چرا جوش قرمز بیضه ظاهر می شود؟ تمامی دلایل لکه‌های قرمز روی بیضه

0
15,397
جوش قرمز بیضه

شاید تصور کنید که گاهی جوش های صورت به اندازه کافی آزار دهنده نبوده اند و این جوش ها به کیسه های بیضه منتشر شده اند. اغلب اوقات، یک جوش قرمز روی بیضه دقیقاً به اندازه جوش صورت بوده، در نتیجه فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شده و شما ممکن است کمی برجستگی قرمز روی پوست بیضه خود پیدا ‌کنید. مشاهده این برآمدگی و جوش های قرمز کوچک روی کیسه بیضه به خصوص با توجه به موقعیت مکانی می تواند شما را نگران کند.

به طور کلی، جوش‌های روی کیسه بیضه به دلیل عواملی مانند تغییر در رژیم غذایی، هورمون‌ها یا سطح استرس ایجاد می‌شوند. جوش روی بیضه مردان نیز به همان دلایل بروز جوش در سایر نقاط بدن ظاهر می شوند. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که یک برآمدگی قرمز روی پوست کیسه های بیضه شما احتمالا جای نگران کننده ای نخواهد بود، البته این تنها تا زمانی است که مطمئن باشید که در واقع روی پوست شما قرار گرفته است.

صد درصد مطمئن شوید که این نقطه قرمز روی خود کیسه بیضه واقع شده و نه در درون بیضه. اگر متوجه شدید که توده در بیضه شما قرار گرفته، بهتر است با یک پزشک اورولوژیست در این باره مشورت نمایید.

جوش روی کیسه بیضه

بهتر است همان کاری را که در هر نقطه دیگر بدن انجام می دهید، در این قسمت به کار نبرید. مقاومت در برابر میل به ترکاندن جوش ممکن است سخت باشد، اما مهم است که این کار را نکنید. با اشیای تیز مانند سوزن به آنها ضربه نزنید، انجام این کار می‌تواند آنها را به یک مشکل بزرگتر تبدیل کند. اگر یک جوش معمولی روی کیسه های بیضه شما باشد، باید در عرض یک هفته خود به خود ناپدید شود.

پیشگیری از جوش کیسه بیضه

اولین قدم بدین منظور این است که بیضه های تان را همانند صورت خود تمیز نگه دارید. لباس زیر تمیز بپوشید، مرتب دوش بگیرید و این محل را خشک نگه دارید. اگر تمایل دارید ژاکت سنگینی داشته باشید و مشکل بو دارید، بیش از یک بار دوش گرفتن در روز مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

آیا باید از محصولات نظافتی مردانه استفاده کنید؟

این مشکلات اغلب در مناطق مرطوب کیسه های بیضه ایجاد می شوند. با این حال، نیازی به استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی مخصوص برای آن منطقه وجود ندارد. در هر صورت اگر تمایل به استفاده از این محصولات دارید بهتر است به سراغ یک پودر روی کرم بروید. برخی از مردان نشاسته ذرت را امتحان کرده اند.

در مورد دستمال مرطوب مردانه که به طور خاص برای این ناحیه ساخته شده اند، باید گفت که اگر از آنها استفاده می کنید، قبل از اینکه لباس زیر یا شلوار خود را دوباره بپوشید، اجازه دهید اندام تناسلی شما خشک شود. شما می توانید از دستمال مرطوب برای کمک به این مشکل استفاده کنید، اما احتمال بروز مشکلات دیگر برای شما همچنان وجود خواهد داشت.

انتخاب لباس زیر

ایجاد محیطی که به کیسه های بیضه اجازه تنفس بدهد، مهم است. لباس زیرهای بسیار تنگ جریان هوا را کاهش داده و می تواند باعث تعریق و گرم کردن شما شود. می توانید از لباس های زیر راحت و رطوبت گیر استفاده کنید، اما قبل از استفاده آنها را بشویید.

علت قرمزی کیسه بیضه

قرمزی پوست که به عنوان اریتم نیز شناخته می شود نتیجه افزایش جریان در رگ های خونی نزدیک به پوست است که در محل آسیب، عفونت یا التهاب عمومی رخ می دهد. موارد زیادی باعث قرمزی کیسه بیضه می شوند، بنابراین مهم است که برای تشخیص مناسب به اورولوژیست مراجعه کنید.

التهابی

علل التهابی قرمزی کیسه بیضه می تواند به موارد زیر مربوط باشد.

  1. عفونت: بسیاری از پاتوژن های عفونی مختلف می توانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس های ناحیه تناسلی را آلوده کنند. این عفونت ها اغلب اما نه منحصراً از طریق جنسی منتقل می شوند و همچنین می توانند منجر به علائم مرتبط مانند سوزش ادرار و ترشحات آلت تناسلی شوند. عفونت‌های قارچی علاوه بر قرمزی می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های سفید روی کیسه بیضه شوند.
  2. شرایط پوستی: چندین بیماری پوستی وجود دارند که می توانند بر روی کیسه بیضه تأثیر گذاشته و باعث قرمزی و علائم مرتبط شوند. به عنوان مثال، پسوریازیس یک بیماری پوستی التهابی مزمن است که با پاپول ها یا پلاک های اریتماتوز (ضایعات متورم کوچک و برجسته) با مرزهای نامنظم پوشیده شده توسط فلس مشخص می شود. پسوریازیس می تواند هم کیسه بیضه و هم آلت تناسلی را درگیر نماید.

بهداشتی

بهداشت مناسب کلید حفظ سلامت دستگاه تناسلی است. تمیز کردن منظم زیر پوست ختنه گاه آلت تناسلی و اطراف کیسه بیضه با آب و صابون ملایم برای دور نگه داشتن باکتری های مضر بسیار مهم است. همچنین رعایت بهداشت جنسی خوب از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده، استفاده از کاندوم و محدود کردن تعداد شرکای جنسی برای جلوگیری از انتقال عفونت های مقاربتی ضروری خواهد بود.

آلرژن ها

قرار گرفتن در معرض آلرژن ها می تواند به راحتی این ناحیه حساس بدن را تحریک کند.

  1. محرک ها: بسیاری از مواد می توانند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد بثورات و قرمزی شوند. این وضعیت به عنوان درماتیت شناخته می شود. محصولاتی مانند صابون‌ها، لوسیون‌ها، عطرها و پاک‌کننده‌های بسیار معطر که در اطراف ناحیه تناسلی استفاده می‌شوند می‌توانند بسیار تحریک‌کننده بوده و به دلیل واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت باعث التهاب کیسه بیضه شوند.
  2. دارو: برخی از داروها ممکن است واکنش هایی ایجاد کنند که منجر به قرمزی، التهاب یا تورم کیسه بیضه شوند. برای مثال، مردان مسن‌تری که سابقه مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئید موضعی دارند، ممکن است به سندرم کیسه بیضه قرمز به عنوان یک عارضه جانبی دارو مبتلا شوند. در مورد داروهایی که شروع کرده اید و عوارض جانبی احتمالی آنها با پزشک خود صحبت کنید.

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه که انفارکتوس حاد بیضه نیز نامیده می شود، یک پیچ خوردگی طناب اسپرمی است که از هر بیضه به سمت شکم رفته و رگ های خونی، اعصاب و مجاری انتقال اسپرم را حمل می کند. اعتقاد بر این است که علت بروز این حالت یک ناهنجاری مادرزادی است که در آن اتصالات ناکافی بیضه در داخل کیسه بیضه وجود دارد.
بیشترین آسیب پذیری در نوزادان پسر و پسرانی است که تازه به سن بلوغ رسیده اند. پیچ خوردگی ممکن است در پسران بزرگتر پس از آسیب دیدگی و یا یک تمرین ورزشی رخ دهد.

علائم شامل درد و تورم ناگهانی، شدید و یک طرفه بیضه همراه با حالت تهوع و استفراغ است.

پیچ خوردگی حاد بیضه یک وضعیت اورژانس پزشکی به حساب می آید. اگر بلافاصله اصلاح نشود، از دست دادن جریان خون می تواند منجر به ناباروری و از دست دادن بیضه شود.
درمان شامل ابتدا تلاش برای چرخاندن دستی بیضه به جای خود است. در صورت عدم موفقیت، جراحی برای اصلاح پیچ خوردگی یا برداشتن بیضه در صورتی که آسیب قابل برگشت نباشد، انجام می شود.

گال یا جوش قرمز روی بیضه

گال جوشی است که توسط گزش کنه میکروسکوپی انسان ایجاد می شود. کنه برای تغذیه به لایه بالایی پوست فرو رفته و باعث خارش و سوزش شدید می شود.

کنه از طریق تماس مستقیم یا از طریق رختخواب یا مبلمان آلوده پخش می شود. کنه می تواند هر کسی را مبتلا کند، اگرچه مستعدترین آنها عبارتند از:

  • کودکان
  • جوانان فعال از نظر جنسی
  • افراد دارای ضعف سیستم ایمنی
  • بیماران ساکن خانه سالمندان و سایر مراکز مراقبت طولانی مدت

علائم شامل خارش شدید یا حتی سوزش واژن، به ویژه در شب و بثورات برآمدگی های ریز قرمز رنگ (قرمزی ولوواژینال) و خارش باسن است. خاراندن ممکن است باعث ایجاد زخم، پوسته یا پوسته شدن بثورات پوستی شود. بثورات اغلب بین انگشتان دست، در چین‌های مچ دست و آرنج و هر جایی که معمولاً با لباس پوشانده می‌شود، ایجاد می‌گردد.

خراش می تواند باعث عفونت در پوست بنابراین تحت درمان قرار گرفتن اهمیت دارد. در کودکان، کنه ها می توانند تقریبا تمام بدن را بپوشانند.

درمان شامل تجویز کرم پوست است. هر فرد در تماس با فرد مبتلا باید تحت درمان قرار گیرد، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشد.

کرم حلقوی (tinea corporis)

این شرایط توسط یک قارچ، نه یک کرم واقعی، روی سطح ایجاد می شود که به آن درماتوفیتوز نیز گفته می شود.
کرم حلقوی از طریق تماس مستقیم و از طریق لباس های مشترک، ملافه، کف دوش، رختکن و غیره بسیار مسری است. فردی که هیچ علامتی از خود نشان نمی دهد همچنان می تواند کرم حلقوی را پخش کند. همچنین بین انسان و حیوانات به خصوص سگ، گربه و اسب منتقل می شود.

بیشتر افراد مستعد سیستم ایمنی ضعیفی دارند، اگرچه هر کسی ممکن است به کرم حلقوی مبتلا شود. علائم شامل بثورات قرمز دایره ای و خارش دار است که به بیرون گسترش یافته و بزرگتر می شوند. ممکن است الگویی از حلقه ها روی بازوها، پاها و یا بدن ایجاد شود.

درمان، به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری و کاهش ناراحتی مهم است. خود بثورات نیز می توانند در اثر خاراندن مداوم عفونی شوند. درمان شامل داروهای ضد قارچی است که روی پوست اعمال شده و گاهی اوقات یک دوره از قرص های ضد قارچ تجویز می شود.

علائمی که هرگز در کرم حلقوی رخ نمی‌دهند: تغییرات پوست کشاله ران، تب، خارش کیسه بیضه، خارش کشاله ران، تغییرات پوست صورت، تغییرات پوست دست، تغییرات پوستی ناحیه تناسلی

تینیا کرویس

Tinea cruris یک عفونت قارچی شایع پوست در ناحیه کشاله ران است. می تواند قرمزی حلقه ای شکل و گاهی اوقات خارش یا درد ایجاد کند.

پمادهای ضد قارچ بدون نسخه باید برای رفع عفونت کافی باشند. سعی کنید آنها را مستقیماً روی بثورات و پوست اطراف مالیده و تا جای ممکن ناحیه را خشک نگه دارید.
علائم اصلی آن شامل قرمزی کشاله ران، خارش کشاله ران، پوسته پوسته شدن ناحیه کشاله ران، راش و بثورات خارش دار است.

درماتیت تماسی تحریکی

درماتیت تماسی تحریکی به معنای واکنش پوستی است که در اثر تماس مستقیم با یک ماده تحریک کننده و نه توسط یک عامل عفونی مانند باکتری یا ویروس ایجاد می شود.

علل شایع آن استفاده از صابون، سفید کننده، مواد پاک کننده، مواد شیمیایی و حتی آب است. تقریباً قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هر ماده ای می تواند باعث ایجاد آن شود. مکانیک ها، آرایشگران، خانه دارها، کارگران رستوران ها همگی مستعد ابتلا هستند.

علائم پوستی آن شامل احساس تورم، سفت و خشکی است و ترک و تاول آن باعث ایجاد زخم‌های باز دردناک می شود.

درمان در صورت امکان شامل اجتناب از قرار گیری در معرض ماده تحریک کننده است. در غیر این صورت، فرد می تواند از وازلین برای دست های زیر پنبه ای و سپس دستکش لاستیکی استفاده کند. علائم اصلی آن بثورات پوستی با حاشیه مشخص، بثورات خارش دار، قرمز یا صورتی، لکه های خشن پوست، بثورات دردناک و قرمز رنگ است.

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی است. این بیماری در اثر عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. اگرچه نمی توان بطور قطع آن را درمان کرد، ولی درمان ممکن است کمک کننده باشد.
زگیل تناسلی اغلب در عرض چند هفته خود به خود برطرف می شود، اما برای تعیین بهترین روش باید به پزشک مراجعه کرد. برخی از درمان های موضعی موثر هستند، در حالی که سایر زگیل ها بسته به اندازه و محل نیاز به جراحی دارند.

علائم اصلی آن شامل توده کوچک کشاله ران، برآمدگی به رنگ پوست کشاله ران، برآمدگی کشاله ران به اندازه مرمر، توده کشاله ران بدون درد، برآمدگی کشاله ران پوسته دار.

اپیدیدیمیت

اپیدیدیم یک لوله مارپیچی است که اسپرم را در داخل هر بیضه ذخیره می کند. اپیدیدیمیت التهاب یک یا هر دوی این لوله ها است که در اثر یک عفونت باکتریایی ایجاد شده و اغلب ناشی از بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک هستند. اپیدیدیمیت همچنین می تواند در اثر عفونت مجاری ادراری یا پروستات یا ضربه ناشی از جراحت یا بلند کردن اجسام سنگین ایجاد شود.

مردان در هر سنی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، اما مردان درگیر رابطه جنسی محافظت نشده بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. علائم آن شامل قرمزی، ورم و درد بیضه، درد در هنگام انزال یا ادرار، ترشح آلت تناسلی و خون در منی است.

هر یک از این علائم باید در اسرع وقت توسط یک پزشک درمان شود تا از آبسه یا آسیب دائمی جلوگیری شود.
درمان شامل آنتی بیوتیک و همچنین استراحت، کمپرس سرد روی بیضه ها، پوشیدن لباس ورزشی و اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین و آمیزش جنسی تا زمان از بین رفتن عفونت است.

اگزما (درماتیت آتوپیک)

درماتیت آتوپیک که اگزما، درماتیت، اگزمای آتوپیک یا AD نیز نامیده می شود، یک بیماری مزمن پوستی همراه با بثورات خارش دار است. این بیماری مسری نبوده و ناشی از یک بیماری ژنتیکی است که بر توانایی پوستی برای محافظت از خود در برابر باکتری ها و آلرژن ها تأثیر می گذارد.

این وضعیت اغلب در نوزادان و کودکان خردسال دیده شده و مستعدترین افراد با سابقه خانوادگی، آسم یا تب یونجه هستند. نوزادان راش های خشک، پوسته پوسته و خارش دار روی پوست سر، پیشانی و گونه ها خواهند داشت. بچه‌های بزرگ‌تر دچار بثورات در چین‌های آرنج، زانو و باسن می‌شوند.

بدون درمان، ممکن است کودک به دلیل خارش شدید دچار مشکل خواب شده و خاراندن مداوم ممکن است باعث عفونت های پوستی شود و حتی پوست ضخیم و چرمی شود.

AD قابل درمان نیست، اما می توان آن را از طریق داروهای تجویز شده، مراقبت از پوست، مدیریت استرس و درمان آلرژی های غذایی کنترل کرد. افراد مبتلا به AD اغلب به شیر، آجیل و صدف‌ها حساسیت دارند. تمیز نگه داشتن و مرطوب نگه داشتن پوست به جلوگیری از شعله ور شدن پوست کمک می کند.

درماتیت تماسی آلرژیک کشاله ران

درماتیت تماسی آلرژیک وضعیتی است که در آن پوست بدنبال تماس فیزیکی با یک ماده حساسیت زا تحریک و ملتهب می شود. محصولات رایجی که باعث درماتیت آلرژیک می شوند عبارتند از گیاهان، فلزات، صابون، عطرها و لوازم آرایشی.

علائم اصلی آن شامل قرمزی کشاله ران، خارش کشاله ران، ناحیه پوسته دار کشاله ران است.

آیا می توان در حین درمان قرمزی کیسه بیضه به رابطه جنسی ادامه داد؟

اگر برای قرمزی کیسه بیضه که ناشی از عفونت یا یک بیماری مسری نیست، تحت درمان هستید، می‌توانید به رابطه جنسی در حد تحمل ادامه دهید. ادامه روابط جنسی در طول درمان عفونت توصیه نمی شود زیرا خطر انتقال آن حتی با استفاده صحیح از کاندوم بسیار زیاد است.

آیا قرمزی کیسه بیضه خطرناک است؟

بیشتر علل جوش قرمز بیضه خوش خیم بوده و تهدید کننده زندگی نیستند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما می توانید آنها را نادیده بگیرید. عفونت های مقاربتی درمان نشده می تواند منجر به آسیب دائمی و ناباروری شود.

علت سوزش کیسه بیضه قرمز

احساس درد و سوزش کیسه بیضه ممکن است به دلیل التهاب ناشی از بیماری زمینه ای، عفونت و غیره باشد یا به دلیل درد نوروپاتیک باشد. درد نوروپاتیک ناشی از آسیب به اعصاب و سیستم حسی مسئول درک لمس، فشار، درد، موقعیت، دما، حرکت و ارتعاش است. در رابطه با درد، وقتی آسیبی به این سیستم وارد شود، سیگنال‌ها به مغز به درستی منتقل نمی‌شوند و در صورت عدم آسیب آشکار می‌توان درد را تجربه کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر جوش قرمز روی بیضه عود کننده باشند، یا اگر جوش ها یا لکه های قرمز روی بیضه به صورت خوشه ای ظاهر شوند، بایستی به پزشک خود مراجعه کنید. این می تواند نشانه ویروس یا عفونت مقاربتی باشد. در صورتی که وجود یک بیماری مقاربتی در شما تشخیص داده شد، شما و همسرتان باید درمان آن را فورا شروع کنید. اگر مبتلا به دیابت هستید باید بیشتر مراقب باشید، چرا که سیستم ایمنی شما از قدرت کمتری برخوردار است و عفونت ها به سرعت پیشرفت می کنند.

همچنین اگر متوجه شدید که به مرور زمان جوش‌های بیضه بزرگ‌تر و قرمزتر می‌شوند باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید. آنها احتمالاً دردناک هستند و حتی می توانند با تب همراه باشند.

منبع

اگر قرمزی و جوش بیضه برایتان نگران کننده شده، می توانید در این باره با متخصصین اورولوژی طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید