کدام داروها را باید ناشتا مصرف کرد؟

0
9,226
541702.jpeg alt_text
541702.jpeg caption

کدام داروها را باید ناشتا مصرف کرد؟

از آنجایی که مواد غذایی، حاوی مواد معدنی، پروتئین، ویتامین و … هستند، ممکن است مصرف همزمان دارو با آنها، باعث اتصال عناصر غذایی به ساختار شیمیایی دارو، و کاهش اثرگذاری دارو، و یا بروز عوارض مختلف شود. به همین دلیل، برخی از داروها همیشه باید به صورت ناشتا و با معده خالی مصرف شوند تا مؤثر باشند؛ زیرا تنها در این حالت، به طور کامل جذب شده و اثربخش خواهند بود. معمولاً برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد رتروویروس، داروهای آسم و درمان پوکی استخوان، باید به صورت ناشتا مصرف شوند. به طور کلی، مصرف دارو با معدة پُر، به دلایل مختلفی باعث کاهش اثر دارو می شود. در ادامه، به بیان مهم ترین مشکلات ناشی از مصرف دارو همراه با غذا، پرداخته شده است:

 

کاهش جذب داروها

 وجود غذا در معده، در جذب داروها اختلال ایجاد می کند. برای مثال، جذب داروهایی همچون پنی سیلین، آموکسی سیلین و داروهای فشارخون، همچون کاپتوپریل، در صورت وجود غذا در معده با تأخیر صورت گرفته و باعث کاهش اثرگذاری دارو می شود. از سوی دیگر، مواد معدنی موجود در مواد غذایی ممکن است با داروها ترکیب شده و باعث کاهش جذب دارو شوند، برای مثال: مصرف تتراسایکلین و سیپروفلوکساسین، همراه با لبنیات و یا گوشت، به دلیل اتصال کلسیم و آهن با ترکیب شیمیایی دارو، جذب دارو را کاهش می دهد. مصرف مکمل های کلسیم، همراه با حبوبات، اسفناج و غلات، باعث کاهش جذب دارو می شود. مصرف مکمل های آهن همراه با چای، قهوه، حبوبات، تخم-مرغ و لبنیات مانع از جذب آن می شود. بنابراین باید به دستور مصرفی که پزشک توصیه کرده توجه کرد، و در صورتی که تأکید شده دارویی ناشتا مصرف شود، حتماً رعایت شود.

 

تغییر سرعت متابولیسم داروها

گاهی مصرف برخی مواد غذایی، باعث تشدید یا مهار عملکرد آنزیم تجزیه کننده دارو می شود، در نتیجه، باعث کاهش یا افزایش اثر دارو می شود. یکی از مهم ترین مثال ها در این رابطه، گریپ فروت است که مصرف آن همراه با برخی داروها، همچون داروهای ضدکلسترول از خانواده استاتین ها، می تواند اثر دارو را دو برابر کند. از سوی دیگر، مصرف داروهای ضد آسم همراه با گوشت قرمز کباب شده، باعث افزایش متابولیسم دارو، و در نتیجه کاهش اثرگذاری آن می شود. همچنین، مصرف برخی آنتی بیوتیک ها همچون پنی سیلین، همراه با آبمیوه، باعث کاهش اثربخشی آن می شود. اما مصرف کینیدین همراه با آب مرکبات، به دلیل کاهش سرعت متابولیسم دارو، باعث افزایش زمان اثرگذاری دارو می شود. بنابراین، برای تسریع روند بهبودی، توجه به دستور مصرف دارو بسیار مهم است.

 

افزایش یا کاهش سرعت دفع دارو از طریق ادرار

 برخی از داروها مانند جنتامایسین و پروکاینامید، تنها در صورت اسیدی بودن ادرار دفع می شوند، بنابراین، در صورتی که اسیدیته ادرار به دلیل مصرف زیاد آبمیوه، رژیم غذایی کم پروتئین و یا مصرف آنتی اسید، کاهش پیدا کرده باشد، دارو از طریق کلیه بازجذب شده و باعث بروز عوارض دیگری می شود. در ادامه به معرفی داروهایی که باید به صورت ناشتا مصرف شوند پرداخته شده است:

 

کدام داروها را باید ناشتا مصرف کرد؟

 

 

برخی از آنتی بیوتیک ها

 گاهی قرار گرفتن دارو در معرض اسید معده، باعث کاهش اثرگذاری آن می شود، زیرا، مواد غذایی موجود در معده، مانع از جذب کامل دارو از طریق روده و ورود آن به خون می شوند. از جمله این داروها، می توان به پنی سیلین V اشاره کرد. تتراسایکلین ها نیز دسته ی دیگری از آنتی بیوتیک ها هستند که باید با معده خالی مصرف شوند، زیرا مصرف آن ها همراه با غذا، باعث کاهش اثرگذاری دارو می شود. برای مثال، مصرف این آنتی بیوتیک ها همراه با لبنیات، باعث می شود که کلسیم موجود در لبنیات با دارو ترکیب شده و مانع از جذب دارو شود، در نتیجه دارو بدون اثرگذاری از طریق دستگاه گوارش دفع می شود.

 

داروهای درمان کننده پوکی استخوان

داروهایی که جهت درمان پوکی استخوان استفاده می شوند، جذب پایینی دارند و از جمله داروهایی هستند که باید با معده خالی و همراه با آب مصرف شوند، مانند: ریزودرونات و آلندورنات.

 

داروهای مهار کننده پمپ پروتون

 داروهایی همچون لنسوپرازول و امپرازول، در این دسته قرار می گیرند.  برای اثرگذاری بهتر، باید این داروها را با معده خالی و حداقل نیم ساعت قبل از صرف وعده غذایی، مصرف کرد.

 

داروی لووتیروکسین

 این دارو، برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شود و مصرف آن همراه با غذا، باعث کاهش جذب آن می شود، به همین دلیل باید این دارو را به صورت ناشتا و با معده خالی مصرف کرد.

 

مکمل های آهن

 مصرف آهن با معده خالی ممکن است باعث بروز حالت تهوع شود، اما مصرف ناشتای آن، به ویژه همراه با آبمیوه، باعث افزایش میزان جذب آن می شود.

 

داروهای رفلاکس

 مصرف این داروها به صورت ناشتا و با معده خالی، باعث افزایش اثرگذاری آن و برطرف شدن سوزش سردل می شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید