آیا دل درد قبل پریود اتفاقی طبیعی است؟

1
41,985
دل درد قبل پریود

اکثر زنانی که پریود می شوند چند روز قبل از شروع قاعدگی و تا چند روز اول قاعدگی دچار گرفتگی و دل درد می شوند. اما آیا این دل درد یک هفته قبل از پریود اتفاقی طبیعی در بدن زنان است؟ پاسخ کوتاه این است که بله، امکان بروز این رخداد ناخوشایند برای زنان وجود دارد، اما گرفتگی یک هفته قبل از پریود ممکن است به دلایل دیگری نیز رخ دهد.

در ادامه این پست از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا شما را با معنای گرفتگی عضلات یک هفته قبل از پریود و مهمتر از همه روش های تسکین آن بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

علت دل درد یک هفته قبل پریود

اگر خودتان در حال تجربه گرفتگی عضلات هستید، زمانی که آنها را احساس می کنید آن را خواهید شناخت. این درد می تواند مانند حس فشرده شدن یا فشار شدید در ناحیه لگن شما احساس شود، شبیه به یک انقباض خفیف. اصطلاح پزشکی برای گرفتگی های پریود، دیسمنوره نامیده می شود که به صورت ریزش ماهیانه از واژن شما خارج می گردد.

برخی انقباضات شدیدی را تجربه می کنند، به اندازه ای که قابلیت تداخل در فعالیت های روزمره را دارد و برخی دیگر بصورت ماهیانه با گرفتگی های جزئی مقابله می کنند. ترکیباتی به نام پروستاگلاندین‌ها که مانند هورمون‌ها عمل می‌کنند اما خاصیت هورمونی ندارند، می‌توانند با انقباض رحم باعث درد و التهاب شوند و منجر به گرفتگی عضلات شوند.

امکان انقباض رحم یک هفته قبل پریود

علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می تواند در افراد مختلف بسیار متفاوت باشد و اگرچه کاملاً رایج نیستند، تغییرات در میزان استروژن و پروژسترون می تواند یک هفته قبل از شروع قاعدگی باعث گرفتگی عضلات شود.

اما گرفتگی و دل درد یک هفته قبل از پریود ممکن است ناشی از موارد دیگری نیز باشد. در ادامه شما را با این علل بیشتر آشنا می کنیم.

اندومتریوز

سازمان بهداشت جهانی بیان کرده که اندومتریوز 10 درصد زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط، بافتی مشابه آنچه در رحم شما (بافت آندومتر) یافت می شود، در خارج از رحم، روی تخمدان ها، روده ها یا شکم شما رشد می کند.

تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی می تواند این بافت را تحت تاثیر قرار داده و تا یک هفته قبل از شروع قاعدگی باعث درد و التهاب شود. علائم اندومتریوز شامل موارد زیر می گردد، اما محدود به موارد زیر نیست:

  • خونریزی شدید در طول سیکل قاعدگی
  • دل درد قبل از پریود تا 2 هفته قبل از قاعدگی
  • درد در هنگام اجابت مزاج یا ادرار
  • نفخ
  • حالت تهوع

فیبروئید رحم

فیبروم های رحمی اجزای رشد یافته غیر طبیعی روی رحم شما هستند. افرادی که فیبروم را تجربه می کنند هیچ علائمی ندارند و برخی دیگر ممکن است احساس درد یا ناراحتی کنند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کیست ها

کیست های تخمدان روی یک تخمدان ایجاد می شوند. اکثر کیست ها بدون درمان از بین می روند، اگرچه ممکن است در حین وجود کیست، عوارض جانبی خاصی را تجربه کنید. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • احساس پری یا نفخ
  • فشار یا گرفتگی در لگن

در صورت استفراغ، تب یا درد شدید لگن با پزشک خود تماس بگیرید.

لانه گزینی تخمک

اگر اسپرم تخمک را بارور کند، ممکن است زمانی که تخمک در دیواره رحم شما کاشته می شود، احساس گرفتگی کنید. این شرایط معمولا نزدیک به زمان مورد انتظار پریود اتفاق می افتد، اما بسته به زمان تخمک گذاری و لقاح، گرفتگی لانه گزینی ممکن است بصورت دل درد یک هفته قبل از پریود خود را نشان دهند.

سایر علائم کاشت شدن تخمک در رحم می تواند شامل لکه بینی یا خونریزی باشد.

درد تخمک گذاری

برخی از زنان در طول تخمک گذاری حالت خاصی را احساس نمی کنند و برخی دیگر با رها شدن تخمک احساس گرفتگی و انقباض قبل پریود دارند. همچنین ممکن است ترشح یا لکه بینی همراه با درد تخمک گذاری مشاهده شود.

دوره اولیه

برخی تغییرات سبک زندگی و عوامل دیگر ممکن است باعث ایجاد پریود زودرس در شما شوند. اگر پریود شما زودتر حالت معمول رخ داده، ممکن است فکر کنید که یک هفته قبل دچار گرفتگی عضلات شده اید، اما در واقع به شروع چرخه شما نزدیک بوده است. احتمالاً علائم PMS دیگری مانند سردرد یا خستگی را نیز تجربه خواهید کرد.

عواملی که ممکن است باعث پریود سریع تر از حالت عادی در شما شوند عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • استرس
  • قبل از یائسگی
  • ورزش شدید

درمان های خانگی

گرفتگی‌های قاعدگی می‌توانند گاهی اوقات مختل‌کننده و ناتوان‌کننده باشند، به‌ویژه زمانی که بصورت دل درد یک هفته قبل از رسیدن چرخه قاعدگی رخ ‌دهند. در ادامه چند راه برای تسکین این گرفتگی ها و درد با استفاده از داروهای خانگی برای تسکین دل درد قبل پریود آورده شده است.

  • از یک پد گرم کننده یا حمام آب گرم استفاده کنید که به شل شدن عضلات رحم کمک می کند.
  • یک مسکن مانند ایبوپروفن یا داروی دیگری که مخصوص دردهای قاعدگی طراحی شده است مانند میدول مصرف کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید و از مصرف نمک، الکل و کافئین بیش از حد خودداری کنید. هر چیزی که آب بدن را کم می کند می تواند گرفتگی عضلات را تشدید نماید.
  • برخی مکمل ها مانند کلسیم، منیزیم و روی ممکن است گرفتگی عضلات را کاهش دهند.
  • طب فشاری را امتحان کنید
  • یوگا یا سایر ورزش های ملایم را امتحان کنید، این ورزش ها می توانند عضلات رحم شما را شل کند.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

اگر از این که درد معمول قاعدگی یا عامل دیگری را تجربه می کنید، اطمینان ندارید یا علائم نگران کننده دیگری دارید، بهتر است با یک متخصص در این باره صحبت کنید. اگر درد شما باعث تب یا استفراغ شود، یا اگر درد آنقدر شدید است که باعث از دست دادن مدرسه، کار یا صرف نظر از رویدادهای دیگر زندگی شود، حتماً با پزشک تماس بگیرید. همچنین از سایت طبینجا می‌توانید با دکتر آنلاین مشورت کنید.

منبع

چنانچه دل درد قبل پریود برای تان آزاردهنده شده می توانید در این باره با متخصصین زنان و زایمان طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

5/5 - (41 امتیاز)

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید