آیا نزدیکی با وجود زخم دهانه رحم یا سرویسیت امکانپذیر است؟

0
51,481
زخم دهانه رحم یا سرویست

رحم نیز مانند سایر قسمت‌های بدن ممکن است دچار مشکلاتی شود که یکی از این مشکلات شایع در بین بانوان زخم دهانه رحم (سرویسیت) است.

در صورت ابتلا به این بیماری بهتر است به سراغ پزشک متخصص زنان و زایمان بروید. ما در این مقاله از سایت نوبت‌دهی آنلاین طبینجا به طور اختصاصی به مسائل مرتبط با زخم دهانه‌ی رحم یا سرویسیت می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دهانه‌ی رحم کجاست؟

رحم به اندازه‌ی یک مشت و به شکل یک گلابی بر عکس در زیر شکم قرار گرفته است. دهانه‌ی رحم بین انتهای واژن و سر رحم قرار دارد (گذرگاهی باریک بین رحم و واژن) ، به عبارتی پایین‌ترین قسمت رحم، دهانه‌ی رحم است که خون قاعدگی نیز از طریق آن به واژن راه می‌یابد.

زخم دهانه‌ی رحم یا سرویسیت (Cervisits) چیست؟

سرویسیت یا التهاب دهانه‌ی رحم جز شایع‌ترین بیماری‌ها است که خانم‌ها به آن مبتلا می‌شوند، این بیماری می‌تواند در اثر عوامل مختلفی مانند عفونت و یا تحریک به وجود ‌آید که باعث می‌شود دهانه‌ی رحم متورم، قرمز و دردناک شود.

زخم دهانه رحم و نزدیکی

این بیماری در اغلب موارد با درد هنگام رابطه جنسی (دیسپارونی) همراه است. بعد از تشخیص این بیماری و آغاز فرآیند درمان، به بیماران توصیه می شود تا زمان دوره درمان و برطرف شدن همه علائم به مدت حداقل 7 روز از داشتن رابطه جنسی خودداری نمایند.

علائم زخم دهانه‌ی رحم

  • ترشحات غیر طبیعی و بد بو
  • ادرار دردناک و تکرر ادرار
  • احساس درد هنگام رابطه‌ی جنسی و بعد از اتمام آن خونریزی
  • درد در ناحیه‌ی زیر شکم و کمر
  • سوزش و خارش واژن
  • خونریزی بین دو پریود (لکه بینی بین قاعدگی)
  • احساس درد در معاینات رحم
  • رنگ مخاط رحم قرمز می‌شود
  • در موارد شدید، سرویسیت می‌تواند باعث ترشحات زیاد چرکی سفید، سبز، زرد و یا خاکستری با بوی بد واژن شود. مقاله (ترشحات سفید بدون خارش روی ناحیه تناسلی) را مطالعه کنید.

علت به وجود آمدن زخم دهانه‌ی رحم

  1.  داشتن رفتار‌های جنسی پر خطر
  2. مبتلا بودن به بیماری‌های مقاربتی: بیماری‌هایی مانند سوزاک، ویروس HIV، عفونت کلامیدیا، تریکومونیازیس، تبخال دستگاه تناسلی، مایکوپلاسما، اوره پلاسما، گونگوک و ویروس   HPV
  3. داشتن شریک‌های جنسی متعدد
  4. حساسیت: واکنش‌های آلرژیک مورد مهم دیگری است که باعث زخم دهانه‌ی رحم می‌شود مثلا واکنش به محصولات جنسی (حساسیت به کاندوم، اسپرم کش‌ها و ژل‌های روان کننده) و یا محصولات بهداشتی (ژل‌های بهداشتی، تامپون و شیاف واژینال)
  5. وجود باکتری‌های مضر: به طور طبیعی باکتری‌های مفیدی در بدن ما زندگی می‌کنند اما اگر میزان این باکتری‌ها بیشتر شود و یا به نحوی باکتری‌های دیگری وارد رحم شوند ممکن است باعث بروز  بیماری سرویسیت شوند.
  6. به هم خورن تعادل هومون‌ها (استروژن و پروژسترون)
  7. ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و سرطان
  8. پرتو درمانی، شیمی درمانی و لیزر
  9. شروع فعالیت جنسی در سنین پایین
  10. عفونت واژن
  11. بارداری (بسیار شایع است)

تشخیص سرویسیت

زمانی که یک تشخیص احتمالی برای زخم دهانه رحم در نظر گرفته شود، پزشک معاینات بالینی دیگری مانند معاینه لگن را انجام خواهد داد. تست پاپ اسمیر و جمع آوری نمونه ترشحات واژن (کشت ترشحات تناسلی مردان و زنان) برای بررسی موارد سوزاک و کلامیدیا انجام می‌شود. تست پاپ اسمیر به منظور رد تغییرات پیش سرطانی یا بدخیم دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان زخم دهانه‌ی رحم

بسته به عامل به وجود آوردنده‌ی زخم، تشخیص پزشک معالج و شرایط فیزیکی بیمار (سن، زمینه‌ی بیماری و مقاومت بدنی) روش‌های درمانی متفاوت است:

آنتی بیوتیک و قرص برای درمان زخم دهانه‌ی رحم

به طور معمول اگر سرویسیت در اثر عفونت‌های باکتری و میکروبی به وجود آمده باشد از آنتی بیوتیک‌هایی مانند آزیترومایسین، داکسی سایکلین، کلیندامایسین، جنتامایسین، آمپی‌سیلین، داکسی‌سایکلین، مترونیدازول، سفکسیم و سفتریاکسون استفاده می‌کنند.

شیاف واژینال فیتوواژکس برای درمان زخم دهانه‌ی رحم

این شیاف خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی دارد، بعد از مصرف با حرارت بدن ذوب شده، وارد جریان خون می‌شود. به همین دلیل اثر بخشی بالایی نسبت به قرص‌های خوراکی دارد.

پماد برای درمان زخم دهانه‌ی رحم

متداول‌ترین پماد‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد پماد کلوتریمازول و پماد تریامسیونول هستند که هر دو جز داروهای ضد قارچی و آنتی بیوتیک محسوب می‌شوند.

فیرز رحم برای درمان زخم دهانه‌ی رحم

در فریز کردن از نیتروژن مایع با دمای 50- و یا گاز دی اکسید کربن استفاده می‌کنند. فریز کردن در مواردی انجام می‌شود که لازم است یک یا چند لایه از پوشش داخلی رحم تخریب شود، فریز باعث از بین بردن سلول‌های آسیب دیده و غیر طبیعی می‌شود تا سلول‌های سالم فرصت رشد و تکثیر پیدا کنند. فریز کردن درد خاصی ندارد ولی ممکن است سوزش کمی را احساس کنید.

لیزر یا سوزاندن رحم برای درمان زخم دهانه‌ی رحم

در روش لیزر سلول‌های غیر طبیعی و ملتهب دهانه‌ی رحم را می‌سوزانند تا از بین بروند و به مرور زمان سلول‌ها‌ی سالم جایگزین آن‌ها شوند، این روش به صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی  در مطب پزشک قابل انجام است عموما با این روش زخم به طور کامل در یک جلسه برطرف می‌شود.

عوارض لیزر زخم دهانه رحم

عوارض سوزاندن یا لیزر کردن زخم دهانه‌ی رحم

– خونریزی

– گرفتگی و درد

– تورم و قرمزی

– ترشحات آبکی و خونابه‌ای

مراقبت‌های بعد از سوزاندن یا لیزر کردن زخم دهانه‌ی رحم

– تا 1 ماه بعد از لیزر از تامپون استفاده نکنید

– بهتر است تا 7 روز بعد از لیزر رابطه‌ی جنسی برقرار نکنید.

– داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده را به طور مرتب مصرف کنید.

– از لباس زیر نخی استفاده کنید.

– از محصولات بهداشتی و مراقبتی حساسیت زا استفاده نکنید.

امکان ابتلا به سرویسیت از طریق مردان

اگر مرد شریک جنسی زن مبتلا به اورتریت (عفونت ادراری) تشخیص داده شود یا علائم این بیماری را داشته باشد (مانند درد یا سوزش ادرار، ترشح آلت تناسلی یا رنگ گرفتن لباس زیر)، مرد نیز فوراً باید تحت درمان های لازم قرار بگیرد. اگر شریک آلوده درمان نشود، ممکن است یک زن به راحتی دوباره به این بیماری مبتلا شود.

نزدیکی با زخم دهانه رحم

درمان خانگی زخم دهانه‌ی رحم

در برخی موارد و با مشورت پزشک بعضی از درمان‌های خانگی می‌‌توانند به روند بهبود بیماری کمک کنند از جمله درمان‌های خانگی سرویسیت شامل موارد زیر می‌باشد:

– عسل: بالا بودن قند، خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ و آنتی اکسیدان بودن عسل، می‌تواند در درمان زخم تاثیر مثبتی داشته باشد.

– خوردن ماست: ماست و مکمل‌های آن حاوی باکتری‌های مفیدی به نام پروبیوتیک هستند.

– سیر و مکمل‌های سیر: سیر خواص ضد باکتری و میکروبی بالایی دارد.

– چای سبز

– دمنوش کوهی

عوارض جانبی سرویست چیست؟

زخم دهانه رحم شايع و اغلب بدون علامت است، اما در صورت عدم تشخيص يا درمان نشدن می تواند منجر به بيماری التهابی لگن و در نتیجه عوارض جانبي بلند مدتي مانند ناباروری و درد مزمن لگن شود.

زخم دهانه‌ی رحم در بارداری 

این عارضه در زنان باردار بسیار شایع است و مسئله‌ی نگران کننده‌ای نیست زیرا در دوران بارداری به دلیل افزایش سطح هومون‌ها‌ی زنانه، احتمال التهاب دهانه‌‌ی رحم بالا می‌رود. سرویسیت در بیشتر خانم‌های باردار بدون درمان خاصی و به طور خود به خود برطرف می‌شود ، اما اگر زخم دهانه‌ی رحم همراه با ترشحات عفونی یا خونی باشد در نتیجه التهاب رحم شدید است و ممکن است باعث عوارض خطرناکی مانند صدمه به جنین، سقط جنین، زایمان زودرس، سرطان رحم و بروز عفونت در جنین شود.

درمان سرویسیت در بارداری نسبت به حالت‌های عادی مشکل‌تر است زیرا نمی‌توان از بسیاری از داروها و روش‌های درمانی مانند فریز کردن استفاده کرد، اما درمان زخم در بارداری به صورت طولانی مدت با داروهای ضعیف‌تر انجام پذیر است. 

درمان زخم دهانه رحم

کلام آخر

زمانی که لایه‌ی داخلی رحم از دهانه‌ی رحم بیرون می‌زند و حالت برگشتی پیدا می‌کند در اصطلاح به آن زخم دهانه‌ی رحم می‌گویند. زمانی که فردی دچار زخم دهانه‌ی رحم شود رنگ مخاط رحم از صورتی به قرمز تغییر می‌کند که این نشانه‌ی التهاب سلول‌های مخاط می‌باشد. بیشترین دلیلی که باعث ایجاد سرویسیت می‌شود استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبتی و نفوذ باکتری‌ها به داخل رحم می‌باشد. روش‌های درمانی زخم دهانه‌ی رحم از مصرف دارو تا فریز کردن و سوزاندن متغیر است، به طور معمول درمان را از مصرف دارو آغاز می‌کنند در صورتی که فرد بهبود پیدا نکرد و یا حتی زخم او شدیدتر شد روش‌های سوزاندن و فریز کردن را به کار می‌برند، در هر صورت بهتر است به پزشک متخصص زنان و زایمان اعتماد کنید.

امیدواریم تمامی این مطالب دربار‌ه‌ی زخم دهانه‌ی رحم برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد از شما ممنونیم که تا پایان این مقاله از سایت نوبت‌ دهی آنلاین طبینجا همراه ما بودید.

چنانچه نسبت به علائم خود نگران هستید می توانید با متخصصین زنان طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

منبع

سوالات متداول درباره‌ی زخم دهانه‌ی رحم یا سرویسیت

آیا زخم دهانه‌ی رحم خطرناک است؟

در صورت درمان و بهبود یافتن خیر.

آیا نزدیکی با وجود زخم دهانه‌ی رحم یا سرویسیت امکان‌پذیر است؟

بعد از تشخیص این بیماری و آغاز فرایند درمان، به بیماران توصیه می‌شود تا زمان دوره‌ی درمان و برطرف شدن همه‌ی علائم به مدت حداقل 7 روز از داشتن رابطه‌ی جنسی خودداری کنند.‎

زخم دهانه‌ی رحم چند روزه خوب می‌شود؟

این مورد کاملا به میزان پیشرفت بیماری و راه‌های درمانی آن بستگی دارد ولی به طور معمول از 2 هفته تا 40 روز، زمان برای بهبود کامل زخم نیاز است.

آیا کاندوم خاردار باعث زخم رحم می‌شود؟

برعکس نام این کاندوم، خارهای آن به کاملا نرم و منعطف بوده و زخمی را ایجاد نمی‌کنند. عاملی که باعث زخم دهانه‌ی رحم می‌شود جنس کاندوم و حساسیت پوستی به آن است و این مسئله ربطی به نوع کاندوم ندارد.‎‌

آیا زخم دهانه‌ی رحم مانع بارداری می‌شود؟

بله، اما در صورتی که زخم دهانه‌ی رحم درمان نشود و بیماری و عفونت به داخل رحم کشیده شود، اما خوشبختانه زمانی که این بیماری درمان شود مشکلی برای باروری وجود ندارد.

آیا زخم دهانه‌ی رحم خوب می‌شود؟

بله، در صورت تشخیص به موقع، انجام روش‌های درمانی و مصرف به موقع داروها این بیماری از بین می‌رود و شما می‌توانید بدون نگرانی به زندگی خود ادامه دهید.

لیزر زخم دهانه‌ی رحم درد دارد؟

معمولا روش‌های درمانی درد دارند، اما برای کنترل درد لیزر یا سوزاندن رحم از بی‌حسی‌های موضعی استفاده می‌کنند که در این صورت شما دردی را احساس نمی‌کنید.

آیا فریز زخم دهانه‌ی رحم باعث نازایی می‌شود؟

خیر، هنوز به صورت علمی ثابت نشده که فریز رحم با نازایی ارتباط مستقیم داشته باشد ولی عموما فریز را برای بانوانی که قصد بارداری دارند انجام نمی‌دهند.

اگر زخم دهانه‌ی رحم درمان نشود چه می‌شود؟

اگر زخم دهانه‌ی رحم درمان نشود ممکن است خطرناک باشد. در صورت شدیدتر شدن بیماری احتمال ابتلا به بیما‌ری‌های التهابی لگن، زایمان دردناک و زودرس، عفونت‌های متنوع رحمی، پریتونیت، ناباروری، سرطان رحم و تخمدان بالا می‌رود.

5/5 - (34 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید