نحوه محاسبه سیکل قاعدگی

0
13,126
361514.jpeg alt_text
361514.jpeg caption

نحوه محاسبه سیکل قاعدگی

 

چرخه یا سیکل قاعدگی به فاصله بین شروع پریود در این ماه و شروع قاعدگی در ماه بعد گفته می  شود که در هر فردی متفاوت است. به طور معمول چرخه قاعدگی طبیعی را 28 روزه در نظر می  گیرند، اما ممکن است در برخی افراد طول چرخه بین 21 تا 35 روز باشد، بنابراین چرخه قاعدگی کوتاه  تر یا طولانی  تر از این روزها، می  تواند نشان دهنده وجود مشکل یا اختلال در بدن فرد باشد.

 

چرخه قاعدگی در زنان

چرخه قاعدگی در زنان را می  توان به دو نیمه تقسیم کرد، در نیمه اول که از روز 1 تا 14 چرخه را در برمی  گیرد، بالا رفتن میزان استروژن و ترشح FSH، باعث رشد فولیکول  های تخمدان شده، و در حدود روز چهاردهم، بالا رفتن LH باعث آزاد شدن تخمک می  شود. در این زمان معمولاً ترشحات زنان مشابه سفیده تخم مرغ خام است و ممکن است دردهای خفیفی در ناحیه شکم یا پهلو احساس کنند. همزمان با حرکت تخمک از طریق لوله  های فالوپ به سمت رحم، بالا رفتن میزان پروژسترون، باعث ضخیم شدن دیواره رحم شده و محیط را برای اتصال تخمک بارور شده به دیواره رحم مهیا می  کند. تخمک معمولاً 48 ساعت در رحم زنده می  ماند، در صورتی که اسپرمی در رحم وجود نداشته باشد، بارداری رخ نداده، تخمک دفع می  شود و دیواره داخلی رحم دچار ریزش می  شود، در نتیجه خونریزی ماهانه یا قاعدگی رخ می  دهد. قاعدگی در بانوان از سن بلوغ آغاز شده و تا زمان یائسگی ادامه پیدا می  کند. نشانه  ها و علائم چرخه قاعدگی در هر بانویی متفاوت است و مدت قاعدگی معمولاً بین سه تا هفت روز است. در طول چرخه قاعدگی، و حدود 10 روز قبل از آغاز قاعدگی، بانوان دچار تغییرات جسمی و روانی می شوند، که به آن سندروم پیش از قاعدگی یا PMS گفته می شود. البته به طور دقیق نمی  توان زمان شروع این علائم را بیان کرد. اما در یک فرد با چرخه قاعدگی 28 روزه، با آزاد شدن تخمک در روز چهاردهم، علائم سندروم پیش از قاعدگی شروع شده و معمولاً تا روز چهارم بعد از آغاز خونریزی هم ادامه پیدا می  کند.  PMS در بانوان باعث بروز علائمی همچون شکم  درد، کمردرد، ورم بدن، آکنه، خستگی، کاهش میل جنسی، عصبانیت، اندوه، بی  قراری، حساس شدن سینه  ها و یا ورم کردن سینه  ها می  شود.

 

چرخه قاعدگی

 

 

تقویم قاعدگی

 

همانطور که ذکر شد، تغییرات هورمونی باعث ایجاد چرخه قاعدگی می  شود. اولین روز آغاز خونریزی، روز اول چرخه قاعدگی محسوب می  شود و معمولاً در یک چرخه قاعدگی طبیعی (28 روزه)، در روز چهاردهم تخمک  گذاری اتفاق می  افتد. در صورت عدم بارور شدن تخمک، سطح هورمون  ها کاهش پیدا کرده و خونریزی آغاز می  شود. بنابراین اگر بانوان روزهایی را که دچار علائم سندروم پیش از قاعدگی بودند را در تقویم یادداشت کرده و علامت بزنند، شروع و پایان قاعدگی را نیز در تقویم مشخص کنند، و حدود 7 روز بعد از پایان پریود که زمان تخمک  گذاری است، تغییراتی همچون تغییر میزان ترشحات، درد و … را در تقویم یادداشت کنند؛ کلیه احساسات و علائم خود را در روزهای یک ماه مشخص کرده  اند. بنابراین، در ماه  های بعدی، با یادداشت کردن این مسائل، به راحتی می  توانند تشخیص دهند که در چه روزی تخمک گذاری انجام می  شود، در چه روزی پریود می  شوند و … . بنابراین، اگر قصد بارداری دارند، مطابق تقویم قاعدگی می  توانند برای بارداری اقدام کنند و یا اگر قصد بارداری ندارند، می  دانند که در چه روزهایی با داشتن رابطه جنسی محفاظت نشده، احتمال باردار شدن آن  ها وجود دارد. همچنین، هر گونه تغییر در علائم، یا آغاز و پایان پریود، می  تواند آن  ها را از وجود اختلالات هورمونی آگاه کند. البته، در صورتی تقویم قاعدگی قابل استناد است که چرخه قاعدگی فرد منظم باشد. گاهی عوامل مختلفی مانند: استفاده از دارو، بیماری و مشکلات جسمی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، رژیم غذایی نادرست، ورزش  های سنگین، استرس شدید و یا رسیدن به سن خاصی، می  تواند باعث بهم خوردن چرخه قاعدگی، خونریزی شدید و دردناک، و به طور کلی بروز اختلال در سیکل قاعدگی شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید