تاثیر تغییر فصل در قاعدگی

0
18,450
611820.jpeg alt_text
611820.jpeg caption

بر اساس مطالعات صورت گرفته، تغییرات آب و هوا و فصل ها، روی فعالیت تخمدان ها و چرخه قاعدگی اثر می گذارد؛ البته این موضوع در هر فردی می تواند متفاوت باشد. معمولاً در فصل تابستان، گرمای هوا و تماس با نور آفتاب، باعث افزایش ترشح FSH بیشتر از هیپوفیز، بزرگ شدن فولیکول های تخمدان، افزایش فعالیت تخمدان ها و کوتاه تر شدن چرخه قاعدگی می شود.

علاوه بر این، اثر تغییرات آب و هوا بر متابولیسم بدن و هورمون های جنسی نیز یکی از علل بروز تغییرات در چرخه قاعدگی است. از سوی دیگر، در فصل تابستان احتمال ابتلا به عفونت های قارچی واژن زیاد است که این مسئله می تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی شود. از سوی دیگر، در فصل زمستان، به دلیل کوتاه بودن روزها و سردی هوا، زمان کم تری برای بیرون رفتن و استفاده از نور خورشید وجود دارد،

در نتیجه تغییر فصل و ورود به فصل زمستان باعث کاهش فعالیت بدنی، تغییر سبک زندگی و در نتیجه بروز تغییرات جسمی و روحی در زنان می شود. به طور کلی، تغییر فصل باعث تغییر متابولیسم بدن، تغییر خلق وخو و در نتیجه بروز تغییراتی در چرخه قاعدگی و پریود می شود. در ادامه به بررسی آثار تغییر فصل بر پریود پرداخته شده است:

• سندرم پیش از قاعدگی

 معمولاً اکثر زنان چند روز قبل از پریود، دچار سندرم پیش از قاعدگی می شوند که سبب بروز علائمی همچون نفخ، تحریک پذیری، تغییرات خلق و خو، اضطراب و احساس افسردگی می شود. برای مثال در فصل زمستان که اکثر روزها سرد است، بیشتر خانم ها کمتر در فضای آزاد قرار می گیرند و این موضوع علاوه بر احساس تنهایی و افسردگی، به دلیل دور بودن از نور خورشید باعث می شود دچار کمبود ویتامین D و افزایش سودا در بدن شوند.

در نتیجه، این مسائل باعث تشدید سندرم پیش از قاعدگی در فصل زمستان می شود. بر اساس مطالعات اخیر، مصرف کلسیم در زنان، چه به صورت مکمل و چه به صورت مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، و ورزش کردن، باعث بهبود سندرم پیش از قاعدگی در فصل زمستان می شود. اما در مقابل، در فصول گرم سال، به دلیل افزایش فعالیت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، معمولاً علائم سندرم پیش از قاعدگی بهبود پیدا می کند.

تاثیر تغییر فصل در قاعدگی

• چرخه قاعدگی

 تغییرات فصل علاوه بر تأثیر بر سندرم پیش از قاعدگی، روی چرخه قاعدگی نیز اثر می گذارد. به طور کلی، اختلاف بین فشار هوا، دما و میزان نور خورشید در فصول سرد و گرم سال، باعث بروز تغییرات در چرخه قاعدگی می شوند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، نور خورشید تأثیرگذارترین عامل در چرخه قاعدگی محسوب می شود، در فصل تابستان به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض نور آفتاب، تخمدان ها فعال تر و چرخه های قاعدگی کوتاه تر هستند. اما در فصل زمستان و هوای سرد، فعالیت تخمدان ها حدود 30-20 درصد کاهش پیدا کرده و به دلیل کاهش ترشح هورمون FSH، دوره های قاعدگی طولانی تر می شوند.

• درد قاعدگی

 هوای سرد در فصل زمستان باعث افزایش انقباض عروق و باریک شدن رگ های خونی می شود، در نتیجه درد قاعدگی با ورود به فصل زمستان و آب و هوای سرد، افزایش پیدا می کند.

• بهم خوردن تعادل هورمونی

 با ورود به فصل زمستان، به دلیل سرمای هوا و کاهش زمان قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ممکن است فعالیت غدد درون ریز، همچون غده تیروئید کاهش پیدا کرده و در نتیجه متابولیسم بدن کُند شود، این موضوع باعث بهم خوردن تعادل هورمون ها و طولانی شدن چرخه قاعدگی می شود.  بنابراین تغییرات فصل می تواند باعث بروز تغییراتی در پریود، همچون تشدید سندرم پیش از قاعدگی، کاهش تخمک گذاری، طولانی شدن قاعدگی و افزایش درد در طول قاعدگی شود. که این مسائل معمولاً با ورود به فصل پاییز و زمستان آزاردهنده تر هستند، اما با گذشت چند ماه و سازگار شدن بدن با آب و هوا، چرخه قاعدگی به حالت طبیعی خود باز می گردد. در صورتیکه با تغییر فصل دچار تغییرات پریود شده اید و با گذشت یک یا دو ماه، بهبود پیدا نکردید، بهتر است به پزشک متخصص زنان و غدد مراجعه کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

5/5 - (5 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید