علت فیموزیس و روش های درمان

0
6,320
361550.jpeg alt_text
361550.jpeg caption

دستگاه تناسلی آقایان از آلت تناسلی، بیضه ها و کیسه بیضه(اسکروتوم) تشکیل شده است. وظیفه اصلی دستگاه تناسلی، تولید هورمون های جنسی مردانه و تولید اسپرم جهت باروری است. 

آناتومی آلت تناسلی 

آلت تناسلی مردانه اندامی غضروفی و فاقد استخوان است که از طریق مجرایی بنام پیشابراه وظیفه خروج مایع منی یا اسپرم را برعهده دارد. الت تناسلی از تنه و گلنس یا سرالت تشکیل شده است که توسط پوستی نازک به بنام پره پوس پوشیده شده است. این پوست اضافی گاهی در جریان ختنه کردن حذف می گردد. دهانه مجرای ادرار یا پیشابراه لوله ای است که ادرار و در زمان ارضا مایع منی را منتقل میکند و در انتهای گلنس قرار دارد.  فیموزیس یکی از اختلالات سیستم ادراری تناسلی در مردان است که در افراد ختنه نشده بروز میکند و میتواند عارضه دار گردد. 

تعریف فیموزیس 

ناتوانی در عقب کشیدن پره پوس یا پوست سر آلت تناسلی در اقایان حالتی است که به آن فموزیس می گویند.  این حالت در زمان تولد به طور فیزیولوژیک دیده میشود. با گذشت زمان این چسبندگی بین پره پوس (پوست روی آلت)و گلانس(سر آلت) از بین رفته و حلقه تنگ انتهایی شل تر می شود.  در 90 درصد پسران ختنه نشده تا سن سه سالگی پوست روی سر الت به طور کامل قابل عقب کشیدن می باشد. تجمع ضایعات اپی تلیالی زیر پره پوس شیرخواران فیزیولوژیک بوده و نیازی به ختنه شدن نمی باشد. 

علت فیموزیس 

در پسران با سن بالاتر فیموزیس می تواند فیزیولوژیک یا به صورت پاتولوژیک به دنبال التهاب و زخمی و اسکاردار شدن راس پره پوس به دنبال ختنه کردن وجود داشته باشد. ممکن است در گذشته یک الی دو نوبت پره پوس با فشار به عقب کشیده شده باشد و این کار منجر به ایجاد زخم و اسکار های سیکاتریسیل گردیده و در نهایت بعد ها باعث شده تا نتوان پوست روی سر آلت را عقب کشید.

درمان فیموزیس 

در پسران مبتلا به فموزیس فیزیولوژیک یا پاتولوژیک استفاده از کرم های حاوی کورتیکواستروئید 3 بار در روز برای یک ماه منجر به شل شدن حلقه فموز در دو سوم موارد شده است. انجام ختنه در صورت برامدگی و بالونی شدن پره پوس در طی ادرار کردن یا ادامه یافتن فموزیس بعد از سن 10 سالگی یا عدم پاسخ به درمان با کورتیکواستروئید توصیه می شود. 

تعریف پارافموزیس

پارافموزیس به حالتی گفته می شود که پره پوس تا عقب کشیده شده و دیگر به وضعیت قبلی خود در روی سر آلت بر نمیگردد. ساکن شدن دردناک خون وریدی در پوست ختنه گاه عقب کشیده شده، رخ می دهد که منجر به ادم و درد شدید و ناتوانی در برگرداندن پوست ختنه گاه می شود. پارافموزیس یک اورژانس اورولوژی محسوب می شود زیرا در صورت تداوم میتواند منجر به انسداد شریانی و اسیب دائمی الت شود.  در این موارد درد یافته ثابتی است و احتباس ادراری نیز در برخی از موارد رخ می دهد. 

درمان پارافموزیس

درمان شامل نرم کردن پوست ختنه گاه و نوک الت با مواد لغزنده کننده و سپس فشردن الت و همزمان کشیدن انتهای دور پوست ختنه گاه برای قرار دادن حلقه فموتیک بعد از شیار کرونال می باشد. در موارد نادر انجام ختنه اورژانسی زیر بیهوشی عمومی لازم می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید