حالت تهوع بدون استفراغ نشانه چیست؟

15
121,246
حالت تهوع بدون استفراغ

حالت تهوع علامتی است که همه از آن وحشت دارند. به احتمال زیاد، حالت تهوع بدون استفراغ را در هنگام خواندن کتاب یا در یک وسیله نقلیه در حال حرکت، یا شاید بعد از غذا خوردن تجربه کرده باشید. حالت تهوع اصطلاحی است که معمولا بیان کننده احساس ناراحتی در معده شما بوده و گاهی اوقات نیز ممکن است به استفراغ کردن ختم شود.

توجه داشته باشید که حالت تهوع بیماری نیست اما ممکن است نشانه‌ی بیماری و اختلال باشد و یا به صورت گذرا و موقت رخ دهد.اگرچه حالت تهوع بدون استفراغ معمولاً شرایط چندان خطرناکی محسوب نمی شوند، اما مواردی وجود دارد که باید هنگام حالت تهوع از آن اطلاع داشته باشید تا در هنگام نیاز به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز چنین شرایطی می‌توانید از طریق سایت نوبت دهی طبینجا توسط پزشک آنلاین ویزیت شوید.

برای دریافت مشاوره آنلاین با بهترین متخصصین داخلی از لینک زیر افدام کنید و از میان لیستی که  ملاحظه می‌کنید می‌توانید با پزشک داخلی منتخب خود، مشاوره آنلاین داشته باشید. با گفتگوی آنلاین با پزشک در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

تست آنلاین تشخیص بیماری 

 

حالت تهوع نشانه چیست؟

حالت تهوع بدون استفراغ یک بیماری نیست و ایجاد آن علت‌های مختلفی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. بعضی از این موارد طبیعی و گذرا هستند اما بعضی دیگر از این دلایل ممکن است نشان‌دهنده‌ی بیماری یا اختلالی در بدن باشد پس قبل از هر اقدام خود سرانه‌ای باید به پزشک متخصص غدد و گوارش مراجعه کرد.

1- بارداری (در اصطلاح به حالت تهوع در دوران بارداری ویار هم گفته می‌شود.)

2- بیماری‌های حرکتی مانند دریا زدگی، ماشین در حال حرکت و حالت تهوع به علت حضور در هواپیما

3- در اثر دردهای شدید مانند درد ناشی از پریودی یا بدن درد

4- آلرژی و مسمومیت غذایی

5- استرس و عصبانیت

6- افت فشار خون (هیپوتنشن) و قند خون (هیپوگلایسمی)

7- مسمومیت با گاز مونواکسید کربن

8- بیماری صفراوی

9- مصرف نوشیدنی‌های الکلی

10- بوی خاص مثل بوی بنزین و گازوئیل

11- گرسنگی طولانی مدت مثل حالت ناشتا

12- سر درد میگرنی و سر درد‌های شدید

13- تاثیرات جانبی برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی، داروهای بیهوشی و دیالیز

14- زخم معده، گاستریت (التهاب و تورم معده) و بازگشت اسید معده به مری (ریفلاکس معده) یا سردی معده

15- دهیدراته بودن بدن ( کم آب بودن بدن)

16- عفونت آپاندیس با آپاندیسیت

17- اختلالات روده‌ای مثل انسداد روده

18- بعد از ضربه‌ی مغزی یا تروما و مراحل اولیه سکته یا حمله‌ی قلبی

19- روش‌های درمانی مانند دیالیز، پرتو درمانی و شیمی درمانی

20-مشکلاتی در مناطق خاصی از بدن یا کل بدن مانند سرطان یا عفونت و برخی داروها که منجر به حالت تهوع بدون استفراغ می شوند. این مناطق خاص بدن که معمولاً باعث حالت تهوع می شوند عبارتند از: (اندام های شکمی یا لگنی، مراکز تعادلی که در گوش داخلی قرار دارند، مغز یا مایع مغزی نخاع )

اگر هر کدام از مواردی که در بالا بیان شد را دارید می‌توانید به صورت آنلاین از پزشک داخلی نوبت بگیرید و در ساعات مشخص شده به مطب پزشک خود مراجعه کنید.

علائم حالت تهوع بدون استفراغ

به طور کلی، هنگام تهوع نوعی احساس ناراحتی در معده خواهید داشت. اما توصیف حالت تهوع برای بسیاری از افراد دشوار است. این شرایط بصورت بسیار ناراحت کننده اما بدون درد در پشت گلو، سینه یا بالای شکم احساس می شود. حالت تهوع بدون استفراغ با بیزاری نسبت به غذا یا تمایل به استفراغ همراه است. زمانی که بدن برای استفراغ کردن آماده می شود، توالی اتفاقات زیر ممکن است رخ دهد:

• حلقه عضلانی بین مری و معده (اسفنکتر مری) شل می شود.
• عضلات شکم و دیافراگم منقبض می شوند.
• نای (حنجره) بسته می شود.
• قسمت زیر معده منقبض می شود.
زمانی که فرد شروع به استفراغ کردن می کند، محتوای معده از طریق مری و دهان خارج می شود.
در نتیجه این اعمال بدن، هنگامی که حالت تهوع دارید، دچار عقب رفتن یا همان اوغ زدن می شوید. اوغ زدن انقباضات ریتمیک و مکرر عضلات تنفسی و شکمی است که بدون کنترل شما اتفاق می افتد. ممکن است با استفراغ همراه بوده یا بالا آوردنی در کار نباشد. تعریق زیاد گاهی با حالت تهوع همراه است.

البته احساس تهوع بدون بالا آوردن ممکن است با علائم و نشانه های دیگری نیز همراه باشد مانند:
• ضعف
• تعریق
• تجمع بزاق در دهان
• فوریت استفراغ کردن

علت تهوع بدون استفراغ

دو مورد از مهمترین دلایل حالت تهوع و استفراغ، آنفلوانزای معده ناشی از ورم معده و روده ویروسی و مسمومیت غذایی است. اما چند علت دیگر حالت تهوع بدون استفراغ عبارتند از:
• مراحل اولیه بارداری (تهوع صبحگاهی)
• دریازدگی و سایر اشکال بیماری حرکتی
• درد شدید
• آلرژی غذایی
• قرار گرفتن در معرض سموم شیمیایی
• استرس عاطفی، مانند ترس
افت قند خون
• بیماری کیسه صفرا
• سوء هاضمه
• عطر یا بوهای خاص
• مصرف نوشیدنی های الکلی
تعدادی از داروها نیز می توانند به ایجاد حالت تهوع بدون استفراغ دامن بزنند به عنوان مثال، بیهوشی عمومی همچنین می تواند احساس تهوع را با خود به همراه داشته باشد.

علت حالت تهوع بدون استفراغ بعد از غذا خوردن چیست؟

 عوامل و شرایط بسیاری وجود دارند که می‌توانند زمینه ساز ایجاد حالت تهوع در شما بعد از غذا خوردن شوند از جمله‌ی این عوامل و علائم آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آلرژی و حساسیت غذایی: کهیر، خارش، مشکلات تنفسی، اسهال و استفراغ، ورم دهان، گلو و زبان

مسمومیت غذایی: اسپاسم یا گرفتگی عضلات، اسهال آبکی و تب کم

بارداری

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS: درد شکم، اسهال

بیماری کیسه صفرا: احساس درد در سمت راست شکم

بیماری حرکت: استفراغ، سرگیجه، عرق سرد، احساس گیجی و منگی

سوزش سر دل: احساس سوزش در قفسه‌ی سینه، بالا آوردن مایعات ترش و اسیدی و سرفه کردن

علت حالت تهوع بدون استفراغ صبحگاهی چیست؟ 

حالت تهوع صبحگاهی از جمله حالت‌های آزار دهنده‌ای است که ممکن است شما هم آن را در ساعت شروع روز تجربه کرده باشید . در ادامه‌ی مقاله شما را با انواع علت‌های حالت تهوع آشنا می‌کنیم:

زنان باردار: حالت تهوع معمولا در 8 هفته‌ی اول بارداری شروع و تا هفته‌ی 15 ادامه پیدا می‌کند.

بیماری‌های مرتبط با اعصاب و مغز مانند میگرن، تشنج، ضربه‌ و سکته‌ی مغزی، مننژیت، ضربه به سر و تومورهای مغزی

عفونت گوش میانی و داخلی

حالت ناشتا

بیماری هپاتیت

یبوست

اضطراب، استرس و افسردگی

بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش مانند انسداد روده و عفونت معده و روده

مصرف داروهای خاص

علت تهوع بدون استفراغ

علت حالت تهوع بدون استفراغ در کودکان چیست؟

تهوع یکی از علائم شایع در کودکان است که رخ دادن آن دلایل مختلفی دارد.

عفونت ویروسی یا باکتریایی مثل سرماخوردگی و عفونت معده. اگر کودک شما به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی دچار حالت تهوع باشد باید حداکثر تا 2 روز دیگر به طور کامل حالت تهوع او از بین رود در غیر اینصورت دلیل تهوع ناشی از علل دیگر است.

گریه کردن طولانی مدت: اگر حالت تهوع کودک به دلیل گریه کردن باشد کاملا طبیعی است.

انسداد روده: انسداد روده به ندرت در کودکان دیده می‌شود.

حساسیت‌ها و مسمومیت غذایی

 سرفه‌های شدید

حالت تهوع ناشی از حرکت ماشین

عوامل خطر

اگر تحت درمان های سرطانی مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی قرار گرفته باشید، خطر بروز تهوع و استفراغ در شما دو چندان می شود. بیش از نیمی از زنان باردار حالت تهوع را تجربه می‌کنند.

تشخیص علت حالت تهوع همیشگی و مداوم

برای تعیین اینکه چه عواملی باعث تهوع شما می شوند، بهترین متخصص داخلی می تواند با پرسش برخی سوالات و همچنین انجام معاینه بالینی، سابقه و وضعیت بدنی شما را مورد بررسی قرار می دهد. برخی از پزشکان همچنین به دنبال علائم کم آبی بدن بوده و ممکن است برخی آزمایشات از جمله آزمایش خون، ادرار و احتمالاً آزمایش بارداری در زنان درخواست نمایند. درمان حالت تهوع بدون استفراغ بسته به علت اصلی ایجاد کننده آن خواهد داشت.

بهبود تهوع بدون استفراغ

در هنگام حالت تهوع چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر دچار حالت تهوع همیشگی بدون استفراغ هستید یا این حالت در شما بیش از سه روز به طول انجامید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که این حالت تهوع با شرایط زیر همراه است بایستی سریعا توسط پزشک ویزیت شوید:
• آسیب دیدگی اخیر سر
• سردرد شدید
• درد شدید شکم
• استفراغ خون
• ضعف شدید
• تب بالا
تاری دید یا درد چشم
• گیجی یا سفتی گردن

منبع

حالت تهوع و استفراغ یکی از علائم شایع در بسیاری از بیماری‌هاست  این عارضه عموما به علت مشکلات گوارشی، عفونت ‌های مختلف و مسمومیت‌های غذایی رخ می‌دهد. حالت تهوع می‌تواند خفیف باشد، اما همچنین ممکن است طولانی و آزار دهنده باشد در این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است همراه با حالت تهوع دل درد، اسهال و تعریق را تجربه کنید.

خبر خوب این که شما می توانید به راحتی با استفاده از سامانه نوبت دهی آنلاین طبینجا با متخصصین گوارش در ارتباط بوده و با آنها مشورت کنید. همچنین برای مراجعه حضوری به دکتر می‌توانید از سایت طبینجا نوبت دکتر گوارش و یا نوبت دکتر داخلی دریافت کنید.

سوالات متداول درباره‌ی حالت تهوع بدون استفراغ

حالت تهوع بدون استفراغ طولانی مدت و دائمی در زنان و مردان نشانه‌ی چیست؟

به طور طبیعی حالت تهوع در یک مدت زمان کوتاه احساس می‌شود در صورتی که حالت تهوع را در طولانی مدت مانند 1 ماه احساس کردید ممکن است دچار بیماری زمینه‌ای مانند مشکلات گوارشی باشید پس بهتر از به پزشک متخصص مراجعه کنید و از اقدامات خودسرانه بپرهیزید.

علت حالت تهوع بدون استفراغ در بارداری چیست؟

بطور قطعی نمی‌توان دلایل حالت تهوع را در حالت بارداری تعین کرد حالت تهوع در زنان باردار به دلایل مختلفی از جمله: تغییرات هورمونی، استرس شدید، مشکلات معده‌ای مانند وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری، کمبود ویتامین‌ها از جمله ویتامین B6، حساسیت به بوها مثل بوی غذا، خستگی و در اخر عوامل ژنتیکی

5/5 - (57 امتیاز)

15 دیدگاه‌ها

  1. سلام وقت بخیر من الان دو روزه حالت تهوع شدید دارم بدون بالا اوردن.و دو روز پیش الکل مصرف کردم میخواستم بدونم دلیلش همین میتوپه باشه.حتی شبا نمیتونم بخوابم از تهوع

  2. باعرض سلام وخسته نباشید
    یاسرزارعی سن33
    نزدیک سی سال هست بیماری تشنج دارم و ازکاربامازپین٢٠٠ استفاده میکنم چندروزی هستش حالت تهوع دارم زودموقع غذاخوردن سیر میشوم دورز هم هست که دندانهای فکم درد میکند یه سردردکوچولوهم داشتم اب بینینم هم بویی شبیه سرکه میداد وخیلی احساس سرمادارم من خیلی سرمایی نبودم از کناربخاری نمی تونم برم کنار…خواهشا راهنمایی کنید مرسی

  3. سلام من سردردهای وحشتناکی میگیرم که ازمایش و عکسهای متفاوتی دادم اما هیچ تشخیصی داده نشد ، الان مدتهاست تهوع دارم واقعا نمیدونم دیگه چیکار کنم 😔

  4. با سلام بابام مدتیه هر چند وقت حالت تهوع میگیره و استفراغ نداره ی مدت دیالیز شدن ۴ نوبت بعد دکترشون گفتن لازم نیست دیالیز بشن الان دارو میخورن برای کلیه اوره خونشون بالای ۱۰۰ ب ندرت میاد تا ۸۰ یا ۶۰ کراتینم بالای ۲ زیر ۲ خیلی کم هستش حالت تهوعشون خوب نمیشه با داروهایی که میخورن لطفا راهنمایی کنی در ضمن بابام دیابتی هم هست و فشار خون هم دارن انسولین میزنن و داروی فشار میخورن 🙏

  5. سلام، چند روز هست حالت تهوع دارم ، بدون استفراغ، احساس سنگینی معده و زدن باد گلو، علت چیست؟

  6. سلام خانمی هستم ۳۷ساله یه مدتیه حالت تهوع دارم
    مجردم استفراغ ندارم بعدازغذا‌ حالم خرابه ممنون میشم بگید‌ مشکل ازچه

  7. با سلام من خیلی وقت حالت تعوع دارم دو دفعه رفتم دوکتر اما خوب نشدم فقط حالت تعوع دارم مسواک نمی توانیم بزنم چون حالت تعوع زیاد میشه ممنون از شما

  8. سلام منم حالت تهوع بدون استفراغ دارم دخترم و ازدواج نکردم علتش چیه عفونت واژن دارم و یبوست شدید و بواسیر هم مشکل دارم نه زیاد

  9. سلام. امروزیازدهم دی ماه سال هزاروچهارصدویک. من یه پسردارم هفت سالشه تقریبا دوماهه که حالت تهوع بدون استفراق داره. ساکن ایلامم هرچی دکترتوایلامه تشخیص ندادن چشه بردمش کرمانشاه اونجاهم چندبار دارو نوشتن ولی بازم بیفایده بود. لطفا راهنماییم کنیدچکارکنم.

    • سلام شب بخیرجمعه بعدازگردش دردماوندکه برگشتیم روزشنبه حالت تهو‌ع بدونه استفراغ‌وسرگیجه‌وبراسراستفراغپهلوام دردمیکنه نمتوانم غذابخورم زعفع‌ ام دارم لطفآراهنمائی کنید

  10. من یک ماهی است که هروز غروب دچارتهوع وسردرد میشوم.دیگه خسته شدم

  11. سلام من وقتی حس میکنم دندانم یکم درد میکنه یا اضطراب میگیرم یهو حالت تهوع دست میده به من از استرس حتی دکتر هم رفتم گفت از اعصابه کلا جوری میشم راحت حتی غذا هم نمیتونم بخورم از استرس زیاد حالت تهوع میگیرم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید