چرخش بیضه در کودکان و روش های درمان آن

0
5,360
482139.jpeg alt_text
482139.jpeg caption

درد بیضه یکی از علل شایع ایجاد ناراحتی در پسر بچه هاست که موجب بروز نگرانی و اضطراب در والدین میگردد.  یکی از علل ایجاد درد و تورم بیضه، تورشن یا چرخش بیضه میباشد که یک اورژانس پزشکی محسوب میگردد زیرا در صورت عدم درمان به موقع میتواند موجب آسیب به بیضه و ناباروری گردد.  در سنین نوجوانی و جوانی چرخش بیضه (طناب اسپرماتیک) مهمترین و یکی از شایعترین علل درد و تورم حاد کیسه بیضه (اسکلروتال) بوده و بایستی در هر بیمار با تورم حاد بیضه به ان فکر ان کرد تا اینکه خلافش ثابت شود. اگرچه سن شایع چرخش بیضه دوران نزدیک زایمان و نوجوانی (12 تا 18 سالگی ) است ولی در هر سنی ممکن است رخ دهد. چرخش بیضه در دوران جنینی در زمان نزول بیضه رخ می دهد اما بعد از ان اکثرا در زمینه تغییر شکل یا دفورمیتی زنگوله ای و چرخش بیضه دور طناب اسپرماتیک ایجاد می شود. در این حالت بیضه به صورت افقی قرار داشته و در داخل کیسه غوطه ور است. در اثر چرخش بیضه حول طناب اسپرماتیک جریان خون بیضه مختل شده و در صورت عدم درمان سریع ظرف 4 تا 7 ساعت منجر به انفارکتوس  یا آسیب دایمی بیضه خواهد شد.  

علایم و نشانه های تورشن 

علایم اصلی تورشن درد ،حساسیت در لمس و تورم بیضه می باشد. سایر علایم شامل تهوع ،استفراغ ،افزایش ضربان قلب و فقدان رفلکس کرماستریک در معاینه پزشک است. چرخش بیضه غالبا در موقع خواب و اوایل صبح رخ می دهد اما ممکن است در طول روز و یا متعاقب ورزش یا ضربه نیز بروز کند.  تورشن بیضه با درد ناگهانی و شدید بیضه و اغلب قسمت تحتانی شکم و کشاله ران همراه با تهوع و استفراغ شروع می شود و خیلی از موارد ممکن است با اپاندیسیت اشتباه شود. در بسیاری از بیماران سابقه حملات گذرای مشابه وجود دارد که مطرح کننده تورشن های راجعه و عود کننده است. در این مرحله در معاینه پزشک بیضه بالاتر از موقعیت طبیعی و بصورت افقی قرار گرفته و بسیار حساس است. پس از گذشت چند ساعت اسکلروتوم یا کیسه بیضه متورم و قرمز می شود. بالا نگه داشتن بیضه موجب تسکین درد کودک نمی شود. 

 تشخیص چرخش بیضه

یکی از نکات کلیدی در تشخیص چرخش بیضه از بین رفتن رفلکس کرماستریک است که توسط پزشک تشخیص داده می شود. در حالت طبیعی تحریک دردناک پوست کشاله ران یا اطراف ژنیتالیا موجب انقباض عضله کرماستریک و در نتیجه بالارفتن بیضه می شود ولی در تورشن این رفلکس از بین می رود. تب و علایم ادراری مثل سوزش و تکرر ادراری معمولا وجود ندارد که در افتراق تورشن از عفونت ادراری کمک کننده است. 

یافته های آزمایشگاهی:

اساس تشخیص تورشن و چرخش بیضه بالینی و براساس معاینه پزشک است و در صورت شک قوی به آن جای هیچ تاخیری برای درمان وجود ندارد. اما در موارد مشکوک خصوصا به دنبال ضربه به ناحیه، سونوگرافی داپلر رنگی روش تشخیصی مناسبی خواهد بود. آزمایشات اولیه کمکی به تشخیص نمیکنند و تنها یافته ازمایشگاهی افزایش گلبول های سفید خون یا لکوسیتوز خواهد بود. 

درمان تورشن 

درمان اصلی و انتخابی چرخش بیضه جراحی است و زمان طلایی برای انجام عمل 6 ساعت اول بروز علایم است. اما در صورت عدم دسترسی به جراح یا اماده نبودن فوری اتاق عمل می توان با دست اقدام به رفع چرخش کرد. پس از رفع چرخش نیز بیمار بایستی استراحت نموده و در اولین فرصت ممکن و سریعا تحت عمل جراحی و فیکس کردن بیضه قرار بگیرد. در اکثر موارد چرخش بیضه به طرف داخل می باشد لذا برای رفع چرخش معمولا بیضه مبتلا به خارج چرخانده می شود.  طول عمر بیضه ای که دچار ایسکمی و نابودی شده حدود 4 تا 6 ساعت است اما در بسیاری از موارد با وجود تداوم علایم بیش از 24 ساعت نیز هنوز بیضه قایل حیات و زنده بوده که احتمالا بعلت تورشن راجعه یا انسداد نسبی شریان خونرسان به بیضه بوده است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید