بالا آوردن کف سفید به چه معناست؟

2
100,919
بالا آوردن کف سفید
استفراغ کف آلود

استفراغ به خودی خود یک بیماری محسوب نمی شود. اما می تواند روش بدن برای خارج سازی و حذف مواد مضر بلعیده شده یا تنها یک واکنش به مواد تحریک کننده معده باشد. در صورتی که استفراغ کف سفید همراه با علائم دیگری مانند سردرد و درد شکم باشد ممکن است نشان دهنده مشکلات گوارشی بوده و نیازمند بررسی های دقیق تری گردد. اما علل بالا آوردن کف سفید به اینجا ختم نمی شود، بنابراین با ادامه این پست طبینجا همراه ما باشید.

علت بالا آوردن کف سفید در انسان

اگر استفراغ شما تنها کف سفید یا یک مایع تقریبا بی رنگ است ممکن است دلایل زیر علت ایجاد کننده آن باشد:

 

معده خالی

اگر بطور مزمن دچار استفراغ می شوید، در نتیجه معده شما سریعا از مواد غذایی تخلیه شده و مخلوطی از سایر محتویات مانند اسید معده و بزاق بصورت بالا آوردن کف سفید از معده رخ می دهد.

مصرف بیش از حد الکل

مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی به ویژه با معده خالی می توانند پوشش معده را تحریک نموده و باعث بروز علائمی مانند درد و حرارت زیاد معده، سوء هاضمه، حالت تهوع و استفراغ شوند. البته این استفراغ کف دار و ممکن است کمی به حالت زرد به نظر برسد.

خوردن غذاهای خاص

مصرف برخی مواد غذایی مانند مصرف زیاد بستنی همراه با نوشیدنی های گازدار با معده خالی می تواند به بالا آوردن کف سفید منجر شود. علاوه بر این غذاهای چرب، اسیدی و پر ادویه احتمال ریفلاکس اسید را دو چندان می کنند.

عفونت

عفونت های باکتریایی یا ویروسی روده معمولا منجر به درد شکم، اسهال، یبوست و استفراغ می شوند. در میان عفونت های باکتریایی، هلیکوباکتر پیلوری یکی از شایعترین مواردی است که می تواند باعث بالا آوردن آب سفید از معده شود.

عفونت های ویروسی

طیف وسیعی از عفونت های ویروسی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید 19 می توانند باعث حالت تهوع و استفراغ شوند. آدنوویروس ها طیفی از ویروس ها هستند که می توانند علائم مختلفی از سرماخوردگی گرفته تا گاستروانتریت (حالت تهوع، درد معده، اسهال و استفراغ) ایجاد کنند.

ویروس های معده

ویروس های زیادی هستند که می توانند باعث بالا آوردن کف سفید گردند. نوروویروس یک نوع عفونت ویروسی بسیار مسری است. روتاویروس نیز همانند از قابلیت انتشار بالایی اما در میان کودکان زیر 5 سال برخوردار است. این ویروس ها علاوه بر درد های شکمی دوره ای، اسهال آبکی و غیر خونی، بالا آوردن کف سفید می توانند کم آبی های متوسطی را ایجاد کنند.

کاندیدیازیس

عفونت های مخمری مجرای گوارش می تواند باعث بالا آوردن کف سفید یا کف زرد به دلیل مجموعه ای از عوامل مانند سلولهای مخمر، اسید معده و مخاط گردد.

فتق هیاتال

فتق هیاتال احتمال بروز رفلاکس اسید را دو چندان می کند. همچنین مبتلایان به این شرایط ممکن است دردهای دوره ای، تیز و لرزشی را در معده خود تجربه نمایند.

سرفه شدید

گاهی اوقات ممکن است آن چنان سرفه های شدیدی داشته باشید که احساس کنید ریه های خود را هم بالا می آورید. دوره های سرفه شدید که در اثر خفگی، آلرژی، سیاه سرفه یا برونشیت ایجاد می شود ممکن است باعث شود که کمی بزاق و مخاط هم به بیرون پرتاب شود چرا که بدن سعی در پاک نمودن تحریکات ریه و گلو دارد.

بارداری

تهوع صبحگاهی و رفلاکس اسید از بیماریهای رایجی هستند که در دوران بارداری اتفاق می افتند. این شرایط بدلیل نوسانات سطح هورمون ها و همچنین تغییرات جسمی مانند فشار آوردن جنین به معده رخ می دهد. زنان باردار ممکن است تمایل به استفراغ مکرر به خصوص در هنگام صبح داشته باشند. از آنجا که معده در طول شب تخلیه می شود، استفراغ ممکن است کف آلود به نظر برسد.(1)

بیماری صبحگاهی یکی از شایعترین دلایل بالا آوردن کف سفید در بارداری محسوب می شوند. این حالت در سه ماهه اول بارداری متداولتر است.

داروهای خاص

بعضی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، آسپرین، ایبوپروفن و مورفین معمولا حالت تهوع و استفراغ را به عنوان یک عارضه جانبی ایجاد می کنند همچنین برخی از روش های درمانی مانند شیمی درمانی سرطان که مرکز استفراغ را در مغز کنترل می کنند می توانند باعث بالا آوردن کف سفید شوند.

سندرم استفراغ دوره ای

این شرایط با دوره های شدید استفراغ مشخص می شود که هیچ دلیل مشخصی ندارد. این دوره ها ممکن است ساعت ها تا روزها ادامه داشته باشند. غالبا در میانه این دوره ها فرد هیچ گونه علائم خاص دیگری را تجربه نخواهد کرد. این سندرم ممکن است علائمی مانند خستگی، حالت تهوع، سردرد، درد معده و مشکلات خواب را برای فرد در پی داشته باشد.

ورم معده حاد

ورم معده حاد یا گاستریت اصطلاحی است که برای التهاب مخاط معده به کار می رود. این شرایط ممکن است به دلیل عفونت باکتریایی، استفاده بیش از حد از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی و بیماری های خود ایمن ایجاد شود. ورم معده مزمن می تواند یک مسئله مادام العمر باشد، این در حالی است که ورم معده حاد در طی چند روز تا چند هفته برطرف می شود. بالا آوردن کف از معده و سنگینی معده یکی از علائم این شرایط است.

سایر علل بالا آوردن کف سفید

تعدادی از شرایط و موارد نیز ممکن است باعث بالا آوردن آب سفید شوند، اگر چه این موارد نادر هستند اما نمی توان آنها را بعنوان مهمترین علائم این بیماری ها تلقی نمود. مانند: میگرن، هپاتیت A، عارضه جانبی بیهوشی برای جراحی، پانکراتیت حاد، بیماری کیسه صفرا و رفلاکس اسید از این دست موارد هستند.

 

اگر نیاز به مشاوره یا دریافت نوبت غیر حضوری از پزشکان داخلی دارید، می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا اقدام نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام خسته نباشید من حدود سه ماه هست که انگار یه چیزی داخل گلوم گیر کرده و باعث میشه هردقیقه اروغ بزنم .خسته شدم انقد اروغ زدم .معدمم سنگینه بضی وقتام بالا میارم که با کف سفید همراهه

  2. بسیار مفید بود .سوالی هم دارم ،اینکه همیشه حالتی دارم انگار یک چیزی به گلویم چسبیده و وقتی زیاد سرفه میکنم حالت استفراغ به من دست میده.در ضمن هنگام مسواک زدن گاهی اوقات آنقدر حالت سرفه و استفراغ به من دست میده که گاهی نزدیک است بمیرم و سینه هام درد میکنن.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید