آیا ترشحات سفید بدون خارش روی ناحیه تناسلی خطرناک هستند؟

1
35,213
ترشحات سفید بدون خارش

ترشحات واژن معمولا اطلاعات زیادی درباره اتفاقات ناحیه تناسلی ارائه می دهند. از این رو مشاهده ترشحات سفید در این ناحیه به شدت می تواند برای زنان نگران کننده باشد. در مورد عفونت های قارچی این ترشحات سفید پنیری شکل بوده و با حالت غلیظ خود چندان طبیعی به نظر نمی رسند چرا که با علائم دیگری هم چون خارش، سوزش، درد و تحریکات دیگری همراه هستند.

اما وجود ترشحات سفید بدون خارش هم نشانه عفونت هستند؟ برای رسیدن به جواب این سوال همراه ما باشید.

تشخیص ترشحات طبیعی از غیر طبیعی

ترشحات طبیعی واژن معمولاً شفاف یا شیری رنگ بوده و ممکن است رایحه ای لطیف داشته و بدون وجود بوی بد و نامطبوع باشند. اما وجود برخی از تغییرات مانند افزایش میزان ترشحات، تغییر رنگ، بو یا بافت ترشحات می تواند حاکی از غیر طبیعی بودن آنها باشد. همچنین ممکن است به دنبال تغییرات ترشح ، علائم دیگری مانند تحریک، خارش یا سوزش در واژن یا اطراف آن را تجربه کنید. ترکیبی از این عوامل قادرند به فاش کردن آنچه ممکن است در بدن شما رخ دهد، کمک کنند. بطور کلی در موارد زیر ترشحات واژن غیر طبیعی تلقی می شوند:

  • ترشحات بیشتر از حد معمول
  • ترشحات ضخیم و غلیظ تر از حد معمول
  • چرک مانند
  • سفید و پنیری شکل
  • خاکستری، متمایل به سبز، زرد یا کمی به رنگ خون
  • بوی بد یا بوی ماهی
  • همراه با خارش، سوزش، بثورات پوستی یا با درد

انواع ترشحات سفید ناحیه تناسلی

ترشحات سفید رنگ واژن

معمولا از ناحیه تناسلی زنان و مردان ترشحات مختلفی خارج می شود که یکی از آنها مربوط به ترشحات سفید است. این ترشحات براساس زمان بندی چرخه های مختلف بدن و سایر شرایط بدن دستخوش تغییراتی می شوند.
به عنوان مثال در زنان، چرخه قاعدگی می تواند بر روی بافت آنها تاثیر بگذارد. در نتیجه مشاهده ترشحات سفید روی شورت بدون هیچ گونه بو یا علائم دیگر، تنها نشانه انتهای چرخه تخمک گذاری خواهند بود. ترشحات متمایل به سفید یا شفاف کشدار نیز نشانه مخاط باروری و به معنای تخمک گذاری است.

ترشحات سفید ناحیه تناسلی می توانند طیفی از رنگ های متمایل به سفید تا شیری را در بر بگیرند. در صورتی که فرد هیچ گونه علائم دیگری نداشته باشد این ترشحات معمولا نشانه لوبریکانت یا روان کنندگی طبیعی این منطقه به شمار می روند.
اگرچه این ترشحات سفید پنیری شکل می توانند نشان دهنده عفونت باشند ولی اسمگما نوعی ترشح سفید طبیعی ناحیه تناسلی به شمار می رود که در هر دو جنس زن و مرد وجود دارد.

اسمگما

اسمگما (smegma) یک ترشح طبیعی از غدد روغنی اطراف دستگاه تناسلی است که در زیر پوست ختنه گاه آلت تناسلی مرد یا در زیر چین های واژن دیده می شود. این ترشحات روی ناحیه تناسلی ، بافت غلیظ و چسبنده ای داشته و ممکن است سفید رنگ به نظر برسد. گاهی اوقات نیز با بوی بد همراه هستند. با این حال، اسمگما نوع ترشح سفید طبیعی بدون خارش و سوزش بوده و نشانه ای از بیماری مقاربتی محسوب نمی شود.

بطور کلی اسمگما یک روان کننده طبیعی است که پوست اطراف دستگاه تناسلی را مرطوب نگه می دارد. اما در نتیجه بهداشت نامناسب و تجمع می توانند مشکل ساز شوند. معمولا افراد قبل از بلوغ، اسمگما زیادی تولید نمی کنند. اما بعد از بلوغ با افزایش سن نیز از میزان ترشح آن کاسته می شود.

اسمگما به راحتی در آلت تناسلی ختنه نشده تجمع می یابد. در یک نوزاد پسر، پوست ختنه گاه محکم به سر آلت تناسلی متصل شده و آن را کاملاً می پوشاند و از آن محافظت می کند. با رشد طول آلت تناسلی، پوست ختنه گاه به طور طبیعی شروع به جمع شدن کرده و فرصتی برای تجمع مواد زائد، چرک و سلول های پوستی مابین آن و سر آلت تناسلی ایجاد می کند. بنابراین در مردان ختنه نشده احتمال بروز عفونت هایی مانند بالانیت، فیموز به علت تجمع اسمگما در آلت تناسلی وجود دارد.

اسمگما در پسران جوان به صورت برجستگی هایی به رنگ سفید مرواریدی ظاهر می شود.

در زنان نیز، اسمگما تمایل به جمع شدن در زیر ناحیه کلیتوریس یا چین های لابیا داشته و در نوزادان دختر نیز ممکن است در فرج دیده شود.

عفونت مخمری واژن

عفونت مخمری واژن به صورت ترشحات سفید ، غلیظ و پنیری دیده می شود. اما ممکن است با علائم دیگری مانند خارش واژن، سوزش، درد و یا در برخی از زنان درد هنگام ادرار کردن یا درد هنگام رابطه جنسی همراه با قرمزی، ورم یا بثورات در اطراف لابیا به وجود بیاید.

واژینوز باکتریایی

نشانه اصلی واژینوز باکتریایی وجود ترشحات سفید رقیق با بوی بد یا بوی ماهی است. اما برخی از زنان در کنار ترشحات واژن به رنگ سفید علائم دیگری مانند ترشحات خاکستری یا متمایل به زرد، خارش یا سوزش و کمی قرمزی و ورم واژن یا لابیا را تجربه می کنند. بایستی به این نکته توجه کرد که بوی بد واژن معمولا بعد از رابطه جنسی یا بعد از شستن با صابون، شدت می یابد.

تریکومونیازیس

علامت اصلی این بیماری ترشحات سفید آبکی یا حباب دار با بوی نامطبوع است. اما این ترشحات واژن ممکن است به رنگ زرد یا متمایل به سبز، همراه با درد و خارش هنگام دفع ادرار و با علائم دیگری که معمولا پس از پریود بروز می کنند، دیده شود. (1)

اگر نگران ترشح سفید در خود هستید، می توانید با متخصصین زنان و زایمان طبینجا در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. باسلام.چند روز میشه که ترشح بودار دارم از واژن.بدون خارش و سوزش.رنگ ترشح هم سفیده.و طبیعی.مثل همیشع.فقط بو دار شدهکه تاحالااین بو نداشتم.کمی هم ترشح زیاد شده
    چه دارویی مصرف کنم.لطفاراهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید