Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

علل جوش های ناحیه چانه

743860.jpeg caption

جوش ها یکی از ضایعات پوستی ناخوشایند هستند که ممکن است در هر جای بدن، به ویژه صورت و چانه ظاهر شوند. پوست صورت معمولاً شامل یک ناحیه T شکل چرب است که پیشانی و بینی را در بر می گیرد و قسمت مکمل آن ناحیه U شکل است که شامل گونه ها، فک و چانه است، چربی کمی در این قسمت وجود دارد مگر اینکه فرد پوست چربی داشته باشد. خشکی منطقه U شکل باعث تنگ شدن منافذ و بروز جوش در ناحیه چانه می شود. غدد چربی سفید یا سبیوم که هورمون آندروژن هستند، باعث تحریک و بسته شدن منافذ پوست می شوند. در دوران نوجوانی، میزان ترشح سبیوم افزایش پیدا می کند به همین دلیل بروز جوش در سنین نوجوانی شایع است. با افزایش سن و در دوره های قاعدگی یا ابتلا به بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک، ترشح آندروژن ها افزایش پیدا کرده و موجب بروز جوش و آکنه می شود. بنابراین بسته شدن منافذ پوست به وسیله چربی یا سلول های مرده، و به دام افتادن باکتری های موجود روی پوست در این منافذ، باعث بروز التهاب و جوش می شود. بسته به تعداد باکتری ها و التهاب، جوش  به صورت جوش سرسفید یا کیستیک در می آید.

 

علل جوش در ناحیه چانه

ظهور جوش در ناحیه چانه می تواند علل مختلفی از جمله: ورزش، اصلاح صورت، تغییرات هورمونی، استرس و … داشته باشد. علاوه بر چربی و روغن اضافی پوست، باز بودن زیاد منافذ پوست به دلیل ورود باکتری ها باعث بروز جوش و آکنه می شود و بسته بودن منافذ پوست نیز باعث بروز جوش زیرپوستی می شود.

 

• لمس پوست با دست آلوده

همچنین لمس زیاد پوست نیز می تواند باعث انتقال آلودگی های سطح دست به منافذ پوست و بروز جوش و آکنه شود.

• لوازم ورزشی

استفاده از برخی لوازم ورزشی همچون کلاه ایمنی که با صورت در تماس هستند، باعث جذب گرما و عرق کردن می شوند، همچنین فشار مداوم و اصطکاک ایجاد شده باعث تحریک پوست و بروز آکنه مکانیکا می شود.

• آلات موسیقی

برخی از ابزارآلات موسیقی، مانند ویولن و فلوت، که در تماس با صورت، چانه و خط فک هستند، باعث ایجاد جوش در این نواحی می شوند.

• اصلاح

اصلاح صورت با تیغ، می تواند باعث ایجاد خراش در اطراف فولیکول های مو، تحریک پوست و بروز آکنه می شود؛ استفاده از ژل اصلاح بی عطر و بو، می تواند مانع از تحریک پوست شود.

• موهای زیرپوستی

در مردان رشد زیرپوستی موها بعد از اصلاح، باعث ایجاد التهاب و بروز جوش می شود.

• تغییرات هورمونی

براساس مطالعات صورت گرفته، زنان به دلیل تغییرات هورمونی و سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر از مردان در معرض جوش و آکنه هستند. ابتلای زنان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، باعث افزایش وزن و بروز جوش و آکنه می شود. تغییرات هورمونی در دوره بلوغ و قاعدگی، موجب افزایش اندروژن هایی از جمله تستوسترون شده که این مسئله باعث افزایش چربی پوست و بروز جوش جوانی می شود. بنابراین تغییرات هورمونی به دلیل بلوغ، قاعدگی، بارداری، یائسگی و یا مصرف داروهای ضدبارداری و کنار گذاشتن آن ها، باعث بهم خوردن تعادل هورمونی و بروز جوش در چانه و خط فک می شود.

• استرس

یکی از علل دیگر بروز جوش، به ویژه در ناحیه چانه، استرس است. قرار گرفتن در معرض موقعیت های تنش زا باعث ترشح هورمون های استرس همچون آدرنالین و کورتیزول می شود، این هورمون ها باعث بروز التهاب و افزایش جوش می شود.

• لوازم آرایشی نامناسب

استفاده از لوازم آرایشی حاوی چربی زیاد باعث بسته شدن منافذ پوست و بروز جوش می شود.

• داروها

مصرف برخی از داروهای حاوی استروئید، یا داروهای ضدافسردگی و اختلال دوقطبی، باعث تحریک ایجاد آکنه می شوند.

• خمیردندان

استفاده از خمیردندان های حاوی جوش شیرین مانع از بروز جوش می شود، اما خمیردندان های حاوی لوریل سولفات سدیم می تواند در منافذ حل شود و موجب تحریک پوست شود.

 

 

 

روش های پیشگیری از بروز جوش در ناحیه چانه

برای جلوگیری از بروز جوش در ناحیه چانه، انجام موارد زیر کمک کننده است:

-دو بار شستن پوست در روز، به ویژه بعد از عرق کردن

-شستن آرایش صورت قبل از خواب

-جلوگیری از تماس موهای چرب با فک و صورت

-استفاده از پمادهای ضد آکنه

-استفاده از محصولاتی که مانع از بستن منافذ پوست می شوند

-قرار نگرفتن در معرض محیط های تنش زا و پراسترس

-رژیم غذایی سالم

-استفاده از ضدآفتاب بدون چربی

-تعویض مرتب روبالشتی ها و ملحفه

-دست نزدن به فک و چانه و نکندن جوش ها

-استفاده از روش های اصلاح ملایم

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)