درمان حالت تهوع

0
1,733
درمان حالت تهوع
درمان حالت تهوع

درمان حالت تهوع

یکی از مشکلات رایج گوارشی، حالت تهوع و استفراغ است. این حالت معمولاً ناشی از واکنش بدن نسبت به بوی بد، بارداری، درد شدید، عفونت، مسمومیت غذایی، استرس عاطفی، پرخوری، ماشین گرفتگی، دریازدگی، میگرن و … است که در صورت عدم درمان حالت تهوع موجب استفراغ می شود.

حالت تهوع باعث می شود که دستگاه گوارش حرکت معکوس داشته باشد و چیزی که درون آن قرار دارد را به بیرون براند. این حالت ممکن است با افزایش بزاق، تعریق شدید، تپش قلب، افزایش سرعت تنفس و سرگیجه همراه باشد تا در نهایت محتویات دستگاه گوارش از طریق دهان خارج شود و به اصطلاح فرد استفراغ کند در این مقاله به بررسی روش های درمان حالت تهوع میپردازیم.

درمان حالت تهوع با استفاده از دارو های شیمیایی

استفاده از داروهای ضد تهوع به رفع حالت تهوع علامتی این مشکل کمک می کند. این داروها به دو دسته مرکزی و محیطی تقسیم می شوند، دسته ی اول بر مغز و سیستم عصبی، و داروهای دسته دوم روی سیستم گوارش اثر می گذارند. در ادامه به معرفی داروهای مؤثر در رفع حالت تهوع پرداخته شده است:

• متوکلوپرامید

این دارو به درمان تهوع کمک کرده و از برگشت محتویات معده به مری جلوگیری می کند. البته استفاده از این دارو ممکن است باعث بروز عوارضی همچون: افزایش ضربان قلب، خواب آلودگی، اسهال، سرگیجه، اختلال در سیستم عصبی مرکزی، تغییر فشار خون و بثورات جلدی شود. لازم به ذکر است که بیماران مبتلا به صرع نباید از این دارو استفاده کنند.

 

• سیساپراید

استفاده از این دارو به بهبود حالت تهوع کمک می کند و ضایعات ناشی از برگشت محتویات معده به مری را درمان می کند. مصرف سیساپراید ممکن است باعث بروز عوارضی همچون اسهال، شکم درد، اختلالات در ریتم قلب، تشنج و تکرر ادرار شود. بیماران قلبی بهتر است از این دارو استفاده نکنند.

 

• اندانسترون

این دارو با کنترل میزان سروتونین، به رفع حالت تهوع کمک می کند. در بیمارانی که شیمی درمانی و پرتودرمانی انجام داده اند، میزان سروتونین بالا رفته و حالت تهوع پیدا می کنند، بنابراین مصرف این دارو موجب درمان حالت تهوع می شود. مصرف این دارو ممکن است باعث بروز عوارضی همچون سردرد، یبوست، برافروختگی و احساس گرما شود.

• دومپریدون

استفاده از این دارو به تنظیم حرکات دستگاه گوارش و به بهبود حالت تهوع کمک می کند. مصرف این دارو ممکن است باعث بروز عوارضی مانند سردرد، گیجی و خستگی مفرط، تشنج، زودرنجی و خشکی دهان شود.

 

• فنوتیازین

مصرف این دارو به تسکین حالت تهوع کمک می کند اما ممکن است در برخی افراد باعث خواب آلودگی، اختلال در عملکرد کبد و حساسیت پوستی شود.

 

• دمیترون

این دارو به رفع حالت تهوع ناشی از بارداری، جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی کمک می کند. مصرف آن ممکن است باعث یبوست، اسهال، تب، سردرد، درد شکم، سوزش، خارش، خواب آلودگی، خستگی و ضعف غیرطبیعی شود. علاوه بر داروهای شیمیایی مذکور، استفاده از برخی داروهای گیاهی همچون زنجیل، نعنا و سرکه به بهبود حالت تهوع کمک می کند.

درمان حالت تهوع با استفاده از روش های طبیعی

 

درمان حالت تهوع
درمان حالت تهوع

 

• آب

حالت تهوع باعث کم آبی بدن می شود و نوشیدن آب یکی از ساده ترین راه ها برای برطرف کردن حالت تهوع است.

 

• نعناع فلفلی

استفاده از این گیاه دارویی، به دلیل خاصیت ضداسپاسم آن، باعث تحریک ترشح صفرا و مقابله با گاز معده می شود، در نتیجه به تسکین  تهوع کمک می کند.

 

• اسطوخودوس

استفاده از اسطوخودوس حالت تهوع ناشی از استرس، پرخوری و فشارهای روحی را کاهش می دهد.

 

• زنجبیل

استفاده از زنجبیل یکی از درمان های شناخته شده برای  تهوع است.

 

• جوش شیرین

جوش شیرین یا بیکربنات سدیم، یکی از درمان های طبیعی برای  تهوع است. برای این منظور کافی است که در یک لیوان آب چند قطره آب لیموترش بچکانید و در لیوان آب دیگری، مقداری جوش شیرین حل کنید. حال ابتدا یک جرعه از مخلوط آب و جوش شیرین بنوشید و بعد از آن یک جرعه از مخلوط آب و آب لیموترش بنوشید؛ این کار باعث بهبود حالت تهوع می شود.

 

• لیموترش

مصرف مخلوط آب لیموترش تازه و آب، به تسکین حالت تهوع ناشی از پرخوری، ماشین گرفتگی، دریازدگی و … کمک می کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید