درمان میگرن با فیزیوتراپی

0
1,254
508498.jpeg alt_text
508498.jpeg caption

 درمان میگرن با فیزیوتراپی

 

اختلال در سیستم عصبی مرکزی باعث بروز میگرن، سردرد و علائم نورولوژیکی ناشی از آن می شود. ابتلا به میگرن باعث بروز سردرد های شدید در بیمار می شود که ممکن است در یک سمت سر، دو طرف، به صورت درد تپشی، ضربان دار و یا کوبنده باشد، به گونه ای که شاید فرد قادر به انجام فعالیت های روزمره خود نباشد. فرد مبتلا به میگرن، نسبت به نور و صدا حساس است و دچار تهوع و استفراغ می شود. معمولاً میزان ابتلا به میگرن، در زنان سه برابر مردان است، و از دوران نوجوانی علائم بیماری آغاز می شود. البته، برخی مبتلایان به میگرن ممکن است سالی یک بار دچار سردرد و حملات میگرن شوند؛ اما برخی دیگر، هر هفته دچار سردرد شوند.

 

علل شروع میگرن

عوامل مختلفی می توانند باعث شروع میگرن شوند، از جمله: استرس و فشار روحی، و یا آرامشِ بعد از یک دوره پُرتنش، افسردگی، بهم خوردن الگوی خواب، تغییر ساعت مصرف وعده های غذایی، یا حذف آن ها، مصرف نوشیدنی های الکلی، پنیر، صداهای بلند یا نورهای درخشان، ضربه خوردن به سر، فعالیت جسمی شدید، یائسگی و پریود.

 

 درمان میگرن با فیزیوتراپی

 

 

درمان میگرن

متأسفانه هیچ درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد، اما با استفاده از برخی روش ها می توان آن را کنترل کرد و حملات آن را به حداقل رساند. بهترین کار برای جلوگیری از تشدید حملات میگرن، این است که به محض شروع میگرن، به محل تاریک و ساکتی رفته و با استفاده از کمپرس سرد، دوش آب گرم و یا فشار دادن نقاط ضربان دار کنار پیشانی یا گردن، درد را کاهش دهید. گاهی ممکن است پزشک برای کنترل بیماری، دارو تجویز کند که باید هر روز مصرف شود. از آنجایی که بروز حملات میگرن، روی کیفیت زندگی فرد اثر می گذارد، ممکن است بیمار برای بهبود شرایط، داروی بیشتری مصرف کند، اما، مصرف زیاد دارو نه تنها مفید نیست، بلکه ممکن است در صورت عدم مصرف دارو، فرد دچار سردرد سوءمصرف دارو شود، به همین دلیل استفاده از روش های غیردارویی، برای درمان میگرن توصیه می شود. یکی از این روش ها، استفاده از فیزیوتراپی است.

 

درمان میگرن با فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی، پس از بررسی سابقه پزشکی بیمار، شناسایی محرک های میگرن و بررسی وضعیت ستون فقرات بیمار، روند درمان آغاز می شود. فیزیوتراپی با اثر بر عضلات و مفاصل، به درمان میگرن کمک می کند، اما در دارو درمانی، اثر دارو بر سیستم عصبی مرکزی باعث بهبود حملات میگرن می شود. بهبود میگرن بیمار با فیزیوتراپی، به میزان درگیری عضلات و مفاصل، در بروز سردرد او بستگی دارد، اما معمولاً بیماران بعد از 5 جلسه فیزیوتراپی، بهبود پیدا کرده، و تعداد و یا شدت حملات میگرن، در آن ها کاهش پیدا می کند، و بیمار در زمان مواجه با عوامل محرکی همچون نور، صدا و … دچار میگرن و سردرد نمی شود. فیزیوتراپی، با استفاده از کمک به بازیابی توان مفاصل، بهبود عدم تعادل عضلات، آموزش وضعیت صحیح اندام ها و حرکات اصلاحی، به درمان میگرن کمک می کند. گاهی سفت شدن عضلات و اختلال در عملکرد آن ها، باعث بروز حملات میگرن می شود. در نتیجه، فیزیوتراپیست با برطرف کردن مشکلات گردن، فک و سفت شدگی عضلات، عامل بروز میگرن را از بین برده و موجب کاهش درد می شود. به عبارت دیگر، فیزیوتراپیست با نرمال کردن عضلات اسکلتی، فشار و استرس روی بافت نرم و مفاصل را کاهش داده و باعث بهبود میگرن می شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، فیزیوتراپی با آموزش ورزش های گردن و کمر، باعث کاهش شدت و تعداد حملات میگرن می شود. همچنین، با درمان دستی، ماساژ مفاصل و بافت نرم اندام ها، باعث بهبود مشکلات مفاصل و عضلات ستون فقرات کمک کرده و سردرد ناشی از میگرن را بهبود می دهند. علاوه بر این، فیزیوتراپیست با آموزش تمرینات تقویتی، حرکات کششی و آموزش طرز صحیح قرار گرفتن بدن، به بهبود میگرن کمک می کنند.

 

مزایای درمان میگرن با فیزیوتراپی

 

به طور کلی، مزایای درمان میگرن با فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

کاهش مصرف دارو و خلاصی از شر عوارض داروها

کاهش شاخص کلی درد

کاهش شدت، دفعات و طول حملات میگرن

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید