میلیا و روش های درمان آن

0
1,996
458937.jpeg alt_text
458937.jpeg caption

میلیا و روش های درمان آن

پوست سنگین ترین عضو بدن است و در تمامی سطح بدن و سطح داخلی حفرات ای همچون گوش ها وجود دارد ، در واقع مرز بین محیط داخلی بدن و محیط بیرون بوده و از بدن در برابر عوامل آسیب‌رسان، تبخیر آب بدن و… محافظت می کند. 

 

لایه های پوست

از نظر پاتولوژی پوست از سه لایه تشکیل شده است. سطحی ترین لایه اپیدرم بوده که سلولهای شاخی و سلولهای سازنده ملانین( رنگدانه پوست) در این لایه قرار دارند. دومین و ضخیم ترین لایه پوست درم نام دارد و عروق و اعصاب در این لایه قرار دارد .عمقی ترین لایه پوست هیپودرم بوده و سبب اتصال پوست به بافت ها و عضلات زیرین میشود. پوست آیین‌ و انعکاسی  از شرایط درونی بدن هست، این به این معنا است که بسیاری از مشکلات جسمانی و درونی بدن در ظاهر و سلامت پوست نمود پیدا می‌کند. علاوه بر این گاهی اوقات خود پوست می تواند مستقل از شرایط درونی بدن دچار آزردگی و مشکلاتی شود.

 

شایع ترین مشکلات پوستی

شایع ترین مشکلات پوستی بروز آکنه ها و حساسیت های پوستی است. تمامی افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود آکنه های پوستی، اگزما و التهاب های پوستی را تجربه کرده‌اند.  آکنه معمولاً به علت انسداد مجاری غدد چربی ایجاد میشود، به این ترتیب چربی تولید شده توسط این غدد راه خروج به سطح پوست را از دست داده و و در زیر پوست تجمع پیدا میکند و  از لحاظ ظاهری ضایعات آکنه ای را ایجاد می کند. چربی پوست، وجود باکتری ها در سطح آن و… سبب تشدید ضایعات آکنه می شود. اگر چه تغذیه و مصرف غذاهای چرب و شیرینی ها در بروز آکنه موثر هست، اما مطالعات نشان داده است که ژنتیک مستعد کننده مهمترین عامل در بروز ضایعات آکنه است. تشدید ضایعات آکنه  در حوالی سن بلوغ، تایید کننده نقش هورمون ها در ایجاد ضایعات پوستی آکنه است.

 

میلیا چیست؟

 

 

میلیا و روش های درمان آن

 

یکی دیگر از ضایعات پوستی شایع، میلیا است . میلیا برجستگی های کوچک هم رنگ پوست بوده که در نتیجه تجمع چربی و یا تجمع کراتین در زیر سطح پوست ایجاد می شود. کراتین رشته های پروتیینی هستند که کار آن استحکام بخشیدن به سلول هست.با مرگ سلولها، کراتین آنهاخارج شده و به صورت تجمعات کیستیک، تجمع پیدا می کنند که به آن میلیا گفته می شود.  این ضایعات در هر نقطه ای از بدن می توانند ایجاد شوند، اما به طور نسبتا شایع تر در گونه ها و اطراف چشم ها ایجاد می شوند. در برخی موارد ممکن هست میلیا با ضایعات آکنه اشتباه گرفته شود، اما بر خلاف آکنه میلیا فاقد التهاب و قرمزی است. میلیا در هر سنی می تواند ایجاد شود، اما شواهد نشان داده است که خانم هادر سنین میانسالی بیشتر به آن دچار می شوند. در حدود نیمی از نوزادان نیز این ضایعات میلیا را دارند ومعمولا مشکلی از لحاظ بالینی برای آنها ایجاد نکرده  و به صورت خود به خودی، رفع میشوند.

 

علل ایجاد میلیا

 

علت اصلی میلیا درنوزادان، هورمون های مادری بوده و طی مدت کوتاهی رفع می شود.  به طور قطعی فاکتورایجاد میلیا میلیا مشخص نیست،اما مطالعات بالینی نشان داده است که چربی پوست، نور خورشید، لوازم آرایشی بی کیفیت و.‌‌..از جمله عوامل مستعد کننده ایجاد آکنه هستند. گاهی اوقات میلیا در نواحی آسیب سلولی وجراحات پوستی ایجاد می شود.  ضایعات  میلیا از نظر بالینی مشکلی  برای سلامتی فرد ایجاد نمی کند، اما گاهی شدت ضایعات زیاد بوده و از نظر زیبایی برای فرد حائز اهمیت می شود.

 

روش درمان میلیا

 

اصلی ترین درمان ضایعات میلیا، شستشو و تمیز نگه داشتن پوست صورت است.  لایه بردارهای پوست، یکی از درمان اصلی بوده که به این منظور می توان از لایه بردارهای شیمیایی همچون سالیسیلیک اسید، ویتامین A و همچنین لایه بردارهای طبیعی هم چون پوست میوه و مرکبات استفاده کرد. نکته مهم این هست که استفاده کلیه ترکیبات شیمیایی ولایه بردار در درمان میلیا اطراف چشم ممنوع است. متخصصین طب سنتی  معتقد هستند که بخار گرم ، استفاده موضعی ازترکیب  گلاب و جوشانده گیاه مریم گلی  در درمان میلیا مفید است.  در موارد شدید وگستره میتوان از روش های مداخله گری همچون لیزر برای رفع ضایعات میلیا استفاده کرد.  میلیا در  گروه  سنی کودکان و به ویژه نوزادان نیازی به درمان نداشته و به طور خود به خودی رفع می شوند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید