علل جوش های ناحیه چانه

0
8,673
743860.jpeg alt_text
743860.jpeg caption

جوش ها یکی از ضایعات پوستی ناخوشایند هستند که ممکن است در هر جای بدن، به ویژه صورت و چانه ظاهر شوند. پوست صورت معمولاً شامل یک ناحیه T شکل چرب است که پیشانی و بینی را در بر می گیرد و قسمت مکمل آن ناحیه U شکل است که شامل گونه ها، فک و چانه است، چربی کمی در این قسمت وجود دارد مگر اینکه فرد پوست چربی داشته باشد. خشکی منطقه U شکل باعث تنگ شدن منافذ و بروز جوش در ناحیه چانه می شود. غدد چربی سفید یا سبیوم که هورمون آندروژن هستند، باعث تحریک و بسته شدن منافذ پوست می شوند. در دوران نوجوانی، میزان ترشح سبیوم افزایش پیدا می کند به همین دلیل بروز جوش در سنین نوجوانی شایع است. با افزایش سن و در دوره های قاعدگی یا ابتلا به بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک، ترشح آندروژن ها افزایش پیدا کرده و موجب بروز جوش و آکنه می شود. بنابراین بسته شدن منافذ پوست به وسیله چربی یا سلول های مرده، و به دام افتادن باکتری های موجود روی پوست در این منافذ، باعث بروز التهاب و جوش می شود. بسته به تعداد باکتری ها و التهاب، جوش  به صورت جوش سرسفید یا کیستیک در می آید.

 

علل جوش در ناحیه چانه

ظهور جوش در ناحیه چانه می تواند علل مختلفی از جمله: ورزش، اصلاح صورت، تغییرات هورمونی، استرس و … داشته باشد. علاوه بر چربی و روغن اضافی پوست، باز بودن زیاد منافذ پوست به دلیل ورود باکتری ها باعث بروز جوش و آکنه می شود و بسته بودن منافذ پوست نیز باعث بروز جوش زیرپوستی می شود.

 

• لمس پوست با دست آلوده

همچنین لمس زیاد پوست نیز می تواند باعث انتقال آلودگی های سطح دست به منافذ پوست و بروز جوش و آکنه شود.

• لوازم ورزشی

استفاده از برخی لوازم ورزشی همچون کلاه ایمنی که با صورت در تماس هستند، باعث جذب گرما و عرق کردن می شوند، همچنین فشار مداوم و اصطکاک ایجاد شده باعث تحریک پوست و بروز آکنه مکانیکا می شود.

• آلات موسیقی

برخی از ابزارآلات موسیقی، مانند ویولن و فلوت، که در تماس با صورت، چانه و خط فک هستند، باعث ایجاد جوش در این نواحی می شوند.

• اصلاح

اصلاح صورت با تیغ، می تواند باعث ایجاد خراش در اطراف فولیکول های مو، تحریک پوست و بروز آکنه می شود؛ استفاده از ژل اصلاح بی عطر و بو، می تواند مانع از تحریک پوست شود.

• موهای زیرپوستی

در مردان رشد زیرپوستی موها بعد از اصلاح، باعث ایجاد التهاب و بروز جوش می شود.

• تغییرات هورمونی

براساس مطالعات صورت گرفته، زنان به دلیل تغییرات هورمونی و سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر از مردان در معرض جوش و آکنه هستند. ابتلای زنان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، باعث افزایش وزن و بروز جوش و آکنه می شود. تغییرات هورمونی در دوره بلوغ و قاعدگی، موجب افزایش اندروژن هایی از جمله تستوسترون شده که این مسئله باعث افزایش چربی پوست و بروز جوش جوانی می شود. بنابراین تغییرات هورمونی به دلیل بلوغ، قاعدگی، بارداری، یائسگی و یا مصرف داروهای ضدبارداری و کنار گذاشتن آن ها، باعث بهم خوردن تعادل هورمونی و بروز جوش در چانه و خط فک می شود.

• استرس

یکی از علل دیگر بروز جوش، به ویژه در ناحیه چانه، استرس است. قرار گرفتن در معرض موقعیت های تنش زا باعث ترشح هورمون های استرس همچون آدرنالین و کورتیزول می شود، این هورمون ها باعث بروز التهاب و افزایش جوش می شود.

• لوازم آرایشی نامناسب

استفاده از لوازم آرایشی حاوی چربی زیاد باعث بسته شدن منافذ پوست و بروز جوش می شود.

• داروها

مصرف برخی از داروهای حاوی استروئید، یا داروهای ضدافسردگی و اختلال دوقطبی، باعث تحریک ایجاد آکنه می شوند.

• خمیردندان

استفاده از خمیردندان های حاوی جوش شیرین مانع از بروز جوش می شود، اما خمیردندان های حاوی لوریل سولفات سدیم می تواند در منافذ حل شود و موجب تحریک پوست شود.

 

جوش های ناحیه چانه

 

 

روش های پیشگیری از بروز جوش در ناحیه چانه

برای جلوگیری از بروز جوش در ناحیه چانه، انجام موارد زیر کمک کننده است:

-دو بار شستن پوست در روز، به ویژه بعد از عرق کردن

-شستن آرایش صورت قبل از خواب

-جلوگیری از تماس موهای چرب با فک و صورت

-استفاده از پمادهای ضد آکنه

-استفاده از محصولاتی که مانع از بستن منافذ پوست می شوند

-قرار نگرفتن در معرض محیط های تنش زا و پراسترس

-رژیم غذایی سالم

-استفاده از ضدآفتاب بدون چربی

-تعویض مرتب روبالشتی ها و ملحفه

-دست نزدن به فک و چانه و نکندن جوش ها

-استفاده از روش های اصلاح ملایم

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید