علل ترشحات واژن بعد از زایمان

0
15,310
265514.jpeg alt_text
265514.jpeg caption

به شش هفته ابتدایی پس از زایمان دوره نفاس یا puerperium  گفته می شود. در این دوران بدن مادر دستخوش تغییرات بسیاری می شود تا به دوران قبل از بارداری برگردد. هورمون های بارداری تا حد زیادی کاهش می یابند و رحم شروع به کوچک شدن میکند.  بلافاصله پس از زایمان، مادر ترشجات خونی از واژن خواهد داشت که شبیه خونریزی دوران قاعدگی است و ۳-۴ روز طول می کشد.

لوشیا روبرا چیست؟

این ترشحات که لوشیا روبرا نام دارند در اثر ریزش دیواره رحم ایجاد می شوند و شامل خون، باکتری و قسمت هایی از بافت های داخل رحم است. ترشحات قرمز رنگ نباید بیش از دث خفته وجود داشته باشند. میزان این ترشحات باید به اندازه خونریزی قاعدگی باشد، در صورت وجود خونریزی شدید ( پد بهداشتی در عرض یک ساعت از خون اشباع شود) و یا ضعف و سیاهی رفتن چشمها وجود داشته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه شود. چون ممکن است نشانه ای از خونریزی ثانویه بعد از زایمان باشد و بعلت باقی ماندن تکه ای از جفت در رحم و یا انقباض ناکافی رحم ایجاد شده باشد.  از روز سوم به مرور رنگ ترشحات تیره تر و یا قهوه ای رنگ می شود و مقدار نرشحات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این ترشحات تا روز ششم ادامه دارند و حداکثر باید لکه ای به قطر پنج سانتیمتر روی پد از خود به جا بگذارند. به مرور از روز هفتم ترشحات کمرنگ تر شده و صورتی رنگ می شوند. به این ترشحات لوشیا سروزا گفته می شود و تا روز دهم پس از زایمان ادامه خواهند داشت. مقدار این ترشحات به تدریج کاهش می یابد. بعد از روز دهم، لوشیا بعلت وجود گلبول های سفید به رنگ سفید در می آید. این ترشحات لوشیا آلبا نام دارند و تا هفته پنجم ادامه خواهند داشت. 

ترشحات بد بو و چرکی

اگر ترشحات بدبو و چرکی باشد و با درد زیر شکم همراه باشد می تواند نشانه عفونت رحمی باشد که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد. احتمال دارد گاهی ترشحات قهوه ای رنگ کمی نیز هنگام شبردهی خارج گردد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید