بوی بد واژن نشان از کدام بیماری ها است؟

0
1,169
364176.jpeg alt_text
364176.jpeg caption

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانم ها با آن درگیر هستند و عامل مراجعه به متخصص زنان است، شکایت از بوی بد واژن است. شاید حتی بخاطر این موضوع از داشتن رابطه جنسی خجالت بکشند یا اجتناب کنند. این موضوع از اعتماد به نفس فرد نیز کم می کند. واژن نیز مانند حفره ای است که بوی خاص خودش را دارد و عواملی از جمله تغذیه و روش زندگی فرد نیز میتوانند بر بوهای بدن از جمله بوی واژن تاثیر بگذارند. در واژن باکتری های همزیستی زندگی میکنند که وجود آنها موجب سلامتی و جلوگیری از عفونت زنانگی می شود. وجود این باکتری ها اجازه رشد عوامل عفونی دیگر و باکتری های بیماری زا را نمی دهد. در برخی موارد بانوان با شست و شوی بیش از حد واژن سعی در از بین بردن بوی واژن خود را دارند، در صورتی که این بو طبیعی است و میتواند ناشی از فعالیت باکتری های واژن باشد  و گاهی با شست و شوی زیاد و از بین رفتن این باکتری ها زمینه برای رشد باکتری ها و عوامل عفونی بیماری زا فراهم می شود‌. بوی واژن همچنین ممکن است در مراحل مختلف سیکل قاعدگی با تغییر ترشحات ناشی از تعییر هورمون های جنسی تغییر کند.

 

 

بوی بد واژن

آنچه در این مقاله خواهید خواند

علل بوی بد واژن

در بسیاری از موارد بوی واژن طبیعی می باشد و جای نگرانی وجود ندارد ولی در صورت بروز هرگونه تغییر و بروز بوی ناخوشایند و نامطبوع که اخیرا ایجاد شده به پزشک مراجعه نمایید.

 

 بوی بد ماهی از واژن

عفونت باکتریایی واژن در اصطلاح پزشکی واژینوز باکتریایی نامیده می شود که با علائمی از جمله بوی بد واژن، سوزش، ترشحات بدبو و بدرنگ زرد متمایل به سبز همراه است که با درمان انتی بیوتیکی بهبود پیدا می کند.

 

 عفونت قارچی

عفونت قارچی واژن که بیشتر رطوبت عامل بروز آن است موجب بروز بوی شیرین مانند، خارش و ترشحات سفید پنیر مانند و دلمه ای می شود. یکی از نکات برای جلوگیری از عفونت قارچی خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از استحمام، شنا یا اجابت مزاج است. در صورت بروز عفونت قارچی با استفاده از داروهای ضد قارچ موضعی یا خوراکی میتوان عفونت را درمان کرد.

 

 تغییرات هورمونی

تغییرات سیکل قاعدگی و همچنین بروز یائسگی بعلت خشکی واژن میتواند موجب تغییر بوی واژن شود.

 

 عفونت های مقاربتی

برخی از عفونت های جنسی نیز از جمله تریکومونیازیس میتواند موجب بوی بد واژن شود که نیاز به درمان دارد.

 

عادات غذایی

مصرف زیاد برخی مواد غذایی بو دار از جمله پیاز و قهوه میتواند موجب تغییر بوی واژن و ترشحات بدن از جمله عرق شود. مواد قندی نیز ریسک عفونت قارچی را افزایش داده و زمینه را برای بروز بوی بد فراهم می کنند.

 

نکاتی برای جلوگیری بوی بد واژن

لباس زیر خود را مرتب عوض کنید و بعد از استحمام خود را خشک کنید. خیس بودن ناحیه ریسک عفونت های قارچی را افزایش می دهد. هنگام شست و شو، از جلو به عقب شست و شو را انجام دهید تا باکتری های مقعد به واژن راه پیدا نکنند. از صابون ها و مواد شوینده معطر استفاده نکنید زیرا PHطبیعی واژن را بهم میزنند و ریسک بروز عفونت را افزایش می دهند. در زمان قاعدگی بهتر است نوار بهداشتی مرتب تعویض شود و مدت طولانی باقی نماند. رطوبت نوار بهداشتی ریسک عفونت را افزایش می دهد. از دوش های واژینال استفاده نکنید. حتی لوبرکانت های معطر که برای تسهیل در رابطه جنسی استفاده می شوند نیز ممکن است موجب تغییر توازن واژن و بروز عفونت شوند. بعد از برقراری رابطه جنسی ادرار کنید و ناحیه تناسلی را با آب بشوئید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید