و ممکن است حتی هاله ای در اطراف آنها مشاهده کنید
  • عدم بینایی مناسب در شب
  • دید دو تایی
  • تغییر مکرر شماره عینک

عوامل ابتلا به کاتاراکت

یکی از عوامل اصلی ابتلا به آب مروارید افزایش سن می باشد. وجود سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری نیز در این بین تاثیر گذار می باشد. برخی از بیماری ها و عوامل زمینه ای هم چون بیماری دیابت، سیگار کشیدن، بیماری های مادرزادی و یا التهابی چشم و یا مصرف برخی از داروها مانند داروهای کورتونی می توانند ابتلا به آب مروارید را تسریع کنند. البته برخی از حوادث ناگهانی مانند ضربه به چشم، جراحی قبلی چشم و آسیب های شیمیایی وارده به چشم نیز می توانند زمینه ساز این حالت گردند.

پیشگیری از کاتاراکت

آب مروارید

عدسی چشم انسان از محتویات آب و پروتئین تشکیل یافته است. این عدسی تا قبل از سنین 40 سالگی از عملکرد فوق العاده ای در تنظیم تصاویر و انعطاف پذیری برخوردار است اما به تدریج با افزایش سن از این میزان کاسته می شود. این تغییر و کاهش انعطاف پذیری چشمی به دلیل تغییرات محتویات پروتئینی عدسی می باشد. این احتمال وجود دارد که بخشی از این پروتئین ها در منطقه ای از عدسی انباشته گردند. مواد غذایی حاوی ویتامین E ، A و C می توانند تا حدودی این روند رو به رشد پیری عدسی چشم را کاهش دهند. این ویتامین ها در مواد غذایی هم چون سبزیجات، کلم بروکلی و اسفناج از این دست مواد می باشند.

تشخیص آب مروارید

تشخیص این بیماری نیاز به بررسی های دقیق پزشکی دارد. بدین منظور اغلب اوقات پزشکان با ریختن قطره گشاد کننده به چشم، مردمک را گشاد نموده سپس با یک میکروسکوپ شروع به بررسی های دقیق تر عدسی چشمی می کنند.

درمان آب مروارید

کاتاراکت معمولا به آهستگی پیشرفت می کند. عینک جدید، روشن کننده نور، عینک های آفتابی ضد تشعشع یا قرنیه های بزرگ کننده تصاویر در ابتدا می توانند کمک کننده باشند. عمل جراحی نیز یکی از گزینه ها می باشد. جراحی شامل حذف عدسی که تار می بیند با عدسی دیگر می باشد. استفاده از عینک های آفتابی و کلاهی که جلوی صورت را بپوشاند تا اشعه ماوراء بنفش به چشم نخورد می تواند کاتاراکت را به تعویق بیاندازد. باید به این نکته توجه داشته باشید که آب مروارید به درمان دارویی پاسخگو نمی باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید