روش های درمان سلولیت

0
2,391
536189.jpeg alt_text
536189.jpeg caption

برجستگی ها و برآمدگی های سطح پوست سلولیت گفته می‌شود از لحاظ ظاهری سطح یکپارچه ندارد و با وجود حفره ها در سطح سلولیت، به پوست نمای پوست پرتقالی می دهد. این عارضه پوستی هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود و حدود ۸۰ درصد زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه کردند. ران ها و باسن شایعترین قسمتی بوده که دچار سلولیت می شود، اما در افراد چاق و کم تحرک این تظاهرات در قسمت‌های دیگر همچون بازوها و زیر شکم وجود دارد.

سلولیت از چه سنی ایجاد می شود؟

سلولیت پس از سن بلوغ ایجاد می‌شود و به طور معمول در کودکان دیده نمی‌شود با افزایش سن شیوع آن بیشتر شده و در دهه چهارم و پنجم زندگی به اوج خود می رسد.

بافت شناسی پوست

از نظر بافت شناسی، پوست از سه لایه اپیدرم درم و آندودرم تشکیل می‌شود اپیدرم سطحی ترین لایه پوست بوده و در اثر تجمع نامنظم و توده مانند چربی در این لایه سلولیت ایجاد می‌شود .این توده های چربی موجب وارد شدن فشار به سطح پوست شده و با ایجاد تورم های متعدد یکپارچگی پوست را از بین برده و موجب ایجاد سلولیت می شوند. عوامل مختلفی در ایجاد سلولیت دخیل هستند. ژنتیک از مهمترین عوامل ایجاد آن هست، تغذیه نامناسب و رژیم پر چربی تحرک کم و همچنین تغییرات هورمونی از دیگر فاکتورهای  موثر هستند.

روش های درمان سلولیت

یکی از روش‌های موثر در درمان سلولیت  است.

درمان و رفع سلولیت

اولین قدم در درمان و رفع سلولیت، اصلاح رژیم غذایی و کمک به کاهش وزن است. استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه ، چربی های غیر اشباع و… باعث کاهش وزن و از بین رفتن سلولیت است. پرهیز از نوشیدنی‌های حاوی کافئین ، فست‌فود و… نیز توصیه می‌شود.

• ورزش کردن و افزایش فعالیت بدنی با افزایش جریان خون بافت ها، متابولیسم چربی ها را بالا برده و موجب تخریب چربی های انباشته شده و رفع سلولیت می‌شود.

• ورزش یوگا نیز از طریق کاهش استرس و آرامش اعصاب بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند.

• استفاده از ترکیبات موضعی به صورت ژل و کرم در صورتی که همراه ماساژ موثر باشد، در طولانی مدت موجب بهبودی سلولیت می شود.

• روغن های گیاهی همچون روغن زیتون، نارگیل، اسطخدوس  بادام تلخ و… با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود در بهبود سلولیت موثر هستند.

ماساژ دادن منجر به افزایش جریان خون شده و به رفع سلولیت کمک می کند.

استحمام با آب گرم و ماساژ توده های چربی زیر آب داغ منجر به رفع سلولیت ها می شود.

• مصرف دخانیات و الکل در متابولیسم طبیعی بافت های بدن اختلال ایجاد می‌کند .شواهد بالینی نشان داده است که ترک سیگار و الکل موجب بهبودی سریعتر سلولیت های پوستی میشود.

• استفاده از دمنوش های گیاهی شامل زنجبیل و لیمو و چای سبز با افزایش متابولیسم بدن به چربی سوزی و رفع سلولیت کمک می کند .

• همچنین ترکیب سرکه سیب و عسل در رفع سلولیت ها موثر بوده و منجر به کاهش وزن می شود.

• غذاهای دریایی حاوی امگا ۳ و مواد آنتی اکسیدان بوده و موجب کاهش وزن و بهبود سوخت و ساز چربی‌ها و رفع سلولیت می‌شود.

• مصرف کافی مایعات در طی روز لازمه چربی سوزی بوده و این افراد توصیه می‌شود روزانه نیز میزان مناسب مایعات استفاده کنند.

• در موارد شدید می‌توان از روش‌های مداخله‌گر همچون کربوکسی تراپی،  لیزر، لیپوماساژ و… برای از بین بردن سلولیت و کاهش توده چربی استفاده کرد.

استفاده از روش های مداخله گر در درمان سلولیت

نکته مهم در استفاده از این روش ها این بوده که علاوه بر هزینه بر بودن، تاثیر آنها دائمی نبوده و در افراد مستعد و چاق امکان برگشت سلولیت وجود دارد.

درمان قطعی سلولیت

به طور کلی درمان قطعی برای سلولیت وجود ندارد و کلیه روش‌های تهاجمی قابل برگشت است. به نظر می‌رسد کاهش وزن، اصلاح رژیم غذایی و برنامه مدون ورزشی، موثرترین راه جهت کاهش و جلوگیری از ایجاد سلولیت است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید