علت سردرد بالای سر در شرایط مختلف چیست؟

4
166,044
سر درد بالای سر

شاید برای هر کسی سردرد بالای سر یک نشانه منحصر به فرد محسوب شود اما برای سردرد کف سر دلایل مختلفی وجود دارد. سردردهایی که در بالای سر ایجاد می شوند ممکن است بصورت احساس قرار گرفتن یک جسم سنگین بر روی ملاج سر توسط شخص تجربه شوند. بنابراین شناسایی دقیق علت سردرد بالای سر در درمان موثر آن حائز اهمیت است. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با علت درد تاج سر بیشتر آشنا کنیم.

سردرد بالای سر از چیست؟

چندین حالت مختلف می تواند باعث سردرد در بالای سر شود، از جمله:

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی شایعترین علت سردردهایی است که در بالای سر ایجاد می شود. آنها باعث فشار مداوم یا درد بالای سر می شوند، که ممکن است فرد احساس کند یک باند محکم در اطراف سر پیچیده شده است. همچنین ممکن است باعث سردرد پشت سر بالای گردن و یا شقیقه ها شود. این سردرد وسط سر کسل کننده بوده و از نوع سردرد ضربان دار نیست و اغلب شدت آن از میگرن بسیار کمتر است. اگرچه این سردردها ناراحت کننده هستند، اما بسیاری از افراد مبتلا به سردردهای تنشی قادر به از سرگیری فعالیت های عادی خود هستند.

میگرن

میگرن نیز می تواند باعث سردرد در بالای سر شود، اگرچه ممکن است سردرد بالای سر و پشت سر در یک طرف سر هم ظاهر شود یا به آن منتقل شود. میگرن می تواند همراه با علائمی مانند درد شدید ضربان دار باشد.

میگرن ممکن است در سمت راست یا چپ سر احساس شود، اما سردرد بالای سر سمت چپ شایعتر است.

سردرد بالای سر

سردرد بالای سر بعد از خواب

سردردهای کم خوابی می توانند روی همه تأثیر بگذارند، حتی اگر معمولاً سردرد نداشته باشید. این نوع سردرد می توانند در اثر خواب ناکافی یا خواب بهم خورده ایجاد شوند و معمولاً باعث ایجاد یک درد مبهم همراه با سنگینی یا فشار بالای سر می شوند.

سردردهای محرک سرد

سردردهای محرک سرد که معمولاً تحت عنوان انجماد مغز شناخته می شوند، به سرعت بروز می کنند و در نزدیکی بالای سر و یا حتی به صورت درد کل سر احساس می شوند. این نوع درد گرفتن مغز سر معمولا شدید خواهند بود و تنها چند ثانیه به طول می انجامند.

سردردهای مزمن

در بعضی موارد، سردردهای مزمن می توانند به سردردهای تنشی شباهت داشته و باعث ایجاد درد در نزدیکی بالای سر شوند. همانند سردردهای تنشی، این نوع از سردرد وسط سر هم ممکن است توسط استرس ایجاد شوند. همچنین می توانند ناشی از صداهای بلند مداوم، کم خوابی یا عوامل محرک دیگر باشند.

نورالژی پس سری

نورالژی پس سری زمانی اتفاق می افتد که اعصابی که از ستون فقرات به پوست سر می روند آسیب دیده، تحریک شده یا فشرده شوند. آنها می توانند باعث ایجاد درد بالای پشت سر یا احساس سفتی و باند مانند در اطراف بالای سر شوند.

علائم دیگر عبارتند از:

  • احساس لرزش ناشی از درد که بصورت برق گرفتگی احساس می شود
  • درد کسل کننده
  • علائمی که با حرکت افزایش می یابند

دلایل نادر برای سردرد کف سر

گرچه این موارد نادر هستند، با اینحال جزو فوریت های پزشکی هستند.

1. سندرم انقباض عروق برگشت پذیر (RCVS)

این یک وضعیت نادر است که در آن رگهای خونی مغز منقبض شده و باعث ایجاد یک سردرد شدید رعدآسا در نزدیکی بالای سر می شوند. این وضعیت ممکن است باعث سکته مغزی یا خونریزی در مغز شود و علائم دیگر آن شامل ضعف شدید، تشنج و تاری دید است.

2. سردردهای ناشی از فشار خون بالا

سردردهای فشار خون بالا زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بالا باعث ایجاد فشار در جمجمه شود. این سردرد متمایز است، احساس کشیده شدن موهای سر در اینحالت بیشتر است. در طول سردرد ممکن است صدای بسیار بلند را در گوشهای خود داشته باشید. درد شدید است و اغلب افراد را به اتاق اورژانس می فرستد. علائم دیگر ممکن است شامل گیجی، تنگی نفس یا تاری دید باشد.

درمان سردرد کف سر

اولین خط درمان درد کاسه سر استفاده از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن است که می تواند به طور موثر علائم سردرد را کاهش دهد. در مورد سردرد شدید بالای سر ناشی از میگرن به نظر نیاز به دوز بالای دارو خواهید داشت. خواب بیشتر، کاهش استرس و حفظ وضعیت بدنی (حتی هنگام نشستن) می تواند از ایجاد بسیاری از انواع سردردها جلوگیری کند. اگر برای کار پشت میز می نشینید، از صندلی های طبی استفاده کنید.

اگر سردردهای شما مکرر یا شدید است، پزشک ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند یا یک برنامه درمانی توصیه نماید. روش های درمانی متفاوت با علل زمینه ای:

1) سردردهای تنشی در صورت شدت ممکن است با مسکن های نسخه ای درمان شوند.

2) درمان میگرن ممکن است شامل استفاده از داروهای پیشگیری و تسکین فوری باشد. ممكن است تریپتان برای تجمع رگ های خونی و كاهش درد تجویز شود. برای جلوگیری از میگرن ممکن است از بتا بلوکرها، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج استفاده شود.

3) نورالژی پس سری را می توان با فیزیوتراپی، ماساژ، کمپرس گرم، داروهای ضد التهاب و شل کننده های عضلانی درمان کرد. داروهای ضد تشنج ممکن است برای اهداف پیشگیری استفاده شود.

4) سندرم انقباض عروق مغزی برگشت پذیر ممکن است بطور خودبخود از بین بروند، اما کلسیم بلوکرها ممکن است به کاهش سردردهای ناشی از بیماری کمک کنند (اگرچه خطر سکته را کاهش نمی دهند).

5) سردردهای فشار خون بالا، که به طور معمول در یک حالت خطرناک به نام بحران فشار خون بالا رخ می دهد، برای کاهش خطر خونریزی مغزی، سکته مغزی یا سایر بیماری های جدی نیاز به درمان فوری اورژانسی دارند. داروها برای پایین آوردن فشار خون ممکن است بصورت وریدی تزریق شوند. برای جلوگیری از سردردهای فشار خون بالا، رژیم کم نمک بخورید، به طور منظم ورزش کنید و داروهای فشار خون را که توسط پزشک تجویز شده مصرف کنید.

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

5/5 - (6 امتیاز)

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام من یه مدتیه که سردرد دارم تقریبا هرروز درد دردقیقه ها بالا سر انگار زیر کاسه سرم سوز میزنه اگه کسی میدونه علتش چیه ودرمان داره

  2. سلام من به علت یه مقدارتنش وخستگی عصبی یه دمنوش ارامش ازعطاری تهیه کردم وبه همراه خانواده مصرف کردیم ازفردای اون روز هممون خانوادگی پشت سرمون دردمیکنه بالای کف سرمون درد میکنه پشت قلبمون هم دردمیکنه الان ده روزه ازمایسهامون هم مشکل نداره لطفاکمک کنید واقعانمیدونیم بایدچکارکنیم کلافه شدیم دوروزخوب میشه بازم شروع میشه اصلاتاحالاماسردردنداشتیم ممنونم پشت گردنمون انگارقولنج داره اماخوب نمیشه حالت تهوح هم داریم

    • سلام همراه گرامی، با آرزوی سلامتی برای شما پیشنهاد می‌کنیم این مشکل را با متخصص مغز و اعصاب مطرح کنید. اگر امکان مراجعه حضوری به مطب پزشک ندارید می‌توانید به صورت آنلاین توسط پزشکان متخصص مغز و اعصاب طبینجا ویزیت شوید. برای گفتگوی آنلاین با متخصصین مغز و اعصاب از لینک زیر اقدام کنید.
      https://pwap.tebinja.com/categories/14/doctors

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید