اگزما در بهار

0
2,086
711752.jpeg alt_text
711752.jpeg caption

زمانی که پوست دچار التهاب، خشکی، خارش و قرمزی شود، در اصلاح به آن اگزما گفته می شود. اگزما مشکل شایعی است که خیلی از افراد، به ویژه کودکان کم سن و سال، به آن دچار می  شوند. میزان شیوع این بیماری در مردان و زنان یکسان است، اما در صورتی که یکی از اعضای خانواده دچار آسم یا آلرژی باشند، احتمال ابتلای فرد به اگزما بیشتر است. معمولاً اگزما در بزرگسالان روی دست  ها، در کودکان در قسمت داخلی آرنج و پشت زانوها، و در نوزادان در صورت، گردن و پوست سر بروز پیدا می  کند. گاهی ممکن است زنان باردار در طول دوره بارداری، دچار اگزمای آتوپیک گرانیدی شوند که به آن اگزمای حاملگی گفته می  شود. اگزما انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی چند نمونه از آن  پرداخته شده است:

• درماتیت آتوپیک

 نوعی اگزما است که زمینه وراثتی دارد و معمولاً در اوایل زندگی آغاز می  شود و باعث بروز بثورات روی گونه  ها، آرنج، زانو، مچ پا و گردن می شود.

• درماتیت تماسی آلرژیک

 اگر فردی به طور مکرر در معرض مواد آلرژن قرار بگیرد، سیستم ایمنی بدن او نسبت به این مواد واکنش نشان داده و باعث بروز درماتیت می شود. قرار گرفتن در معرض گرده گیاهان، کپک  ها، مصرف برخی از غذاها و شوره حیوانات می تواند باعث بروز اگزما شود.

• درماتیت تحریک پذیر

 اگر فرد به طور مکرر پوست خود را بشوید و یا پوستِ او با مواد سمی تماس پیدا کند، دچار این نوع اگزما می شود.

اگزما در بهار

پیشنهاد مطالعه: تب یونجه در بهار و تابستان

علل بروز اگزما

علت دقیق بروز اگزما مشخص نیست و با توجه به انواع مختلف اگزما، بروز آن دلایل مختلفی می  تواند داشته باشد، اما بروز آن در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به آسم، آلرژی، تب یونجه و … دارند، بیشتر از سایر افراد است. همچنین گاهی قرار گرفتن در محیط  هایی که حاوی مواد آلرژن هستند و یا تماس با برخی مواد، باعث بروز واکنش آلرژیک و اگزما می  شود. البته گاهی استرس و آب و هوا هم می  تواند باعث تحریک پوست، خارش و بروز اگزما شود. در فصل بهار و به دلیل تغییرات آب و هوایی، پوست مستعد خشکی می  شود و اکثر افراد دچار درماتیت تماسی، آکنه، خشکی پوست و آفتاب سوختگی می شوند.

مشکلات پوستی فصل بهار

 در فصل بهار، اکثر افراد دچار مشکلات زیر می  شوند:

• برلوک درماتیت

این مشکل ناشی از واکنش شیمیایی بین اشعه ماوراء بنفش خورشید و محصولات مرطوب کننده یا عطرها است. برای جلوگیری از بروز این نوع تحریک پوستی، در صورتی که متوجه شدید که علت این حساسیت چیست، از استفاده مجدد از آن محصول خودداری کنید.

• درماتیت تماسی

در فصل بهار تماس با گرده گیاهان می  تواند باعث بروز تحریکات پوستی و اگزما شود. با استفاده از کرم  های ضد خارش و آنتی هیستامین می توان این نوع خارش را درمان کرد.

• درماتیت آتوپیک

این نوع تحریک پوستی که ممکن است وراثتی باشد و یا ناشی از قرار گرفتن در معرض گرده گیاهان، رطوبت و …، باعث قرمز شدن پوست و خارش آن می شود. برای حل این مشکل می  توان از لوسیون  های مخصوص اگزما استفاده کرد.

علائم و عوارض اگزما

به طور کلی، افرادی که دچار اگزما هستند علائمی مانند خارش، خشکی و قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن، برجستگی  های ریز یا تاول روی پوست دارند. اگزما باعث بروز عوارضی همچون آسیب دیدن پوست به دلیل خاراندن فراوان و در نتیجه بروز عفونت به دلیل ورود عوامل بیماری  زا به پوست می  شود. همچنین خاراندن زیاد ممکن است باعث بروز زخم  های سطحی یا عمیق شود. خارش ناشی از اگزما می  تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شب و فعالیت  های روزمره شود. همچنین، ممکن است جای زخم ناشی از اگزما، در برخی از افرادی که پوست تیره  تری دارند، تا چند ماه باقی بماند.

درمان اگزما

برای درمان اگزما درمانی وجود ندارد، بنابراین با شناسایی علت بروز آن و پرهیز از آن  ها، و استفاده از برخی روش  ها، می-توان مانع از بروز اگزما شد، آن را کنترل کرد و ناراحتی ناشی از آن را کاهش داد. برای مثال، اگر مصرف غذای خاصی باعث بروز اگزما می  شود، بهتر است آن را از برنامه غذایی خود حذف کنید. از سوی دیگر، اغلب اوقات خشکی پوست باعث خارش می  شود، بنابراین با استفاده از مرطوب  کننده  ها می  توانید مانع از خشکی پوست، خارش و اگزما شوید. همچنین باید توجه داشت که استفاده از محصولات معطر، حاوی رنگ و الکل، می  توانند باعث تحریک پوست و بروز اگزما شوند، بنابراین بهتر است از محصولاتی که عطر و بوی طبیعی دارند استفاده کنید. استفاده از پمادهای حاوی کورتیزون استروئید همچون هیدورکورتیزون می تواند تورم، خارش و التهاب ناشی از اگزما را کاهش دهد. در برخی افراد که دچار اگزمای شدید هستند، استفاده از قرص های استروئیدی و تزریقی، در کوتاه  مدت می  تواند مفید باشد. بیمارانی که با درمان  های سنتی بهبود پیدا نمی  کنند، می  توانند از ایمیونومدیولیتو موضعی استفاده کنند که داروی جدیدتری است و عوارض کمتری نسبت به استروئیدها دارد. همچنین، استفاده از آنتی هسیتامین  ها و آنتی  بیوتیک  ها نیز در برخی افراد می  تواند به درمان اگزما کمک کند. در افرادی که دچار اگزمای شدید هستند، می  توان از روش فوتوتراپی نیز استفاده کرد، در این روش از نور ماوراء بنفش برای درمان اگزما استفاده می  کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید