تداخل الکل با دارو | مصرف همزمان مشروبات الکلی و مسکن‌ها

4
85,006
مصرف همزمان مسکن و مشروب

مسکن دسته‌ی پرمصرفی از داروها هستند که برای کاهش درد استفاده می‌شوند و با اثر بر سیستم عصبی مرکزی و محیطی، درد را تسکین می‌دهند. مسکن‌ها شامل سه خانواده هستند:

1) استامینوفن ها، که خاصیت ضددرد و ضدتب دارند.

 2) اوپیوئیدی، که مشتقات تریاک هستند و سردسته آن مورفین است، این داروها بر مغز اثر می‌گذارند.

 3) مسکن‌های ضدالتهاب غیر استروئیدی، این داروها بسته به نوع و شدت درد استفاده می‌کنند و اثر محیطی دارند.

این داروها، جزو پرمصرف‌ترین داروها هستند که خیلی از افراد به طور خودسرانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشت که مصرف همزمان آن‌ها با سایر داروها یا مواد و نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند باعث ایجاد تداخل و بروز مشکلات دیگری شود.

تداخل قرص مسکن و مشروبات الکلی

مصرف همزمان مسکن ها و مشروبات الکلی

مصرف همزمان مسکن‌ها و مشروبات الکلی، یکی از مواردی است که می‌تواند باعث بروز عوارض خطرناکی شود. از آن جایی که ممکن است اثر داروی مصرفی یا الکل بیشتر از یک روز در بدن باقی بماند، استفاده از هر دارو یا ماده‌ی ممنوع دیگری در این فاصله، می‌تواند باعث ایجاد تداخل و بروز عوارض بعضاً خطرناک و غیرقابل جبرانی همچون مرگ شود. پزشکان و داروسازان معتقدند، تداخل استامینوفن و الکل، یکی از خطرناک ترین تداخلات است، زیرا می‌تواند باعث آسیب جدی کبد و حتی از کار افتادن آن شود. زیرا استامینوفن در کبد تجزیه شده و متابولیت‌های سمی تولید می‌کند که در کبد انباشته می‌شوند، با افزایش این مواد، حذف آن‌ها توسط کبد سخت شده و به مرور زمان باعث آسیب دیدن کبد و از کار افتادن آن می‌شوند.

تداخلات دارویی مشروب و دارو

تداخل دارویی مشروبات الکلی

مشروبات الکلی جزو موادی هستند که ممکن است با داروها تداخل پیدا کرده و باعث بروز عوارضی همچون تهوع، خونریزی معده، تنگی نفس و حتی مرگ شود. مصرف الکل باعث افزایش سرعت تجزیه مواد در کبد، کاهش اثر داروها و بروز بیشتر عوارض آن‌ها، آثار منفی بر سیستم عصبی مرکزی و بهم خوردن شرایط طبیعی بدن و بروز واکنش‌های غیرقابل پیش بینی بدن می‌شود.

عوارض مصرف همزمان شراب با دارو

تداخل مشروبات الکلی با مورفین

مصرف هم زمان الکل با مسکن‌های افیونی که نیاز به تجویز پزشک دارند، باعث بروز عوارضی همچون: خواب آلودگی، سرگیجه، تنگی نفس، رفتار غیرعادی، احتمال بروز اور دوز و مشکلات حافظه می‌شود.

به دلیل تداخل مورفین با الکل این دو هرگز نباید با یکدیگر مصرف شوند. مورفین نیز همانند الکل یک عامل افسردگی است و هر دو به آرامی سیستم عصبی مرکزی را سرکوب کرده و ضربان قلب را به سطوح خطرناکی کاهش می‌دهند. از طرفی سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار داده و می‌توانند تنفس را با دشواری مواجه سازند. الکل همچنین سرعت جذب مورفین توسط جریان خون را افزایش داده و می تواند منجر به گیجی، سرگیجه و پارانویا شود.

چند ساعت بعد از مصرف الکل می‌توان قرص خورد؟

تداخل استامینوفن و ایبوپروفن با مشروبات الکلی

مصرف همزمان الکل با داروهای مسکن و پرمصرفی همچون استامینوفن و ایبوپروفن می‌تواند باعث بروز عوارضی همچون مشکلات کبدی، ناراحتی معده، افزایش ضربان قلب، خونریزی و زخم شود. به طور خلاصه، مصرف همزمان الکل با داروهای مسکن، می تواند باعث بروز آسیب کبدی شود.

وظیفه کبد فیلتر کردن خون و حذف مواد شیمیایی و سمی است، مصرف همزمان الکل با داروهای مسکن، باعث افزایش مواد سمی در کبد و آسیب حاد کبدی می‌شود. آسیب وارد شده به کبد ممکن است در طی چند ساعت و یا چند روز ایجاد شود و با گذشت چند هفته بهبود پیدا کند، اما این آسیب‌ها ممکن است در افرادی که از قبل دچار مشکلات کبدی بوده‌اند، بهبود پیدا نکند و یا حتی باعث مرگ فرد شود. بنابراین افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند بهتر است از داروهای ضددرد دیگری به جای داروهای مسکن استفاده کنند، به علاوه نباید به هیچ عنوان در زمان مصرف داروهای مسکن از الکل استفاده کنند.

تداخل دارو با الکل

عوارض مصرف مشروبات الکلی در زنان و افراد مسن

عوارض ناشی از مصرف همزمان الکل با داروهای مسکن، در بانوان و افراد مسن بیشتر از سایرین است، زیرا سرعت پردازش الکل در بدن زنان، به دلیل کم بودن میزان آبِ بدنِ آن‌ها نسبت به مردان، پایین‌تر است، از سوی دیگر با افزایش سن نیز سرعت پردازش الکل کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه الکل زمان بیشتری در بدن وجود دارد و احتمال بروز عوارض ناشی از مصرف داروهای مسکن با آن، در این افراد بیشتر از سایرین است.

تداخل مشروبات الکلی با قرص آنتی بیوتیک

تداخل قرص سرماخوردگی با الکل نشان دهنده این موضوع است که تعداد کمی از آنتی بیوتیک‌ها وجود دارند که در تداخل شدید با الکل قرار دارند. بعنوان مثال ترکیب کردن الکل و مترونیدازول می‌تواند باعث ایجاد مواد شیمیایی سمی در بدن شود.

دارو و الکل چه تداخلی با هم دارد؟

عواض مصرف قرص‌های استروئیدی با مشروبات الکلی

مصرف برخی از استروئیدها با الکل می تواند باعث ناراحتی معده افراد گردد.

بنابراین، برای کاهش عوارض ناشی از مصرف همزمان داروهای مسکن و الکل، اولاً از مصرف همزمان آن‌ها بپرهیزید، اما در صورت مصرف، باید میزان مصرف هر دو را کاهش دهید، تا عوارض ناشی از آن کاهش پیدا کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

سوالات متداول در مورد تداخل مشروبات الکلی با داروهای مختلف

چند ساعت بعد از مصرف مشروب می‌توان قرص مسکن مصرف کرد؟

طول عمر الکل در بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد و به مواردی همچون میزان و نوع الکل مصرفی، سن و جنسیت فرد، سرعت متابولیزه کردن کبد وابسته است. بعضی از آزمایش‌ها میزان ماندگاری الکل در خون را تا 24 ساعت بعد از مصرف آن نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است در این زمان از مصرف قرص‌های دیگر خودداری کرد.

قرص ژلوفن و الکل چه تداخلی با یکدیگر دارند؟

مصرف همزمان قرص ژلوفن و الکل می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون بیماری‌های کبدی ، مشکلات معده ، افزایش ضربان قلب، خونریزی و زخم معده و روده شود. بنابراین برای مصرف این دو مورد فاصله زمانی در نظر بگیرید.

آیا مسکن دیکلوفناک و الکل با یکدیگر تداخل دارند؟

استفاده از مسکن دیکلوفناک با الکل به هر شکلی مثل قرص یا شیاف می‌تواند باعث بروز سرگیجه و سردرد، کاهش اشتها، ایجاد نفخ و یا تحریک رکتوم، کبودی و خونریزی آسان در بدن شود.

5/5 - (67 امتیاز)

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام. چند ساعت بعد از خوردن الکل میتونیم قرص بخوریم؟
    مثلا اگر شب خورده شده ظهرذیا عصر روز بعدش میشه مسکن خورد؟

  2. من همین الان نوافن و الکل رو با هم مصرف کردم. و دیدم الکل اثر نکرد و خیلی نگران شدم و گفتم توی اینترنت سرچ کنم شاید چیزی پیدا کنم ولی ضاهرا خراب کاری کردم. انشاءالله زنده بمونم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید