علت ریزش اشک هنگام برش پیاز

0
6,078
324087.jpeg alt_text
324087.jpeg caption

علت ریزش اشک هنگام برش پیاز

 

پیاز یکی از موادی است که هنگام طبخ اکثر غذاها از آن استفاده می شود؛ که علاوه بر خوش طعم کردن غذا، فواید مختلفی برای بدن دارد. در تهیه غذاها، پیاز را به صورت خلالی، نگینی یا رنده شده استفاده می کنند. از شایع ترین مشکلاتی که تقریباً همه افراد در زمان خرد کردن پیاز با آن مواجه هستند، می توان به: سوزش چشم ها، ریزش اشک و آبریزش بینی اشاره کرد، که علت این امر، آزاد شدن آنزیم خاصی از پیاز است. در واقع، سلول های پیاز شامل دو بخش آنزیمی و گوگردی هستند. هنگام برش دادن پیاز، بخش آنزیمی یا آلیناز، باعث تجزیه ترکیبات گوگردی و تولید گازهای فراری می شود که حاوی گوگرد هستند، زمانیکه این گاز به چشم و مجاری بینی می رسد، با آب واکنش داده و باعث تولید اسید سولفوریک و سوزش چشم ها می شود، در این زمان، غدد اشکی، برای بهبود سوزش چشم ها، شروع به ترشح اشک می کنند تا مواد گوگردی را از چشم خارج کنند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، ریزش اشک در زمان خرد کردن پیاز، باعث دفع سموم چشم و آلودگی های مغز می شود، بنابراین تا می توانید پیاز خرد کنید و نگران سوزش چشم ها نباشید!

 

باعث کاهش سوزش چشم ها در هنگام خرد کردن پیاز

 

استفاده از روش های زیر، باعث کاهش سوزش چشم ها در هنگام خرد کردن پیاز می شود:

 

خارج کردن ریشه پیاز

 بخش داخلی و ریشه پیاز حاوی گوگرد است و تجزیه آن باعث سوزش چشم ها می شود؛ بنابراین، اگر قبل از خرد کردن پیاز، بخش میانی آن را جدا کنید، دیگر دچار سوزش چشم و ریزش اشک نمی شوید.

 

استفاده از خردکن

 در برخی مواقع، می توانید برای خرد کردن پیاز، از خردکن دستی یا برقی استفاده کنید. در این صورت کم تر دچار سوزش چشم می شوید.

 

باعث کاهش سوزش چشم ها در هنگام خرد کردن پیاز

 

 

  • عینک شنا

استفاده از وسیله ای همچون عینک شنا، مانع از رسیدن گاز پیاز به چشم ها و سوزش اشک  می شود.

 

بالا بردن سر

 بالا بردن سر در هنگام خرد کردن پیاز، باعث می شود گاز کمتری از پیاز به چشم ها برسد، در نتیجه سوزش چشم کم تر می شود.

 

توجه به محل خرد کردن پیاز

 خرد کردن پیاز جلوی پنکه، کنار پنجره، کنار قابلمه یا بخار کتری، باعث دور شدن گاز پیاز از چشم ها، و کاهش سوزش چشم می شود.

 

استفاده از چاقوی تیز

 خرد کردن پیاز با چاقوی تیز، باعث کاهش فشار بر پیاز، خروج گاز کم تر از آن و در نتیجه سوزش کمتر چشم ها می شود. همچنین نباید برای خرد کردن پیاز از نوک چاقو استفاده کنید، زیرا این مسئله باعث پخش شدن آب پیاز در فضای اطراف و سوزش بیشتر چشم ها می شود.

 

منجمد کردن

 اگر قبل از خرد کردن پیاز، آن را به مدت 10 دقیقه در فریزر قرار دهید، این موضوع باعث کاهش میزان آنزیم آزاد شده و در نتیجه کاهش سوزش چشم ها می شود.

 

استفاده از گرما

 اگر بعد از بریدن سر و ته پیاز، آن را به مدت 20-30 ثانیه در مایکروفر گرم شده بگذارید، گاز کمتری از آن خارج شده و سوزش چشم ها کاهش پیدا می کند.

 

آب سرد

 قرار دادن پیاز برش خورده در آب خنک، باعث کاهش تندی آن، و در نتیجه کاهش سوزش چشم ها می شود.

 

سوت زدن

 اگر در زمان خرد کردن پیاز، سوت بزنید، حرکت هوا در مقابل صورتتان، باعث می شود که گاز کمتری به چشمانتان برسد و کم تر دچار سوزش چشم ها و ریزش اشک شوید.

 

چوب کبریت

 بعضی از آشپزها معتقدند که قرار دادن چوب کبریت در دهان، به صورتی که قسمت گوگردی آن بیرون از دهان باشد، باعث کاهش سوزش چشم ها می شود.

 

جویدن نان یا آدامس

 اگر در زمان خرد کردن پیاز، نان یا آدامس بجوید، میزان سوزش چشم ها و ریزش اشک کاهش پیدا می کند.

 

استفاده از سرکه

 اگر هنگام خرد کردن پیاز، روی تخته کمی سرکه بریزید، به دلیل غیرفعال شدن آنزیم های پیاز، گاز کمتری از آن خارج شده و سوزش چشم کم تر می شود. البته، طعم پیاز نیز در این حالت کمی تغییر می کند.

 

تنفس از راه دهان

 نفس کشیدن از راه بینی در هنگام خرد کردن پیاز، باعث تحریک عصب بویایی و ریزش اشک می شود، اما اگر از راه دهان نفس بکشید، و زبان خود را کمی بیرون نگه دارید، به دلیل بسته شدن مجرای اشکی، دیگر دچار سوزش چشم و ریزش اشک نمی شوید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید