آزمایش های ضروری زنان

0
1,258
444388.jpeg alt_text
444388.jpeg caption

آزمایش های ضروری زنان

چکاپ کامل، برای همه افراد ضروری است، زیرا ما را از وضع سلامتی بدنمان آگاه می کند. در نتیجه، بیماری ها زودتر تشخیص داده شده و راحت تر درمان می شوند. اما بر اساس مطالعات، تنها 8 درصد از افراد بالای 35 سال، به طور منظم چکاپ های پزشکی را انجام می دهند و 92 درصد دیگر، توجهی به لزوم انجام این چکاپ ها ندارند. در این بین، احتمال ابتلای بانوان به بیماری های مختلف بیشتر است، بنابراین لازم است که با انجام یک سری آزمایشات و چکاپ های ضروری، از وضع سلامتی خود آگاه شوند. در ادامه، به معرفی چکاپ ها و آزمایشاتی که انجام آن برای بانوان ضروری است، پرداخته شده است:

 

• ماموگرافی

زنان بعد از رسیدن به سن 40 سالگی، لازم است که هر یک یا دو سال، یک بار، تست ماموگرافی انجام دهند. در این تست، با گرفتن عکس اشعه ایکس از سینه، به راحتی می توان از وجود توده در پستان آگاه شد و علائم اولیه ابتلا به سرطان سینه را تشخیص داد. در صورتی که بانویی در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارد، بهتر است انجام تست ماموگرافی را از 30 سالگی آغاز کند.

 

• پاپ اسمیر و تست تشخیص سرطان رحم

از پاپ اسمیر برای بررسی سلامت دهانه رحم استفاده می شود و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم مورد بررسی قرار می گیرد. بهتر است این تست، بعد از 21 سالگی، در صورت مثبت بودن، هر سال، و در صورت منفی بودن، هر سه سال انجام شود. ابتلا به بیماری های مقاربتی، احتمال بروز سرطان رحم را بالا می برد. در طی آزمایش تشخیص سلامت رحم، سلول های رحم مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود سلول های غیرطبیعی، روند درمان آغاز می شود.

 

• کولونوسکوپی

ابتلا به سرطان معده، روده ها، مقعد و رکتوم را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. انجام کولونوسکوپی، به تشخیص احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، در بانوانی که به سن 45 سالگی رسیده اند، کمک می کند و باعث می شود، روند درمان سریع تر آغاز شود. بهتر است این بانوان، هر 10 سال، یک بار، این تست را انجام دهند.

 

آزمایش های ضروری زنان

 

 

• آزمایش فشار خون

 فشار خون بالا، یکی از مواردی است که احتمال بروز بیماری های قلبی را بالا می برد، در نتیجه لازم است که هر فردی، به ویژه بانوان، فشار خون خود را چک کند و در صورت بالا بودن آن، با استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک، و یا راهکارهای خانگی کاهنده فشار خون، فشار خون خود را کنترل کند.

 

• آزمایش خون

آزمایش خون، به ویژه بعد از ورود به 30 سالگی، به تشخیص بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون، چربی خون و کلسترول کمک می کند.

 

• دیابت

در صورتی که میزان قند خون بالا باشد و بدن قادر به تجزیه آن نباشد، فرد به دیابت مبتلا می شود. بهتر است بانوانی که اضافه وزن دارند و در محدوده سنی بین 40 تا 70 سالگی قرار دارند، و یا خانم هایی که کلسترول بالا دارند و سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارند، این تست را زودتر از این سنین آغاز کنند، تا در صورت ابتلا، روند درمان را هر چه زودتر آغاز کنند.

 

• کلسترول

بالا بودن میزان کلسترول خون، باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی می شود. در نتیجه، بهتر است بانوان هر 5 سال، آزمایش چربی و کلسترول خون انجام دهند، تا در صورت بالا بودن میزان کلسترول خون، با رعایت رژیم غذایی مناسب، از بروز بیماری های قلبی عروقی پیش گیری کنند.

 

• آزمایش تیروئید

با رسیدن به سن 30 سالگی، بهتر است بانوان به طور مرتب، آزمایش تیروئید انجام دهند تا وجود هر گونه اختلال در فعالیت این غده، همچون پرکاری یا کم کاری، تشخیص داده شده و با آغاز روند درمان، از بروز عوارض ناشی این اختلال جلوگیری کنند.

 

• آزمایش HIV

ویروس HIV باعث تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به عفونت ها و بیماری های مختلف می شود. بنابراین، بهتر است این آزمایش، به طور مرتب انجام شود تا در صورت ابتلا، از گسترش و انتقال آن به دیگران جلوگیری کرد. به طور کلی بهتر است با چکاپ منظم، از ابتلا به بیماری های مقاربتی آگاه شد و در صورت ابتلا، روند درمان را آغاز کرد.

 

• تست تراکم استخوان

با افزایش سن، استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. در تست تراکم استخوان، با استفاده از دستگاه اشعه ایکس مخصوص، قدرت و ضخامت استخوان ها سنجیده می شود. بانوان با رسیدن به سن 65 سالگی و یا با آغاز دوره یائسگی، می توانند با تست تراکم استخوان، از ابتلا به پوکی استخوان و احتمال بروز آن آگاه شوند، و در صورت ابتلا، روند درمان را آغاز کنند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید