سر درد تنشی و درمان آن

0
2,106
181923.jpeg alt_text
181923.jpeg caption

سردرد از شکایت‌های شایع مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی است. روزانه هزاران نفر به دلیل سردرد به مطب‌ها، کلینیک‌ها و یا بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. سردرد به طور کلی به دردی اطلاق می‌شود که در ناحیه‌ی سر و یا صورت و یا گردن احساس می‌شود. سردردها انواع مختلفی دارند. در متن پیش رو قصد داریم شما را با یکی از انواع شایع سردرد یعنی سردرد تنشی و درمان آن آشنا کنیم. در این مقاله می‌خوانید:

سردرد های تنشی

انواع سردرد

  • سردرد تنشی چیست؟
  • علت‌ سردرد های تنشی چیست؟
  • چگونه سردرهای تنشی را درمان کنیم؟

انواع سردرد

 

سردردهای اولیه

این نوع سردردها مستقل از هرگونه بیماری زمینه‌ای و تنها به دلیل مشکلی در ناحیه‌ی سر و یا گردن رخ می‌دهند. سردرد اولیه ممکن است به علت فعالیت بیش لز حد هر یک از موارد زیر رخ دهد:

-ناحیه‌ی مشخصی از مغز

-عروق خونی

-عضلات

-اعصاب

-مواد شیمیایی مغزی

سردرهای تنشی و خوشه‌ای از انواع سردردهای اولیه هستند.

 

سردرد ثانویه

در این حالت یک علت زمینه‌ای باعث ایجاد سردرد شده است.

از جمله:

-حاملگی

-مشکلات سیستمیک نظر عفونت‌ها

-کم‌کاری تیروئید

-تومور مغزی

-سکته

 

سردرد تنشی چیست؟

سردردهای تنشی شایع‌ترین نوع سردرد بوده و جز سردردهای اولیه محسوب می‌شوند. این سردردها ممکن است باعث دردی خفیف، متوسط و یا شدید در سر و یا گردن و یا پشت پلک‌ها شوند. برخی افرد این سردردها را مثل بستن کشی محکم دور سر توصیف می‌کنند. اکثر افراد با سردردهای تنشی آن را به صورت دوره‌ای یا اپیزودیک تجربه می‌کنند. یعنی به طور متوسط یک تا دو بار در ماه رخ می‌دهد. با این حال ممکن است به صورت مزمن و طول‌کشیده هم رخ بدهد.  سردردهای تنشی مزمن حدود 3 درصد از مردم ایالت متحده‌ی آمریکا را درگیر کرده است. این نوع سردردها بیش از 15 روز در ماه ادامه می‌یابند. سردرهای تنشی هردو جنس را درگیر می‌کند اما در زنان دوبرابر مردها رخ می‌دهد.

 

علت‌ سردرد های تنشی چیست؟

سردردهای تنشی به علت انقباض عضلات ناحیه‌ی سر و گردن رخ می‌دهند.

این نوع انقباضات ممکن است به علت انوع مختلفی از غذاها، فعالیت‌ها و یا استرس‌هارخ بدهند.

برخی افراد این نوع سردرد را حین نگاه کردن طولانی مدت به صفحه‌ی کامپیوتر و یا رانندگی‌های طولانی مدت تجربه می‌کنند. هوای سرد هم ممکن است باعث سردرد شود.

سایر محرک‌های سردرد

خستگی چشم

-خشکی چشم

-خستگی

-سیگار

-سرماخوردگی یا آنفولانزا

-کافئین

-عفونت سینوس‌ها

-وضعیت بد بدن

-استرس‌های عاطفی

-کاهش آب بدن

-کمبود خواب

-حذف برخی وعده‌های غذایی

-مصرف الکل

علائم سردرهای تنشی

سردردهای تنشی معمولا خودشان را با علائم زیر نشان می‌دهند:

-درد مبهم سر

احساس فشار اطراف پیشانی( حس بسته شدن کش محکمی به دور سر)

-حساسیت هنگام لمس پیشانی و جمجمه

درد معمولا خفیف تا متوسط است اما ممکن است شدید و ناتوان‌کننده هم باشد. در این صورت ممکن است این نوع سردرد را با سردرد ناشی از میگرن اشتباه بگیرید.. میگرن سردردی است که باعث درد ضربانی در یک یا دو طرف سر می‌شود.

با این حال سردرهای تنشی برخلاف میگرن با علائمی نظیر حالت تهوع و استفراغ همراه نیستند. در موارد نادر ممکن است مشابه میگرن با افزایش حساسیت به نور و صدا همراه باشند. در موارد شدید بهتر است بررسی‌های بیشتر برای رد کردن علل خطرناک مثل تومور مغزی و یا خونریزی انجام شود. در این حالت عموما از روشی به نام سی تی اسکن استفاده می‌شود. ضمن این کار از اشعه‌ی ایکس استفاده می‌شود تا اندام‌های داخلی بدن دیده شوند. پزشک شما ممکن است علوه بر این ام آر آی هم درخواست کند تا بدین وسیله بافت‌های نرم را هم بررسی کند.

 

چگونه سردرهای تنشی را درمان کنیم؟

 

داروها و درمان‌های خانگی

می‌توانید با نوشیدن آب شروع کنید. ممکن است بدن شما کم‌آب شده باشد و نیاز به آب داشته باشد. از طرفی بهتر است به مقدار خواب روزانه‌تان هم توجه کنید. کمبود خواب می‌تواند باعث سردرد تنشی شود. از طرفی دقت کنید که هیچ وعده‌ی غذایی را حذف نکنید. چون باعث تحریک ایجاد سردرد می‌شود. اگر هیچ کدام از روش‌های فوق پاسخگو نبود، می‌توانید از داروهای بدون نسخه برای تسکین درد استفاده کنید. داروهایی نظیر ایبوبروفن یا آسپرین. با این حال این داروها باید فقط به صورت گهگاهی استفاده شوند. براساس داده‌های «کلینیک مایو»، استفاده‌ی بیش از حد از مسکن‌ها و داروهای بدون نسخه می‌تواند باعث سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو شود. این سردردها زمانی رخ می‌دهد که شما به مصرف دارویی عادت کرده‌اید و به محض قطع کردن آن دچار سردرد می‌شوید. داروهای بدون نسخه یا OTC گاهی پاسخگو نیستند و درمانگر شما ممکن است نوعی داروی اختصاصی برای درمان سردرد شما نسخه کند. از جمله:

-ناپروکسن

-ایندومتاسین

-کتورولاک

-اپیوئیدها

-استامینوفن

اگر این درمان‌ها جواب نداد و درد ادامه پیدا کرد ممکن است برخی شل‌کننده‌ی عضلات را تجویز کنند. در این صورت با توقف انقباض عضلات درد کاهش می‌یابد.

همیچنین درمانگر شما ممکن است از برخی داروهای ضدافسردگی نظیر مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI استفاده کنند. این داروها سطح سروتونین را تثبیت کرده و کمک می‌کنند با استرس کنار بیایید.

آن‌ها هم‌چنین ممکن است درمان‌های دیگر هم به کار بگیرند؛ از جمله:

-کلاس‌های کنترل اضطراب: این کلاس‌ها به شما کمک می‌کنند اضطراب خود را مدیریت کنید و از بروز تنش جلوگیری کنید.

-بیوفیدبک: نوعی تکنیک آرام‌سازی است که به شما کمک می‌کند درد و یا اضطراب خود را مدیریت کنید.

رفتار درمانی شناختی یا CBT: نوعی درمانی مبتنی بر گفتگو است که کمک می‌کند موقعیت‌هایی را که باعث اضطراب و یا تنش در شما می‌شود بشناسید.

-طب سوزنی: این نوعی درمان جایگزین است که کمک می‌کند اضطرب و تنش از طریق وارد کردن سوزن در نقاط خاصی از بدن شما کاهش یابد.

 

استفاده از مکمل‌ها

برخی مکمل‌ها می‌توانند به کاهش سردرهای تنشی کمک کنند. با این حال چون ممکن است این مکمل‌ها با برخی درمان‌های مرسوم تداخل داشته باشند، بهتر است در صورت مصرف پزشک خود را درجریان بگذارید.

برخی مکمل‌هایی که می‌توانند کمک کنند شامل:

-گل سرخ

-کوآنزیم Q10

-گل مینا

-منیزیوم

-ریبوفلاوین (B12)

موارد زیر هم ممکن است کمک‌کننده باشند:

-قرار دان یک کیسه داغ یا یخ به مدت 5 تا 10 دقیقه بر روی سر چند نوبت در طول روز

-دوش آب گرم برای کاهش انقباض عضلات

-استراحت در فواصل منظم حین استفاده از کامپیوتر برای جلوگیری از خستگی چشم‌ها

با این حال هیچ کدام از تکنیک‌های نامبرده نمی‌تواند جلوی بازگشت سردردهای تنشی را برای همیشه بگیرد. بهتر است با پزشک خود درارتباط باشید تا بهترین روش را برای درمان و تسکین سردردتان پیدا کنید.

https://www.healthline.com/health/tension-headache#8

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید