علت لکه های ناحیه تناسلی مردان + عکس

3
127,876
768161.jpeg alt_text
768161.jpeg caption

اکثر مردان با مشاهده کوچکترین نشانه های مرتبط با لکه های تیره در ناحیه تناسلی ، گمان به وجود زگیل تناسلی یا سایر مشکلات جدی دیگر می کنند. اما بهتر است قبل از این که به خود استرس وارد کنید بدانید که، اغلب لکه های روی آلت تناسلی کاملا بی خطر هستند. در ادامه این پست از طبینجا شما را با شایعترین لکه های آلت تناسلی مردان بیشتر آشنا خواهیم کرد.

لکه های روی ناحیه تناسلی مردان

درست همانند سایر نقاط بدن، بروز لکه های تیره یا قهوه ای رنگ در اغلب موارد کاملا طبیعی است. در ادامه علائم مربوط به لکه های طبیعی آلت تناسلی مورد بررسی بیشتری قرار می گیرد، تا مشاهده هر گونه موارد غیر طبیعی سریعتر بتوانید به پزشک مراجعه کنید.

لکه های روی کلاهک اندام تناسلی

وجود هر گونه لکه مشکوک بر روی اندام تناسلی از لکه های عفونی گرفته تا زخم های خارش دار، همگی می توانند به یک اندازه برای مردان نگران کننده باشند. اما وجود هر مسئله ای در این منطقه حاکی از عفونت های منتقله از راه جنسی نیست و یک فولیکول مو یا بثورات پوستی به راحتی قادرند لکه های تیره در ناحیه تناسلی مردان ایجاد کنند. بنابراین مشاهده هر موردی، ارزش بررسی های بیشتر را خواهد داشت.

لکه های فوردایس

لکه سفید روی اندام تناسلی مردان

لکه های فوردایس، لکه های ریز سفید یا زرد رنگی هستند که در قسمت سر آلت تناسلی یا شافت دیده می شود. اگر پوست شما قهوه ای یا سیاه است، ممکن است این لکه ها بصورت برجسته تر به نظر برسند. این لکه های سفید ناحیه تناسلی مردان ، طبیعی، شایع (در 95٪ مردان وجود دارند) و غدد چربی بسیار کوچکی هستند که در نزدیکی سطح پوست یافت می شوند. این لکه ها بعنوان بخشی از ساختار طبیعی آلت تناسلی مردان به حساب می آیند. لکه های فوردایس به طریقه جنسی منتقل نشده و آسیب رسان نیستند، به همین دلیل به هیچ درمانی نیاز ندارند.

پاپول مرواریدی

لکه سفید روی کلاهک اندام تناسلی مردان

پاپول مرواریدی آلت تناسلی نیز جزو لکه های طبیعی ناحیه تناسلی به شمار می روند. این پاپول ها برجستگی های بسیار کوچک و همرنگ پوست داشته، اما ظاهری مرواریدی دارند. آنها معمولاً در اطراف کلاهک آلت تناسلی مرد به صورت پشت سر هم ظاهر می شوند. حتی ممکن است بصورت ردیف های کوچک، اطراف سر آلت را دور بزنند. این پاپول ها نیز از راه جنسی منتقل نشده، ارتباطی با بهداشت فردی نداشته و نیازی به هیچ درمانی ندارند. اما اگر به دلایل زیبایی تمایل به برداشته شده آنها داشته باشید، این کار در برخی موارد امکانپذیر است.

فولیکول های مو

جوش سر سفید روی ناحیه تناسلی

در اکثر مردان موهای زائد کمی در اطراف قاعده آلت تناسلی رشد می کند. اغلب، موها از قسمت زیر آلت تناسلی کمی فاصله می گیرند. بهتر است بدانید که موها از یک حفره کوچک به نام فولیکول رشد می کنند و ممکن است این فولیکول های آلت تناسلی در مردان بصورت برجسته بوده و قابل رویت باشند. لکه های ناحیه تناسلی مردان با علت فولیکول مویی، نیازی به درمان ندارند.

لکه های سپتیک

در افراد بزرگسال و جوان بروز جوش روی صورت و سایر قسمت های بدن امری طبیعی است وی گاهی ممکن است یک جوش کوچک نیز روی آلت تناسلی ایجاد شود. در برخی موارد ممکن است این لکه ها کمی قرمز شده و گاهی اوقات ممکن است یک لکه سفید در مرکز خود داشته باشند. جوش روی آلت تناسلی مردان مسئله چندان حادی نیستند و به هیچ درمانی نیاز ندارد. اما پرهیز از داشتن رابطه جنسی تا زمانی که این لکه های ناحیه تناسلی مردان کاملاً از بین برود می تواند مفید باشد، کاری که معمولاً طی چند روز انجام می شود. اگر چیزی که فکر می کنید جوش است در عرض یک هفته از بین نرفت، از پزشک خود بخواهید تا آن را بررسی کند.

زگیل ناحیه تناسلی

لکه های قهوه ای روی اندام تناسلی مردان

زگیل های تناسلی مردان با تماس جنسی منتقل می شوند. آنها به رنگ های صورتی، لک های قهوه ای ، خاکستری رنگ یا سیاه هستند (رنگ پوست در آنها دخیل است). شکل ظاهری آن ها نیز یک برآمدگی دندانه دار و کمی شبیه به یک رشته کوچک از جلبک دریایی است. زگیل های تناسلی مانند خال های کوچک گوشتی روی پایه آلت تناسلی، گاهی اوقات کلاهک تناسلی و گاهی زیر پوست ختنه گاه دیده می شوند.

زگیل های تناسلی توسط یکی از ویروس های پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود که تمایل به  زندگی در قسمت های گرم و مرطوب بدن انسان را دارند. آنها از طریق رابطه جنسی واژینال و مقعدی، به اشتراک گذاری اسباب بازی های جنسی و به ندرت توسط رابطه جنسی دهانی منتقل می شوند. درمان با استفاده از رنگهای خاص یا کرم ها، فریز کردن آنها صورت می گیرد و در غیر این موارد نیز روش درمانی لیزر می تواند به طور کامل آنها را از بین ببرد. تا حذف شدن تمامی زگیل ها، بایستی از داشتن رابطه جنسی اجتناب کرد. هیچ درمان خاصی برای زگیل های تناسلی وجود ندارد، اما برای بدن شما این امکان وجود دارد که به مرور زمان با ویروس مبارزه کند.

تبخال ناحیه تناسلی

لکه های پوستی در ناحیه تناسلی

تبخال باعث ایجاد تاول های ریز، به جای لکه های واقعی، در آلت تناسلی مردان و در سایر نقاط ناحیه تناسلی مانند کیسه بیضه، قاعده آلت تناسلی، ران ها ، باسن و دهان می شود ( انتقال از طریق رابطه جنسی دهانی). علت ایجاد کننده آن نیز ویروس هرپس می باشد.

اولین علائم تبخال دستگاه تناسلی معمولاً التهاب پوست در ناحیه تناسلی یا مقعدی است که ممکن است احساس سوزش، گزگز و یا حتی خارش خاصی تجربه شود. سپس تاول هایی ظاهر می شوند که معمولاً برطرف شدن آنها چند هفته به طول می انجامد. اگرچه هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد، اما مصرف یک قرص یا کرم ضد ویروس ممکن است به سرکوب شیوع آن کمک کند (لازم است مصرف این دارو را ظرف مدت 5 روز از زمان بروز علائم شروع کنید). با این حال، علائم مربوط به عود مجدد آن معمولاً خفیف تر بوده و با سرعت بیشتری برطرف می شوند.

مولوسكوم كنتاژيوزوم

لکه های قرمز در ناحیه تناسلی مردان

بسته به رنگ آلت تناسلی مردان، مولوسکوم ها به صورت لکه های قهوه ای کشاله ران یا صورتی در ناحیه تناسلی مردان دیده شده و معمولاً اندکی گودی در بالا دارند. اگر فشرده شوند، ماده ای مانند چرک از آنها خارج می شود. Molluscum contagiosum  به نظر شبیه پاپول (لکه هایی) کوچک، مرواریدی، سفت و برجسته روی پوست است. این لکه های ناحیه تناسلی دردناک نیستند، اما ممکن است خارش داشته باشند. لکه ها ممکن است به صورت خوشه های کوچک ایجاد شده و در نقاط مختلف بدن پخش شوند. آنها اغلب در زیر بغل، پشت زانوها یا در کشاله ران دیده می شوند اما می توانند بر کشاله ران و آلت تناسلی مردان تأثیر بگذارند که در چنین مواردی STI در نظر گرفته می شوند.

مولوسكوم كنتاژيوزوم یا زگیل آبکی توسط ويروسی بوجود می آيد كه در اثر تماس پوستی منتقل می شود. به همین دلیل بسیاری از کودکان پس از بازی با کودکان دیگر دچار این لکه ها (از هر 10 مورد 9 مورد در کودکان است)، اغلب روی سینه یا پهلوها می شوند. در نوجوانان و بزرگسالان، مولوسكوم كنتاژيوزوم اغلب از طریق تماس بدنی منتقل می شود و می تواند در هر نقطه از بدن، از جمله در ناحیه آلت تناسلی مردان به وجود بیاید. غالباً، پزشکان به منظور درمان آن هیچ روش خاصی را توصیه نمی کنند چرا که لکه ها به خودی خود طی چند ماه بهبود می یابند. در صورت ابتلای به آنها از داشتن رابطه جنسی و تماس بدنی خوداری کنید.

علت لک روی دستگاه تناسلی مردان با شیوع کمتر

اما چند دلیل جدی تر اما با شیوع کمتر برای ایجاد لکه های ناحیه تناسلی مردان وجود دارد. در صورتی که به تازگی سفرهای خارج از کشور داشته اید و به دنبال آن دچار چنین علائمی را تجربه می کنید، بهتر است تسط پزشک خود ویزیت شوید.

سیفلیس

سفلیس یک بیماری منتقله از راه جنسی بسیار جدی است و سالانه بیش از 5000 نفر به آن مبتلا می شوند. پس از یک دوره نهفتگی 9 تا 90 روزه، سیفلیس ورود خود را هنگامی اعلام می کند که یک توده بدون درد در آلت تناسلی مردان یا در هر محل تماس جنسی دیگر ظاهر شود. بسته به رنگ پوست شما، این توده متمایل به قرمز، قهوه ای یا سیاه خواهد شد که به تدریج یک زخم بدون درد را ایجاد خواهد کرد. آنچه که این بیماری را بسیار خطرناک می کند این است که زخم به طور خود به خود از بین می رود و شما ممکن است فکر کنید که بهبود یافته اید اما اینگونه نخواهد شد. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه لکه قرمز روی بیضه و الت تناسلی بهتر است سریعا توسط پزشک ارزیابی شوید.

لنفوسل

لنفوسل یک توده ورم کرده سخت و معمولاً بدون درد است که در پایه آلت تناسلی، به طور معمول بعد از رابطه جنسی یا خودارضایی ایجاد می شود. لنفوسل زمانی اتفاق می افتد که کانالهای لنفاوی آلت تناسلی به طور موقت مسدود شوند و معمولاً چندان نگران کننده نخواهد بود. مسیر لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهد که حاوی مایع شفافی است. معمولا انسداد این کانال ها به مرور زمان بهبود یافته و ورم از بین می رود.

لیکن پلان

لیکن پلان بثورات غیر عفونی است که می تواند بسیاری از قسمت های بدن از جمله آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار دهد. لیکن پلان با بثورات خارش دار به رنگ بنفش مایل به قرمز مشخص می شود. لیکن پلان روی پوست دستگاه تناسلی مردان معمولاً طی حدود 9 تا 18 ماه بهبود می یابد، اگرچه گاهی اوقات می توان از کرم و پمادها برای کنترل بثورات و تسکین خارش ها استفاده کرد. در موارد نادر که این موارد اثر گذار نبودند، نور درمانی و قرص های استروئیدی می توانند کمک کننده باشند.

بیماریهای حاره ای گرمسیری

بیماری های حاره ای علائمی کاملاً شبیه توده ناشی از سفلیس ایجاد می کنند. غالبا غدد موجود در کشاله ران نیز متورم می شوند. بنابراین اگر اخیراً در یک کشور گرمسیری رابطه جنسی انجام داشته اید، احتمال بروز این لکه ها در ناحیه تناسلی شما وجود خواهد داشت. بیماری های حاره ای گرمسیری مانند برجستگی های کوچک متمایل به قهوه ای یا صورتی روی آلت تناسلی مردان دیده می شوند.(1)

ملانوز آلت تناسلی

ملانوز آلت تناسلی یک بیماری نادر است که در ان لکه های قهوه ای تیره روی آلت تناسلی مردان ایجاد می شود. این لکه ها به طور معمول بزرگ و مسطح بوده و هر یک به تنهایی ظاهر می شوند. علت دقیق آن مشخص نبوده و ممکن است مولفه های دیگری در ایجاد آن دخیل باشند.

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین اورولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

3 دیدگاه‌ها

  1. سلام
    من امروز دیدم که روی آلتم چند نقطه قرمز وجود دارد و امروز اتفاق افتاده ولی شبیهه هیچ یک از تصاویر تو اینترنت نبود
    آیا جای نگرانی هست ؟

  2. سلام خدا قوت مدتی است که متوجه لک روی آلت تناسلی خودم شدم بعد از رابطه لک روی آلت تناسلی ام خیلی برجسته می‌شود و قرمز رنگ میشه نه درد داره نه خارش لطفاً راهنمایی کنید ممنون

  3. متشکرم از توضیحات کامل شما. من پیدا کردم مطمئن شدم زگیل هستش که همین فردا میرم لیزر می کنم .زیبای الت تناسلی مردانه برای من خیلی مهم هستش.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید