عفونت کلامیدیا چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

0
2,247
عفونت کلامیدیا

عفونت کلامیدیا چیست؟

عفونت کلامیدیا، یک عفونت باکتریایی است که به وسیله باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود. این بیماری، از شایع ترین بیماری های مقاربتی محسوب می شود، و ممکن است در هر سن و جنسی بروز پیدا کند، اما اکثراً در زنان جوان ایجاد می شود؛ اما از آنجایی که اکثر مبتلایان به این عفونت، علائمی ندارند، متوجه ابتلای خود نمی شوند.

عفونت کلامیدیا

این عفونت در مایع منی و ترشحات آلت تناسلی وجود دارد و از طریق رابطه جنسی و از راه واژن، دهان و مقعد قابل انتقال است. بنابراین، یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، استفاده از کاندوم است.

این بیماری به راحتی با استفاده از آنتی بیوتیک قابل درمان است، اما در صورتی که درمان نشود می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای بیمار شود.

علائم عفونت کلامیدیا

فرد مبتلا به این عفونت ممکن است تا مدت ها هیچ علامتی نداشته باشد. معمولاً ابتلا به این عفونت باعث بروز علائم زیر می شود:

-افزایش ترشحات واژن در زنان و بروز ترشحات سفید، کدر یا آبکی از آلت تناسلی مردان

-درد و سوزش در هنگام ادرار در زنان و مردان

-درد و خونریزی در حین نزدیکی یا بعد از آن در زنان

-درد زیر شکم در زمان نزدیکی در زنان

-قاعدگی شدید یا خونریزی بین قاعدگی ها

-درد و ورم کردن بیضه ها.

عواملی همچون فعالیت جنسی قبل از 25 سالگی، داشتن شریک جنسی متعدد، عدم استفاده از کاندوم و سابقه ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی، احتمال ابتلا به عفونت کلامیدیا را افزایش می دهد.

گاهی ممکن است فرد در مقعد، چشم و گلو دچار این عفونت شود که باعث بروز علائمی همچون ترشحات و خونریزی در مقعد، و التهاب و قرمزی چشم می شود.

بروز این عفونت در گلو معمولاً علامت خاصی ندارد. فرد در صورت مواجهه با این علائم بهتر است به پزشک مراجعه کند. البته در صورتی که فرد از ابتلای شریک جنسی خود به کلامیدیا آگاه است، حتماً باید به پزشک مراجعه کند.

عوارض عفونت کلامیدیا

این بیماری به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود، اما در صورتی که اقدامی جهت درمان صورت نگیرد، می تواند باعث بروز عوارض مختلفی شود، از جمله:

عفونت کلامیدیا

-بیماری التهابی لگن

ابتلا به این بیماری باعث درد لگن، تب، و آسیب دیدن لوله های رحم، تخمدان، رحم و دهانه ی رحم می شود.

عفونت بیضه

این عفونت ممکن است باعث التهاب اپیدیدیم و بروز تب، درد و ورم بیضه ها شود.

-عفونت پروستات

سرایت عفونت کلامیدیا به پروستات نادر است، اما در صورتی که رخ دهد، فرد دچار علائمی همچون درد هنگام رابطه جنسی و بعد از آن، تب و لرز، درد هنگام دفع ادرار و کمردرد می شود.

-عفونت در نوزادان

نوزادان ممکن است در حین زایمان به این عفونت مبتلا شوند و دچار ذات الریه یا عفونت جدی چشم شوند.

-ناباروری

از آنجایی که ابتلا به این عفونت می تواند باعث آسیب دیدن لوله های رحمی یا انسداد لوله های فالوپ شود، احتمال ناباروری در زنان مبتلا به این عفونت وجود دارد.

-سندرم رایتر

در برخی موارد ابتلا به عفونت کلامیدیا، باعث بروز سندرم رایتر می شود که در این بیماری مفاصل، چشم و مجاری ادرار درگیر می شود.

تشخیص عفونت کلامیدیا

جهت تشخیص عفونت کلامیدیا، زنان 25 ساله یا کم تر، که فعالیت جنسی دارند، باید سالانه آزمایش غربالگری انجام دهند. زنان باردار باید قبل از زایمان حتماً آزمایش کلامیدیا بدهند.

در صورتی که فرد از ابتلای شریک جنسی خود به این بیماری آگاه است، یا شریک جنسی خود را تغییر داده است، بهتر است جهت اطمینان مجدداً آزمایش دهد.

زنان و مردانی که چند شریک جنسی دارند و از کاندوم استفاده نمی کنند، باید به طور منظم آزمایش غربالگری کلامیدیا را انجام دهند.

عفونت کلامیدیا

آزمایش های غربالگری کلامیدیا شامل آزمایش ادرار، نمونه برداری با سوآب از دهانه ی رحم، نمونه برداری به وسیله سوآب باریک از ترشحات آلت تناسلی مردان، و در صورت نیاز نمونه برداری با سوآب از مقعد، می باشد. فرد مبتلا، در طی درمان باید هر سه ماه آزمایش بدهد تا روند بهبودی بررسی شود.

به طور معمول، با مصرف آنتی بیوتیک و طی 5 تا 10 روز، بیماری درمان می شود، اما گاهی ممکن است درمان 2 تا 3 هفته طول بکشد. در طی مدت درمان، بیمار باید از داشتن رابطه جنسی خودداری کند و شریک جنسی او نیز، حتی اگر علائمی نداشته باشد، باید تحت درمان قرار گیرد. از آنجایی که احتمال ابتلای چندین باره به عفونت کلامیدیا وجود دارد، باید از روابط جنسی پرخط خودداری کرده و از کاندوم استفاده شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید